Auteur Topic: Los jasje  (699058 keer gelezen)

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Los jasje
Reactie #1155 Gepost op: 01 september 2011 - 12:32:40
Haha, dat is nou precies waar zijn post over gaat.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1156 Gepost op: 01 september 2011 - 14:21:48
ik volg zijn blog al geruime tijd en bedoel zijn smaak en voorkeur in zijn algemeenheid en niet speciaal dit stukje
Be yourself no matter what they say

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #1157 Gepost op: 01 september 2011 - 17:34:26
Overigens had ik vanmiddag nog een kort gesprek met Madhatter over dit stuk en wij kwamen tot de conclusie dat een jasje met wat drape op de borst en heup, maar wel met een duidelijke taille, vaak mannelijker oogt dat een jasje dat volledig strak is.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1158 Gepost op: 01 september 2011 - 19:38:56
Drape op de heup? Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #1159 Gepost op: 01 september 2011 - 19:43:05
Daarmee bedoel ik dat er wat meer stof rond de heup wordt gelaten, in vergelijking met de taille. Hierdoor valt het jasje daar iets ruimer en plooit het niet zo strak.

edit: Eigenlijk een toevoeging op de drape cut, waarin in het artikel gesproken wordt. Naast de stof op de borst, ook wat extra onder de taille.
Laatst bewerkt op: 01 september 2011 - 19:53:19 door Bootstrap

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1160 Gepost op: 01 september 2011 - 19:53:35
Ja, ja. Drape.

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #1161 Gepost op: 01 september 2011 - 19:55:01
Ja, ja. Drape.

Ik begrijp hieruit dat jij dit niet het goede woord vindt. Een suggestie?

edit: Kijk uit, straks wordt het nog constructief.
Laatst bewerkt op: 01 september 2011 - 19:56:44 door Bootstrap

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1162 Gepost op: 01 september 2011 - 20:00:20
Overigens had ik vanmiddag nog een kort gesprek met Madhatter over dit stuk en wij kwamen tot de conclusie dat een jasje met wat drape op de borst en heup, maar wel met een duidelijke taille, vaak mannelijker oogt dat een jasje dat volledig strak is.

Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van de bouw van de desbetreffende persoon. Lang, iel of beiden icm een strakke snit lijkt mij vrouwelijker overkomen dan een wat strakkere snit bij iemand die wat korter en/of breder is.

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #1163 Gepost op: 01 september 2011 - 20:04:01
Ik denk dat dit heel erg afhankelijk is van de bouw van de desbetreffende persoon. Lang, iel of beiden icm een strakke snit lijkt mij vrouwelijker overkomen dan een wat strakkere snit bij iemand die wat korter en/of breder is.

Ja uiteraard. Wat ik had moeten vermelden: het ging hier om een slank, vrij recht persoon, zonder veel eigen taille. Op bovengenoemde wijze, of je het drape noemt of niet, kan je wat meer mannelijke vorm inbouwen in het silhouet, zonder dat je qua pasvorm en -gemak inlevert.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1164 Gepost op: 01 september 2011 - 20:14:00
Je kunt het hebben over een 'drape cut' of 'draped cut'. Je kunt dit wat mij betreft ook prima associëren met een ruimer vallende skirt. Maar ik raak een beetje in de war van de uitdrukking 'drape op de heup' en vraag dus aan jou wat ik me daarbij moet voorstellen. Glooiende, verticale plooien in de stof rond de heupen, net zoals die naast de armsgaten?

Ook begrijp ik niet wat je bedoelt met:

Hierdoor valt het jasje daar iets ruimer en plooit het niet zo strak.

Heb je het nu over scherpe vouwen in de stof rond de heupen?

Ik begrijp simpelweg niet wat je wilt verbeelden; ik 'vind' er verder nog niet heel veel van en heb dus ook geen suggesties voor een betere verwoording.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1165 Gepost op: 02 september 2011 - 08:58:06
Wellicht dat het jouw definitie van de A&S drape cut niet helemaal volgt Velponi, maar wat Bootstrap bedoelt is een beetje drape op de borst en een wijder gesneden skirt.

Als men van zichzelf vrij recht van postuur is (zoals ik) kan men op die manier de suggestie van een taille creëren. Daarnaast wordt de borst ook iets prominenter.

Nu is er denk ik in de reinste zin van het woord ook geen sprake van drape, omdat er in het jasje dat het subject van de discussie was (foto's volgen spoedig) geen duidelijke verticale plooien ontstaan. Enerzijds komt dit door de stof, het betreft linnen, anderzijds omdat er maar een marginale 'overwijdte' is gekozen.

Juist om die extra stof is het mij te doen. Het jasje heeft namelijk wel een duidelijk grotere hoeveelheid stof rond de borst dan strikt noodzakelijk, glooit een klein beetje naast het armsgat. Ook is de omtrek rond de heup iets groter gemaakt. Hierdoor valt het jasje, of beter 'hangt' het nonchalant om het lichaam, terwijl het met de strakke taille duidelijk niet te groot is.

Door de hier en daar strategisch gekozen overwijdte kan men denk ik toch wel spreken van ... drape?
Laatst bewerkt op: 02 september 2011 - 09:17:00 door Mad Hatter

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1166 Gepost op: 02 september 2011 - 09:02:45
Jammer van die laatste zin. Wel goed dat je nergens de term 'balans' hebt gebruikt.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1167 Gepost op: 02 september 2011 - 09:14:42
Haha, hoezo? Krijg je daar doorgaans jeuk van als mensen 'balans' zeggen?
Edit: Iets minder pretentieus geformuleerd...  ;)
Laatst bewerkt op: 02 september 2011 - 09:17:33 door Mad Hatter

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1168 Gepost op: 02 september 2011 - 09:27:55
Balans is al zo uitgehold als jij drape wilt maken.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1169 Gepost op: 02 september 2011 - 10:34:40
Wellicht dat het jouw definitie van de A&S drape cut niet helemaal volgt Velponi, ...

Ik ruik een aanname. Aannames zijn riskant.

... maar wat Bootstrap bedoelt is een beetje drape op de borst en een wijder gesneden skirt.

Ik geloof je graag. Maar dat schrijft hij niet.

Als men van zichzelf vrij recht van postuur is (zoals ik) kan men op die manier de suggestie van een taille creëren. Daarnaast wordt de borst ook iets prominenter.

Nu is er denk ik in de reinste zin van het woord ook geen sprake van drape, omdat er in het jasje dat het subject van de discussie was (foto's volgen spoedig) geen duidelijke verticale plooien ontstaan. Enerzijds komt dit door de stof, het betreft linnen, anderzijds omdat er maar een marginale 'overwijdte' is gekozen.

Juist om die extra stof is het mij te doen. Het jasje heeft namelijk wel een duidelijk grotere hoeveelheid stof rond de borst dan strikt noodzakelijk, glooit een klein beetje naast het armsgat. Ook is de omtrek rond de heup iets groter gemaakt. Hierdoor valt het jasje, of beter 'hangt' het nonchalant om het lichaam, terwijl het met de strakke taille duidelijk niet te groot is.

Wederom: ik geloof je graag.