Auteur Topic: Zelf patronen kopen / eventueel maken  (19316 keer gelezen)

carpe diem

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.439
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #15 Gepost op: 18 november 2010 – 19:13:32
Ik ben oprecht benieuwd hoe je vorderingen in de tijd er uit gaan zien.succes in ieder geval
Be yourself no matter what they say

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #16 Gepost op: 18 november 2010 – 19:23:11
Vergeet ook niet dat onze 'eigen' kleermaker-in-wording Ruben Bakker al flink in de weer is geweest met hemden knutselen. Misschien wil hij je wat tips geven. En wellicht de heren Etemadi ook wel.

Dirk

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.528
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #17 Gepost op: 18 november 2010 – 21:04:11
Ik ben oprecht benieuwd hoe je vorderingen in de tijd er uit gaan zien.succes in ieder geval

Echt heel gaaf ja! Het lijkt me een tijdrovende activiteit, maar wel gaaf om in een zelfgemaakt shirt rond te lopen. Zeker als je ook nog eens een ideale fit kunt realiseren! Ik ben echt heel erg benieuwd.
You can buy clothes, but you can't buy style

HGW

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.026
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #18 Gepost op: 18 november 2010 – 21:19:44
Ik zou zeker Ruben even pm-en. Hij is actief op dit forum en heeft ook een blog over zijn opleiding tot tailor.

Ook ik ben erg benieuwd naar je resultaten.

veel succes.
if i stop lying i just disappoint you

andersonsheppard

  • Gebruiker
  • Berichten: 38
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #19 Gepost op: 19 november 2010 – 11:50:21
Heel veel succes! Speel zelf ook al een tijd met de gedachte, maar ben afgehaakt omdat ik geen idee had waar ik moest beginnen. Ben erg benieuwd naar jouw resultaten, maar vooral ook of het leuk is om te doen. Vrees dat ik al snel mijn naaimachine kapot zou slaan uit frustratie als het mis gaat.

Knopen kun je in ieder geval wel vinden, google bijvoorbeeld grootmoeders knopendoos (ik weet niet hoe je links maakt in deze berichten). Als je klaar bent voor leuke stoffen zou ik het rechtstreeks bij een knap atelier proberen. Gewoon lekker bij Oger/Pauw naar de stoffen kijken, het stofnummer noteren en dan zelf het atelier bellen.

Succes!

Ruben Bakker

  • Gebruiker
  • Berichten: 37
  • Eigenaar Tailored. / Bespoke Shirtmaker
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #20 Gepost op: 03 mei 2011 – 23:57:28
misschien oude koeien uit de sloot vissen, maar voelde me toch even geneigd hierop te reageren; Janus denkt hier wellicht zelf nog aan of er zijn wellicht andere mensen die hier ook over nagedacht hebben of over nadenken te doen. Hier dan ook mijn advies aan diegenen.

Patronen kopen? Reken maar dat je met een flutpatroon thuiskomt wat niet zit en zéér onlogisch is om in elkaar te zetten.

Patronen maken? Reken er op dat je minstens een half jaar bezig bent met patronen maken voor je er ook maar de basis van begrijpt. Het lijkt heel straight-forward en geloof me het patroon zelf tekenen is niet moeilijk(het is namelijk gewoon instructies volgen) en als je het probeert denk je "is dit het?".. maar dat is het absoluut niet. Je trekt het aan en het zit voor geen (centi)meter. En dan nog even uitzoeken waar het probleem zit... juist.
Een patroon uit een patronenboek zoals gezien op cutterandtailor.com is gemaakt door professionals, vóór professionals. Er word dus vanuit gegaan dat men weet hoe het patroon aangepast dient te worden. Een patroon zó "out of the box" is nooit correct. Een patroon moet bovendien bewezen worden. Je zult dus iemand nodig hebben die het kan afpassen. Of een drie-weg spiegel kopen en daar proberen te fitten (wat heel, heel moeilijk is). Een alternatief is een bestaand shirt. Echter; je zult het shirt compleet uit elkaar moeten tornen en zorgvuldig noteren welke naadtoegiften er worden gebruikt; daarnaast dien je je te realiseren dat het vaak shirts zijn die met machines worden gemaakt waar speciale voetjes op zitten die de verschillende handelingen makkelijker maken dan wel speciale machines voor specifieke delen van het shirt. Meer hierover in volgende alinea.

