Auteur Topic: [schoenen] glans-spons  (11563 keer gelezen)

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Re: [schoenen] glans-spons
Reactie #15 Gepost op: 22 december 2009 - 22:41:00
Ik vraag me inderdaad ook af wat voor (zichtbare) effecten dit dan zou hebben op het leer. Geloof gerust dat het chemisch spul is, maar of het echt zo slecht kan zijn..?

Een spons is een spons, daar komt verder weinig chemisch bij kijken.

Maar we praten inderdaad niet over de natuurspons die uit zee wordt opgevist.
Olie is de bron, net als bij panty's.
En het recept is: beetje spuug en sponzen tot het glimt.

Dit is natuurlijk voor de momenten dat je geen zin en tijd hebt om een uitgebreide poetsbeurt te geven.
Of als je je hagelwitte, strak gestreken, shirt al aanhebt.
Misschien zijn er nog wel meer redenen, misschien niet..
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #16 Gepost op: 22 december 2009 - 22:58:55
Het is niet zomaar een spons, het is een spons doordrenkt met chemisch spul (door meerdere schoenmakers aan mij omschreven als 'siliconen' en overigens door hen ook afgeraden).

Je smeert een laagje nepglans op je schoenen. Je kunt ook een busje blanke lak kopen bij de Gamma; dat blijft tenminste wat langer zitten. Wil je echt schoenen waar je de glans met 1 vingerbeweging van kunt afhalen? Bovendien is het een natte, goedkoop ogende glans. Iedereen die meer dan 80 euro voor een paar schoenen neertelt hoort ver van deze rotzooi te blijven.

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #17 Gepost op: 22 december 2009 - 23:43:51
Het gaat hier inderdaad om een goedje op siliconen basis, dat is mij wel eens verteld door een gilde schoenmaker op het dorp. Hij had er zelf niks op tegen, maar ik meen mij te herinneren iemand tegen mij zei dat die siliconen zorgen dat het leer afgesloten wordt. Hierdoor droogt het leer uit.

Overigens heb ik zonder al te veel moeite mijn Audleys een spitshine gegeven eergister. Niet zo aanstellen heren, schoenpoetsen hoort erbij.

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Reactie #18 Gepost op: 22 december 2009 - 23:57:57
Ik heb even een sponsje er bij gepakt.
Het was al een tijdje geleden dat ik zo'n ding gebruikt heb.
En mijn lange termijn geheugen laat me soms wat in de steek.

De glans kun je niet met een vinger weer weghalen.
Op de verpakking staat ook niets over siliconen of andere chemische toevoegingen.
Geen waarschuwingen voor gevaar of zorgen.
Mijn idee is: gebruik het met mate, net als drugs, en op de juiste momenten.

Arthur Dent

• Gebruiker
  • What's the story?
    • Bekijk profiel
Reactie #19 Gepost op: 23 december 2009 - 02:06:23
Hij had er zelf niks op tegen, maar ik meen mij te herinneren iemand tegen mij zei dat die siliconen zorgen dat het leer afgesloten wordt. Hierdoor droogt het leer uit.

Dit is dus waar het mij om gaat. Zo ook de bijzonder populaire impregneer middeltjes, deze zijn van oorsprong bedoeld voor nubuck/suede omdat dit moeilijk te behandelen is. Maar door marketing wordt het nu ook veelvuldig gebruikt voor glad leer. Terwijl dit middel het leer 'sluit' waardoor je poets minder goed pakt en het leer op den duur eerder gaat scheuren.

De vraag is dus eigenlijk, heeft de instant shine spons eenzelfde soort werking.
"A well-tied tie is the first serious step in life."
- Oscar Wilde

Mediaman

• Gast
Reactie #20 Gepost op: 23 december 2009 - 06:50:56
Ik zal eens kijken op de sponsjes van de Hema. Indien het inderdaad siliconen is kan ik me iets voorstellen bij een afsluitende en daarmee uitdrogende werking. Het zou impliceren dat schoenpoets hierna minder goed kan intrekken omdat de poriën gevuld of afgesloten zijn door dit goedje.  :-k

Desiderata

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #21 Gepost op: 23 december 2009 - 12:15:11
Tana heeft er het volgende over te melden:

Citaat
6. I AM NOT INTO POLISHING MY SHOES. DO THESE QUICK SHINE SPONGES REALLY WORK?

