Auteur Topic: Beginnende stijl  (69624 keer gelezen)

SNDRFKKS

  • Gebruiker
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Beginnende stijl
Gepost op: 05 mei 2009 – 20:11:38
Goedendag heren,

Allereerst plaats ik dit hier, omdat het over stijl in het algemeen gaat, en niet 1 specifiek kledingsstuk. Misstaat het topic toch hier, verplaatst een mod 'm wel neem ik aan. Ok:

Ik ben zeventien jaar, en zoals ik al aangaf in mijn welkomstpost sinds een jaartje bezig me wat netter te kleden. Dat wil zoveel zeggen als: de "alle G-Star kleding is per definitie supervetcool"-era een beetje proberen te ontgroeien. Waarom? Omdat ik nette, fijn gefabriceerde kleding ontzettend tof vind. Er zijn veel meer smaken, wat is wel te combineren en wat niet, etcetera. Ik denk dat ieder lid hier deze periode heeft doorgaan. En dat hoeft helemaal niet in je jeugd geweest te zijn, maar ik denk dat hij overals is geweest.

Welnu: als 17-jarige net-beginnende sartorialist (;)) heb ik het geld en de kennis niet om zomaar een volledige garderobe aanschaffen. Waar jullie even een overhemdje of een dasje of zelfs een kostuumpje aanschaffen, moet ik voor veel sparen. Dit heeft tot gevolg, en dat vind ik ergens ook wel leuk, dat ik met veel zorg en aandacht een volgend "net" kledingsstuk aanschaf. Dan heb ik het natuurlijk niet over een riem, maar vooral de grotere aanschaffen zoals ik die net opnoemde. Op het moment dat ik een nieuw object aan wil schaffen, schiet het mij op kennis nog wel eens tekort. Vandaar leek het mij handig/leuk om een topic te openen zoals ik nu doe, waarin tips gegeven kunnen worden over wat slim is om als eerste aan te schaffen "on the way to style" en hoe leden hier a.h.w. zijn "begonnen" met kleding.

Is dit topic overbodig, onzinnig of anderzijds verwijderbaar, haal het dan gewoon weg, want dan beperk ik me tot vooral inlezen.

Groet,
Sander
Laatst bewerkt op: 06 mei 2009 – 09:36:15 door Jesper
"Champagne, in times of victory we deserve it, in times of defeat we need it." - Winston Churchill

Jim-Jorden

  • Gebruiker
  • Berichten: 415
  • modern' talking
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2009 – 20:38:56
Leuk initiatief en iets waar ik ook zeker wat aan zal hebben, kan mezelf overigs totaal vinden in jou verhaal.

Zelfde leeftijd zelfde interesses  :mrgreen:
"Greed is good"

Clay

  • Moderator
  • Gebruiker
  • Berichten: 6.359
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2009 – 20:42:42
Er zijn genoeg studenten hier die niet iedere week een nieuw item aan hun garderobe kunnen toevoegen en die ook 'ooit' zijn begonnen met sf-achtige kleding te kopen en sindsdien opbouwen.

Bij mij ging het (met schoenen) van Praeses > Magnanni > Crockett & Jones in de loop van een jaar, blijf meelezen en je ontdekt vanzelf wat je wel en niet mooi vindt en wat wel of niet binnen jouw budget ligt.

Het duurt een tijd om een goede garderobe op te bouwen, stel je kunt 1x per maand een 'duurder' kledingstuk kopen. De ene maand koop je een maatshirt, dan een goede jeans/broek, een los jasje, 2 maanden sparen voor een paar schoenen, maand later weer een shirt erbij.

Ook hoeft stijlvolle kleding niet altijd duur te zijn, vooral als je 17 bent zullen er weinig mensen uit je omgeving het verschil zien tussen een pak van SuSu of een Borrelli. Wat (naar mijn mening) vooral telt is de pasvorm en het materiaal. Zaken als handwerk etc. zijn leuk, maar niet essentieel voor een beginner. Zorg dat je een goede basis opbouwt en ga dan verder kijken. Zorg ook dat de dingen die je koopt onderling goed combineren, zodat je niet altijd in dezelfde 'setjes' hoeft te lopen.

Aantal basis-items:
Shirts in lichtblauw/wit/roze
Pak in navy/antraciet
(slanke) ongewassen jeans
broek in grijs/wit/khaki
bruine/zwarte schoenen

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2009 – 21:12:36
Een paar goede dassen kan ook geen kwaad:

bruin, zwart, donker blauw, donker blauw met wit stipje

Jim-Jorden

  • Gebruiker
  • Berichten: 415
  • modern' talking
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2009 – 22:28:04
Oke, bedankt voor de informatie.

Hoe zit het met combinaties en patronen ?
"Greed is good"

mark331m

  • Berichten: 16
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2009 – 22:39:42
Probeer ook een winkel te vinden in jouw eigen prijsklasse waar jij je thuisvoeld en die met je meedenkt. Heb ik zelf ook altijd gedaan, en doe ik nu nog, waarbij de winkels in de loop van de tijd wel zijn veranderd en met mij zijn meegegroeid. Die kunne sommige aanbiedingen ook voor je achterhouden, waardoor je weer geld bespaart (of juist gaat uitgeven)

SNDRFKKS

  • Gebruiker
  • Berichten: 29
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2009 – 22:42:17
Dank voor alle tips!