Zelf maken? Forget it. Het heeft mij tientallen, misschien wel honderden uren gekost een fatsoenlijk shirt te leren maken. Het is een simpel kledingstuk. Althans, dat lijkt zo. Er zijn echter zoveel dingen waar je rekening mee moet houden, constructietechnieken, naaitechnieken, etc, dat het voor iemand die vrijwel geen ervaring heeft met het maken van kleding compleet onmogelijk is een overhemd te maken. Denk aan het vastzetten van het mouwbeleg aan het armsgat. Succes. Dubbele naden stikken, succes. Een rolzoom maken, succes. Een boord maken en aanzetten; succes... je ziet wel waar het verhaal heengaat. Zelfs het mouwhuisje is iets waar zeer veel tijd in gaat zitten om te leren goed in elkaar te zetten. Het zal vele uren andere shirts studeren en proberen worden.

Over zelf stoffen kopen; je kan letterlijk van de koude kermis (lees: markt) thuiskomen. Op het eerste gezicht en gevoel lijkt het een goed te dragen stof. Echter; je trekt het aan en het kriebelt.. dat soort dingen. Als je zelf stof in wilt kopen neem dan eens contact op met een stoffenleverancier die ook aan consumenten levert. Info daarover is ook weer op cutterandtailor.com te vinden.

Over David Page Coffin; ik heb zijn boek genaamd "Shirtmaking; Developing skills for fine sewing" hier ook in huis. Er staan vele goede adviezen in die zeker belangrijk zijn. Echter, de constructietechnieken die in het boek staan zijn vaak gewoon niet logisch en werken dan ook niet optimaal. Het is een boek waar je veel van kunt leren; zowel als in daadwerkelijk leren van het geschreven woord als in er achter komen dat de techniek die beschreven staat eigenlijk op een andere manier veel makkelijker is, dat laatste word je vaak op de "harde manier" geleerd.

Mocht je net als ik zo gek zijn om het tóch te proberen, dan kan ik je misschien verder op weg helpen. Stap 1 is in ieder geval leren met de hand naaien. Ga naar een naaimachine handel, koop de fijnste naald die er is, een klosje garen, en rij dan naar de ikea voor ongebleekt katoen á E1.45 per meter. Het is namelijk het groostste probleem in de wereld van het "kleren maken". Men word geleerd te rennen (naaimachines) terwijl ze niet eens hebben geleerd te kruipen, dan wel lopen (handwerk). Rijgen bijvoorbeeld is éssentieel in het maken van een kledingstuk. Je leert ook hoe de stof reageert op wat je doet. Doe je dit niet zul je nóg meer moeite hebben met het leren maken van geavanceerde kledingstukken zoals overhemden, en waarschijnlijk geef je het al op voor je er ooit klaar mee bent.

Dus, als je nu, na dit te weten nog steeds shirts wilt leren maken... Weet wel; het gaat veel, héél veel tijd in beslag nemen. Bovendien, zeker als je zelf een kledingstuk maakt zul je er niet snel tevreden mee zijn, en dat kan echt aan je gaan vreten. Je zult geduld, passie en toewijding moeten hebben om shirts te leren maken.

Zeker als je het zelf moet leren zonder leermeester is het helemaal een onderneming die zijn gelijke niet kent.

Conclusie is dan ook; tenzij je er echt voor wilt gaan, don't even try.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #21 Gepost op: 04 mei 2011 – 08:42:08
@ Ruben:

Wat een verademing om jouw comentaar te lezen.

Na alle bovenstaande post, dacht ik werkelijk dat iedereen gek geworden was...  Even een patroontje regelen, goede stof uitzoeken, in elkaar zetten en klaar (misschien nog een beetje aanpassen)!!!!

Hulde voor de vakman en succes voor elke gek die het out of the blue gaat proberen!!

 
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Heinzelmann

  • Gebruiker
  • Berichten: 854
    • Bekijk profiel
Re: Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #22 Gepost op: 05 mei 2011 – 14:30:36

Conclusie is dan ook; tenzij je er echt voor wilt gaan, don't even try.

 =; It's all done with smoke and mirrors!
(Or mirrors, at least.)

Wat Ruben zegt: zelfs een behoorlijke boxershort maken kan een bezoeking zijn!

Mocht je ècht willen, misschien nog wat dingetjes uit mijn praktijk (al ben ik geen kleermaker zoals Ruben):

• Om je handnaaien te oefenen/up-to-date te houden kun je je eigen pochets gaan maken, en zakdoeken (die laatsten van je oude overhemden bijvoorbeeld).