They work! There is silicone and wax in the sponge that will gives a quick, easy shine. It is a good idea to keep several handy, in the closet at the front door, in your car glove compartment and in the office desk drawer. You may also want to try the Liquid Wax Polish. It is also quick and easy. The Liquid Wax penetrates into the leather so you get a longer lasting shine. Now when you really have the time or you treat yourself to a professional shine they will use paste or cream polish that provides a deeper, glowing shine. But for fast and easy touch ups you can’t beat the Shoecare Sponge.

Laat een ieder doen wat hem verstandig lijkt, maar ik ben persoonlijk niet van plan om mijn schoenen te gaan behandelen met siliconenmeuk alleen omdat het me enkele minuten tijd bespaart. Dat klinkt me in de oren als 'penny wise, pound foolish'.

Groeten,
Don

Mediaman

• Gast
Reactie #22 Gepost op: 23 december 2009 - 12:26:04
Het werkt prima voor mij als tussenoplossing en ik ervaar geen negatieve effecten, ik shine door!

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #23 Gepost op: 23 december 2009 - 12:50:41
In mijn beste Tell-Sell-stem: It's a miracle, Mike. You can even use it on suede!  :roll:

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Reactie #24 Gepost op: 23 december 2009 - 13:23:49
In mijn beste Tell-Sell-stem: It's a miracle, Mike. You can even use it on suede!  :roll:

Klopt, ook met suede een verbluffend resultaat.

Echt een wonderspon!

Men zou zichzelf ook, na het douchen, een glanslaagje kunnen geven.
Het is veilig voor de huid..
Maar de echte stylist heeft daar wel een goeie crème voor (met lekker geurtje).
En gaat niet zonder zijn koffer op reis:

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #25 Gepost op: 23 december 2009 - 19:27:40
Zijn dit van die dingen die je vaak in hotelkamers vindt? Ik moet zeggen dat ik die ook wel eens over mijn zwarte schoenen heenhaal 's ochtends, gewoon even beetje extra opwrijven. Kan me niet voorstellen dat het echt zo slecht is, als er al siliconen in zitten dan toch echt heel weinig lijkt me :-k.
The man with style, is the man who can smile

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #26 Gepost op: 24 december 2009 - 00:32:14
Volgens mij kan het niet veel kwaad. Wat voor substantie zich ook in het sponsje bevindt, het is heel weinig en verwaarloosbaar t.o.v. de hoeveelheid crème die wij allen hier periodiek gebruiken heb ik het idee  :lol:
Als ik representatief moet zijn en mijn schoenen zijn een beetje dof, gebruik ik het heel af en toe.

Maar meent u dat nu serieus? Men kan het ook op suède gebruiken? Wordt het daar niet (te) vet van?

Pax

• Gebruiker
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Reactie #27 Gepost op: 24 december 2009 - 01:05:56
.......
...
Maar meent u dat nu serieus? Men kan het ook op suède gebruiken? Wordt het daar niet (te) vet van?

Voor het onderhoud van suede bestaat een scala aan borstels en gummen.
Dan ga je natuurlijk niet lopen knoeien met een sponsje van nog geen euro.

Arthur Dent

• Gebruiker
  • What's the story?
    • Bekijk profiel
Reactie #28 Gepost op: 24 december 2009 - 11:19:05
Ik heb bij de Hema een glans-spons aangeschaft om te gebruiken op 'de oudjes'. Het werkt wel ontzettend makkelijk!
"A well-tied tie is the first serious step in life."
- Oscar Wilde

Ramone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #29 Gepost op: 24 december 2009 - 11:21:09
... en ontzettend tijdelijk!