Onderzoek toont aan dat de vrouw eerst kijkt naar het gezicht van een man en dan naar zijn schoenen
Jan Kees Kokke
Hoe zie je of een man goed gekleed is? Kijk naar beneden!
Uit niet-wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen die een man peilen eerst naar zijn gezicht kijken, dan naar zijn voeten en vervolgens naar zijn handen. Er zijn vrouwen die op een man afknappen omdat ze de vorm van zijn tenen onsympathiek vinden. Daar valt weinig aan te doen. Wel aan de schoenen.
De juiste schoen kan een discrete, maar krachtige boodschap overbrengen. In zijn boek The Seks Life of the Foot and Shoe beschrijft William Rossi het seksuele leven van de voet. Hij beweert daarin dat 'schoenen, al dan niet bewust of onbewust, ontworpen en gedragen worden om een psychoseksuele boodschap over te brengen'. In zijn boek haalt hij Freud aan die constateert dat de voet een 'zeer primitief seksueel symbool' is.
Wil je de rol van de schoen wat delicater omschrijven dan zou je tot de volgende conclusie kunnen komen. Je kan het effect van een mooi pak totaal bederven als je er de verkeerde schoenen bij draagt. Omgekeerd kunnen een paar mooie schoenen een slecht zittend, goedkoop pak nog heel aardig ophalen.
Bij de gemiddelde Nederlandse zakenman, de bankiers voorop, lijkt gewoonlijk het een, noch het ander veel effect te hebben. De meesten zijn er nog steeds niet achter waar je een behoorlijk pak koopt, en schoenen vinden ze al helemaal gauw te duur.
(Mooi he, stijlforum.nl)
Al lijkt daar de laatste tijd een ommekeer in de komen, zo constateert Andre Strangers, eigenaar van de ruim een eeuw oude Amsterdamse schoenenzaak Zwartjes in de Utrechtsestraat. 'Er is wel wat aan de gang. Je merkt duidelijk dat de interesse van de man in schoenen aan het veranderen is. Het tijdperk van de brogues lijkt doorbroken. De aandacht voor de schoen als belangrijk accessoire neemt toe. Bij de casual kleding die steeds meer naar het werk wordt gedragen, zoekt men nu ook casual schoenen.'
Supercasual hoeft niet langer een sportschoen te zijn. Wie uitgekeken is op de Nikes en aanverwanten kiest voor de bowlingschoen. Hij is soepel en is er in allerlei kleurencombinaties. Merken als Dieter Kuckelkorn en Prada Miu Miu hebben zich al volop op de bowlingschoen geworpen. Effen rood, lichtblauw of geel, of combinaties zoals aubergine-creme-beige of rood-wit-zwart.
Verwacht wordt dat zelfs Church - van oudsher een van de meeste klassieke schoenenmerken, veilig geachte en favoriete brogue van de Nederlandse bankier - binnenkort overstag gaat. Het Engelse Church is overgenomen door Prada. Patricio Bertelli en zijn vrouw Miuccia Prada, eigenaren van Prada, hebben het Engelse management even laten doormodderen met Church. Al snel hebben zij echter een Italiaanse stylist aan het hoofd van Church geplaatst.
Vandaag zal blijken hoe groot de Italiaanse invloed van Prada op Church is als de nieuwe collectie op de eerste dag van de belangrijke schoenenbeurs in Dusseldorf wordt gepresenteerd. De verwachting is dat ook de wat chiquere mannenschoen er in steeds meer kleurvarianten komt.
Strangers van schoenenzaak Zwartjes merkt dat de smaak al wat frivoler wordt. Cognackleurige schoenen, die de welgeklede Italiaanse zakenman graag bij een donkerblauw of donkergrijs pak draagt, worden nu ook hier ontdekt.
De toenemende aandacht van de Nederlandse man voor zijn voeten blijkt ook uit uit de waardering voor maatwerk. Tot voor kort moest de liefhebber daarvoor naar Londen, Parijs of Milaan. Sinds kort bedienen enkele Engelse ambachtelijke schoenmakers hun klanten ook in Nederland. Zo houdt Crenson twee keer per jaar een maatsessie bij Zwartjes. Het eerste paar, inclusief de handgevormde, houten leest, kost Fl 3000. Elk volgend paar Fl 2000.
'De belangstelling is groter dan ik verwacht had', aldus Strangers. 'We hadden mei vorig jaar onze eerste sessie met Crenson. We hebben nu al zo'n vijftig vaste klanten. Enkelen hebben meerdere paren besteld, sommigen zelfs zeven.'
Er zijn mannen die jarenlang een polyester overhemd dragen en geen idee hebben waarom ze de hele dag zo'n zweterig gevoel hebben. Pas als ze een katoenen overhemd aandoen, ontdekken ze het verschil. Hetzelfde geldt voor maatschoenen, zegt Sprangers. Je merkt het verschil pas als je erop loopt. Wie eenmaal maatschoenen heeft gedragen wil niet anders meer. Je kan ze bovendien in elk gewenst model en elke gewenste kleurcombinatie laten aanmeten. Toch maakt de Nederlandse koper van een maatschoen het over het algemeen niet al te bont.
Dat wil niet zeggen dat Zwartjes geen pasklare schoenen heeft, die zo op het oog niet van maatwerk te onderscheiden lijken. Neem de collectie van Crockett & Jones, de Engelse schoenmakersfirma uit Northhampton. Vanaf zo'n Fl 700 biedt Crockett & Jones voor elke situatie, binnen of buiten, chique of casual, met of zonder gesp, hoog of laag, een passend schoentype. Tikje klassiek misschien, maar zeker voldoende onderscheidend, ook in kleur, om de volle aandacht van de vrouwenblik te trekken. Trouwens ook die van Ralph Lauren. Het Amerikaanse modemerk bestelt zijn schoenen bij Crockett & Jones en zet er vervolgens zijn eigen label in.
FD, 16 maart 2001