• Met behulp van een assistent, een t-shirt en een rol gegomd papiertape (winkel voor kunstenaarsbenodigdheden) kun je een paspop van je eigen torso maken, dat je over een generieke pop zet. Je kunt dan mouleren, spelden, rijgen op die tors i.p.v. op jezelf.

• Kijk voor knopen en evt. baleinen op de rommelmarkt of in kringloopwinkels naar hemden met goede knopen: een heel tweedehands hemd is vaak een stuk voordeliger dan los gekochte knopen, en als je goed/vaak zoekt zie je geregeld mooi spul tussen de troep. Dat geldt trouwens ook –nog meer– voor knopen voor jasjes: zelf koop ik (vrijwel) iedere tweedehands blazer met vergulde of geemailleerde knopen, ongeacht de maat. Ga eens kijken wat fournituren kosten!

• Patronen: bij bibliotheken (openbare, maar zeker die van Academies, die ook voor het publiek toegankelijk zijn!) zijn goed patroontekenboeken te vinden. 'Rundschau' is een algemeen gebruikte methode. Als je die gebruikt kunnen meer ervaren anderen je verder helpen. Ook zijn er professionele patroontekenaars (gouden gids? Google?) die je aan een goed, aangepast patroon kunnen helpen.

Mòcht je er aan beginnen, weet dan dat je een volledig vak, een ambacht gaat leren. Da gaat niet over één nacht ijs!
Het is echter niet geheel onmogelijk. Bien courage!
Laatst bewerkt op: 05 mei 2011 – 14:33:34 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #23 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:29:49
Ondanks alle negatieve reacties hier speel ik al vrij lang met het idee van het maken van een shirt, helemaal met de hand..

Ik wil het echter iets anders aanpakken: Ik heb een Red shirt met wat vlekken en zat er aan te denken om deze uit elkaar te halen. Wanneer ik alle stukken namaak scheelt mij dit toch veel ellende?

Nu is alleen de vraag: Waar vindt je dan wel goede stof?


DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #24 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:32:47
Vet! Ben benieuwd, E.

Kan me voorstellen dat alle stukken namaken als het een goed passend hemd is wel een slimme manier is om het te doen. Ga je het boord van het Red-hemd gebruiken?

Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #25 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:45:21
Er schijnt een programma te zijn waarmee je je lichaam kunt scannen en hiervan worden dan patronen gemaakt. Stond iemand mee op de Dutch Deisgn Week.

Zie ook app die ik in "overhemden algemeen" heb gepost.

Emilio

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.317
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #26 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:49:12
Vet! Ben benieuwd, E.

Kan me voorstellen dat alle stukken namaken als het een goed passend hemd is wel een slimme manier is om het te doen. Ga je het boord van het Red-hemd gebruiken?

Daar twijfel ik dus nog over, die is me eigenlijk iets te ver weggesneden..

Maar de grootste uitdaging: Ik heb nog nooit naald en draad vast gehouden..


Vriend35

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.358
    • Bekijk profiel
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #27 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:51:17
Daar twijfel ik dus nog over, die is me eigenlijk iets te ver weggesneden..

Maar de grootste uitdaging: Ik heb nog nooit naald en draad vast gehouden..

Begin eerst eens met wat broeken smaller te maken en knopen vervangen. Als je eenmaal begint zul je steeds meer in de gaten krijgen hoe alles werkt en inelkaar zit.

Zelf ben ik hiermee ook begonnen, ondehand vermaak ik een heel pak als het nodig is. Denk hierbij aan broek smaller, band innemen, zijnaden jasje innemen enz.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #28 Gepost op: 30 oktober 2014 – 11:55:09
Nu is alleen de vraag: Waar vindt je dan wel goede stof?

Mwah. Zou de eerste poging gewoon met goedkope stof doen. Dat gaat hoogstwaarschijnlijk een misbaksel worden, als ik de eerste lesjes zag van vriendinnen die naaicursussen (ha-ha-ha) hebben gedaan.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.932
    • Bekijk profiel
Zelf patronen kopen / eventueel maken
Reactie #29 Gepost op: 30 oktober 2014 – 14:29:20
Ik heb nog nooit naald en draad vast gehouden..

O...

:)

En een machine?

Hoe dan ook: succes!