Auteur Topic: Sartorial  (4555 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
Sartorial
Gepost op: 25 juni 2009 – 12:58:58
http://www.depers.nl/economie/317274/Maatwerk--home.html

Door: Koster & Jojanneke
Gepubliceerd: gisteren 23:54
Update: vandaag 00:09


Citaat
U gaat niet meer naar de winkel in deze drukke tijd? Dan komen ze wel naar u toe.

Een overhemd is vaak snel gekocht. Juist printje, goede boordmaat en u kunt naar de kassa. Dacht u. De geschiedenis leert dat men zich in tijden van recessie netter kleedt. En wie er echt ordentelijk bij wil lopen draagt op zijn minst een getailleerd shirt. Als het even kan is het maatwerk. Vanaf deze week is de couture een label rijker: Sartorial.

Studievrienden Douwe van Langelaar en Michaël van Leeuwen lanceerden in de anonimiteit hun antwoord op confectieshirts en het huidige aanbod maatshirts. Waar andere dispuutsgenoten bij de studentenzeilvereniging het over ‘bier, vrouwen en boten’ hadden, keuvelden de twee over hun gedeelde passie voor mooie kleding. ‘Ik werkte in de kledingbranche (bij SuitSupply, red.), en Michaël was een echte maatwerkconsument’, blikt Van Langelaar terug. Van Leeuwen: ‘Ieder mens is anders, waarom zou je dan een gemiddeld gemaakt shirt dragen? Ik heb liever een overhemd dat goed zit en helemaal bij mijn wensen aansluit.’

Rare mouwen

Inmiddels houden de nieuwbakken entrepreneurs iedereen goed in de gaten. ‘Ik verbaas me regelmatig over sommige keuzes’, zegt Van Langelaar met een strenge blik op Koster. Die zich, gehuld in een overhemd waarvan de boord minstens twee maten te groot is, vervolgens diep schaamt. Om hem heen wemelt het van dezelfde types. Te ruim om de borst, te lange mouwen, en niet strak genoeg om de pols. ‘Dit biedt mogelijkheden. Kijk maar om je heen, het zijn allemaal potentiële klanten.’

Juist de eigen ervaringen met maatwerk wakkerden de ondernemersgeest van de twintigers aan. ‘Er ging zo vaak iets mis, vooral door de grote haast die er op na wordt gehouden. Even snel de maat opmeten, en de Travelling Tailor is weer vertrokken’, herinnert Van Leeuwen zich. ‘Wat me helemaal irriteerde is dat de fout meestal niet goed werd opgelost.’ Dat chagrijn leidde uiteindelijk tot een inschrijving bij de Kamer van Koophandel. ‘Nu is het zaak om het klantenbestand uit te breiden van coutureminnend Nederland en vrienden naar een breder publiek,’ vindt Van Langelaar. Voorlopig proberen ze het netwerk van klanten via mond-tot-mondreclame te vergroten.

Het Travelling Tailor-principe gaat ervan uit dat de klant de deur niet uithoeft. De kleermaker komt op de werkplek of gewoon thuis langs om de maten op te nemen. Met de stofboeken en meetlinten in de tas trekt Van Langelaar, student politicologie, op die manier langs klanten. Vervolgens worden de maten naar het atelier gestuurd waarmee de heren samenwerken. Een kleine vier weken later staat Van Langelaar weer op de stoep om het product af te leveren. ‘Naast de kwaliteit is het net die persoonlijke aandacht die ons onderscheidt van anderen.

Stofjes

Ruim een half jaar trokken de vrienden uit om de start van hun bedrijf voor te bereiden. Vooral het zoeken van goede stofhuizen was daarbij cruciaal. Ze vonden in Italië en Engeland de juiste stofleveranciers, onder wie Thomas Mason wiens stoffen in het chique Londense Savile Row gebruikt worden.

Dat het crisis is en het ene na het andere bedrijf een faillissement aankondigt, weerhield de voormalig zeilers niet. Van Langelaar: ‘Sartorial heeft geen externe financiering en weinig overhead, daarmee is het bedrijfsrisico aanvaardbaar.’ Van Leeuwen vervolgt: ‘De crisis biedt juist kansen. Mensen werken harder, waardoor ze minder tijd hebben om rustig te gaan shoppen. Dan biedt de Travelling Tailor uitkomst, die komt natuurlijk naar je toe.’ Van de recessie je kracht maken. Het zou zomaar de zakelijke trend van dit jaar kunnen worden.

