Sinds kort verkoopt mijnheer Nobel uit Delft naast zijn gebruikelijke schoenmerken als Loake nu ook zijn eigen lijn schoenen. Deze schoenen worden als concept verkocht, met bijpassende riem, spanners (helaas wel een veer), en de gebruikelijke schoenzak, schoenlepel en poets.
Bij het ontwikkelen van deze schoenen heeft hij getracht zijn ervaring als schoenmaker mee te nemen in het ontwerp. Dit zou zich moeten uiten op het vlak van het comfort en de duurzaamheid.
Veel van de nieuwe schoenen hebben een klassiek maar toch eigenzinnig uiterlijk, maar enkele modellen zijn best gewaagd te noemen. Onlangs heb ik mij als trouwe klant van zijn winkel ook gewaagd aan een paar, hierbij een kort verslagje daarover.
Het betreft het model Sinatra, welke in mijn ogen een soort 'austerity brogue' is. Het model heeft wel een 'bloemetje' op de neus en is tevens gemaakt van zwart bookbinder leer, dat van zichzelf behoorlijk glimt! Wellicht dat ik mijn poetsdrift zo een beetje kan onderdrukken...

De schoen is blake gemaakt en heeft enkele details die het comfort verhogen. Zo is er een extra leren binnenzool over het stiksel van de blakeconstructie geplaatst, opdat deze niet voelbaar is. Hierdoor slijt deze stiknaad ook niet van binnenuit. Tevens is het kussentje onder de hiel, dat in veel schoenen te vinden is, hier iets dikker dan normaal uitgevoerd. Excuses voor het gebrek aan een foto van de zool overigens. Ik zal er dan maar bij vertellen dat deze 'licht rood' geverfd is en dat de hak een 'zwaluwstaart' afwerking heeft.
Ik heb er nu enkele keren op gelopen en ik vind het comfort erg goed te noemen. De leest is nauwkeurig voor mijn voet en enigszins smal in het middengedeelte waardoor ik het gevoel heb dat de schoen goede steun biedt. Tevens vind ik dat deze schoen voor een blake iets minder 'hard' aanvoelt, maar toch nog steeds soepel is. Soms heb ik namelijk het gevoel of ik bij blakegemaakte schoenen elk steentje op straat kan voelen. Dat is hierbij een stuk minder het geval.