Zojuist ben ik terug van LS Men's clothing in New York, waar Izzy me mijn shirts heeft overhandigd! Precies vier weken nadat hij mijn maten heeft genomen zijn de shirts terug uit het (Amerikaanse!) atelier. Izzy gebruikt een enorme hoeveelheid aan stoffen en maakt gebruik van een tweetal ateliers, zijn tweede atelier heeft shirts die pas bij $ 250,- beginnen, zijn eerste atelier biedt shirts van $ 99,- tot $ 200,- aan (Individualized Shirts). LS Men's Clothing is inmiddels bijna 60 jaar oud, maakt alles wat het kledinghart begeert en puilt werkelijk uit van de stoffen.
De 'winkel' bevindt zich op een etage, in het midden van een of ander obscuur kantoorgebouw. Niks aan de buitenzijde verraadt dat het een herenkledingzaak is. Voor mensen die graag kopen in een sfeervolle zaak *kuch-Oger-kuch* is LS niet de plek. Het is een TL-verlichte ruimte met een aantal RTW-zaken - meestal stokoud, hij heeft het er staan zonder het actief te verkopen, hij doet echt vrijwel alleen maar maatwerk - met stoffen en stoffenboeken in kasten rondom de ruimte. Voor shirts is er een tafel ingericht met wat boeken en een heleboel losse samples op een display.
Dan over mijn eigen shirts: Ik ben vrijwel geheel tevreden. De enige fout die is gemaakt is dat er bij ál mijn shirts voor een opgelegde in plaats van 'simpele' knopenlijst is gekozen terwijl ik dit alleen bij de witte oxford en de blauwe check wilde. Het is geen groot probleem, ik vind dit ook prima staan. Izzy moest wel enorm lachen toen ik hem verzocht om een relatief strakke fit maar niet
'cut to the bone' zoals we in Nederland kenden. Hij kende de term niet, vond het wel een mooi marketing trucje maar raadde ook echt af om shirts te laten maken waarvan de knopenlijst op springen staat: 'You have to feel at home in your shirts, don't let them wear you'.
Hier wat foto's (met een iPhone 3g, excuus voor de kwaliteit):

De aanwinsten!

De doos zoals ik hem meekreeg.

De geopende doos!

Drie van de vier shirts, v.l.n.r. een blauwe herringbone, een witte fijne herringbone en een grove oxford.

Sommige heren vinden het aanstellerig, ik vind het nu eenmaal leuk, mits onzichtbaar.
Dan, de fit en een shot van de kraag (heb op alle shirts een full cutaway boord):

Het shirt zal nog krimpen in de was, met name v.w.b. de mouwbreedte. Overall vind ik de fit niet slecht, het sluit overal aan. De enige plek waar iets teveel ruimte is lijkt vlak onder mijn schouderbladen te zijn. Ik wacht even af hoe het na het wassen is.

De full cutaway boord.
Nou, eh, ik laat de heren maar schieten. Al met al ben ik zowel qua kwaliteit, fit als verhouding tussen prijs en kwaliteit beter geslaagd dan bij LCT in Nederland (mijn andere MTM ervaring). Het is geen
top of the line maar zeker deugdelijk en haalbaar voor de (exchange-)student, haha!
Al met al raad ik Izzy dan ook van harte aan, zijn pakken en jasjes zagen er echt bijzonder goed uit en de keuze aan stoffen is fenomenaal.
LS Men’s Clothing
49 West 45th St.
New York, NY 10036
Website."The best kept secret
in Men’s fashion."Edit: formaat van de foto's aangepast.