Als de zaken goed gaan, hopen de heren de volgende stap te zetten richting hun ondernemersdroom: een eigen winkel naast het Travelling Tailorsconcept. ‘Maar de eerstvolgende stap is een maatpakkenlijn’, kondigt Van Langelaar alvast aan. Van Leeuwen richt zijn blauwe ogen op Jojanneke: ‘En een lijn voor damesblouses.’


Okee, welke SF'rs zitten hierachter? Jullie moeten je in ieder geval even voor een cursusje melden bij Mediaman, voor een onderscheidend marketingpraatje, want dit kennen we nu wel. :mrgreen:

Albert

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #1 Gepost op: 25 juni 2009 – 13:47:20
Hm, het lijkt me toch niet dat er een ruime markt is voor nóg zo'n shirtboer, of zie ik dat verkeerd?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #2 Gepost op: 25 juni 2009 – 13:59:41
Savile Row/Jermyn Street-verwarring. Blabla verder. Ik sla over.

Mediaman

  • Gast
Re: Sartorial
Reactie #3 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:00:44
Behalve de wervende teksten op de site, verder erg weinig informatie op de site. Ik bespeur geen USP om maar even in de marketing-jargon te blijven.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #4 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:11:01
Ik kwam tot hier: Met Sartorial zetten we een product neer.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #5 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:12:53
Voor de volledigheid de website van Sartorial: www.sartorial.nl.

Pax

  • Gebruiker
  • Berichten: 782
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #6 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:19:40
En zo wordt een nieuw Nederlands concept vermoord op SF.
Nog voor het uit de knop kon komen.

Een behouden vaart Sartorial.
En moge elders u gunstiger winden begeleiden..
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

Albert

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #7 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:23:07
En zo wordt een nieuw Nederlands concept vermoord op SF.
Nog voor het uit de knop kon komen.

In hoeverre is dit volgens jou een nieuw concept dan?

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #8 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:30:41
Je eet de soep heter dan ik hem opdien, Pax.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #9 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:33:20
En zo wordt een nieuw Nederlands concept vermoord op SF.
Nog voor het uit de knop kon komen.

Een behouden vaart Sartorial.
En moge elders u gunstiger winden begeleiden..

Dramaqueen. :lol:

Alsof zij het van SF moeten hebben.

Pax

  • Gebruiker
  • Berichten: 782
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #10 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:41:11
In zoverre, dat deze 2 studiebollen zich gaan richten op ouderwets ambachtswerk.
Ze pakken, met hun eerst stappen, de strijdbijl op tegen de "reuzen" in deze markt.
Hulde.

Maar een realist ziet misschien de hulpeloosheid van deze aktie.
En hoeveel ellende hun nog te wachten staat.
En dat ze beter hun studie kunnen afmaken en gewoon ergens op kantoor gaan zitten..
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

Pax

  • Gebruiker
  • Berichten: 782
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #11 Gepost op: 25 juni 2009 – 15:43:29
Dramaqueen. :lol:

[/quote]

Net dat beetje Drama wat ik bij Sartorial mis.
Misschien daarom..
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #12 Gepost op: 25 juni 2009 – 16:36:07
Nou nou. Er wordt alleen geconstateerd dat Sartorial wat betreft de mtm-hemden net zo'n onderneming is als bijvoorbeeld The Circle of Tailors of Menco Nieuwenhuis. Het concept is vrijwel hetzelfde, de prijzen zijn vrijwel hetzelfde, de kwaliteit is mogelijk vrijwel hetzelfde: Sartorial springt er niet op een of andere wijze bovenuit. Dat betekent niet dat Sartorial minder is, maar het is erg onwaarschijnlijk dat ineens het halve forum bij Sartorial shirts gaat bestellen en ongetwijfeld zullen de beste heren dat zelf ook wel weten. Niettemin loopt, ondanks de aanwezigheid van de vele 'travelling tailors', nog 90% van Nederland in aardappelzakken rond, dus als Sartorial inderdaad kwaliteit en service biedt, zullen ze er vast hun brood mee kunnen verdienen.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.690
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #13 Gepost op: 25 juni 2009 – 17:00:53
Amen.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Sartorial
Reactie #14 Gepost op: 25 juni 2009 – 17:02:36
Ja veel aanbieders de laatste tijd.
Support your local Mikey Fuoco chapter.