Over patronen en kleuren zijn al verschillende topics geopend, Jim-Jorden.
"Champagne, in times of victory we deserve it, in times of defeat we need it." - Winston Churchill

SjoerdK

  • Gebruiker
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2009 – 22:47:09
Het doet me goed om dit topic te lezen! Ook ik ben student (oke, officieel vanaf september), en heb - helaas! - ook nog niet de financi๋le middelen om onbeperkt prachtige kleding te kopen. Gelukkig lukt het dankzij wat ondernemersschap toch iedere maand wat mooie spulletjes te kopen om mijn garderobe weer wat verder uit te breiden. Ik zal dit topic zeker met interesse blijven volgen!


NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2009 – 23:31:00

K-mail

  • Gebruiker
  • Berichten: 494
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2009 – 23:47:35
Mijn basis was/is, als student:

Overhemdem Alveare (<60€)
Losse jasjes van Suitsupply H&M (<180€)
Merinowollen truien van de H&M (<40€)
Maganni's in de uitverkoop (<150€)
Incotexen van Yoox (<130€)
Pak van Suitsupply (<240€)
Nette (dus zonder scheuren, vreemde knopen gespen en/of wassingen) spijkerbroeken van allerhande merken (H&M, Tommy Hilfiger Denim (<100€)

Echter, een groot deel (overhemden, spijkerbroeken, Inco's, jasjes) gaat wel even langs de kleermaker, om te tailleren, versmallen, of verkorten.

Daarna kun je het uibreiden. Maar dan gaat het snel heel duur worden ;)

Vodro

  • Gebruiker
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2009 – 23:49:14
In het topic van Carwo staat inderdaad een aantal erg goede tips die zeker te gebruiken zijn. Daarnaast heeft beau brummel ook een aantal goede basisregels die voor een beginner goed zijn om te volgen. Eventueel kun je ook wat standaard literatuur als De Gentleman van Roetzel en Dressing the man van Flusser erop naslaan alvorens je aan de opbouw van je collectie begint. Dan heb je toch enige basiskennis en weet je ongeveer waar je aan gaat beginnen.

Wat betreft de garderobe moet iedereen zijn eigen manier vinden die het beste bij hem past. Aangezien je zeventien bent ga ik ervan uit dat je nog niet iedere dag in pak hoeft te lopen, dus het lijkt mij het beste om vooralsnog je budget aan andere zaken te besteden die je sowieso nodig hebt. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan een aantal shirts, wat broeken en eventueel een trui. Een garderobe kan eigenlijk niet zonder deze kledingstukken, je valt er niet extreem mee op (al hangt het ervan af of je daar problemen mee hebt) en ze zijn over het algemeen wat vriendelijker geprijst dan het gemiddelde jasje / pak. Over het algemeen bieden bijvoorbeeld Menco en Suit Supply prima maatshirts aan voor een redelijke prijs, dus wellicht kun je daar beginnen. Confectie is eventueel ook een oplossing, dan ben je vaak wat goedkoper uit. Op zo'n manier bouw je langzamerhand een leuke collectie op, totdat je budget wat ruimer is en je aan de jasjes en dergelijke kunt denken. Eigenlijk is een goed paar schoenen een must voor iedere outfit, dus wellicht kun je denken aan Magnanni of iets dergelijks, die rond de 200-250 euro zitten.

Advies inwinnen is sowieso erg belangrijk voordat je iets gaat kopen. Hier op het forum staat een berg aan informatie die je ongetwijfeld verder kan helpen. Er zijn tal van topics waarin staat waar je op moet letten voordat je iets koopt en er zijn ook genoeg foto's te vinden van kleurcombinaties en dergelijke. Mijn advies is wel om te beginnen met de basis, dus een lichtblauw en een wit shirt, een grijze/blauwe/witte broek aangezien die ook de komende jaren goed te dragen zullen zijn, in tegenstelling tot bizarre bloemmotieven en contrasterende boorden (zie hiervoor ook een ander topic). Bij iedere fatsoenlijke winkel zullen de verkopers ook voldoende kennis hebben om je te kunnen adviseren en zullen hiervoor ook de tijd uittrekken. Wanneer je het idee hebt dat men slechts wat probeert aan te smeren zou ik direct naar een andere winkel gaan. Er zijn immers genoeg zaken waar je goede kleding kunt krijgen ้n goed geholpen wordt.

Tenslotte is, nogmaals, het advies om eerst veel basiskennis op te doen en veel te lezen zodat je goed weet wat je wilt aanschaffen. Het duurt hierdoor misschien wat langer voordat je een leuke garderobe hebt, maar op langere termijn heb je er veel meer aan. Succes ermee!
Laatst bewerkt op: 05 mei 2009 – 23:52:38 door Vodro

Marien

  • Gebruiker
  • Berichten: 205
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2009 – 23:52:50
Begin gewoon simpel, experimenteer hier en daar. Niet alles hoeft duur te zijn. Maar kleed je ook naar de gelegenheid of met wat voor groep mensen je bent. 17 jaar is nog best jong, om dan al erbij te lopen met een pak is een beetje overkill lijkt mij. Ik ben 21 en ik hoef er ook nog niet bij te lopen als patrick bateman  :mrgreen:.

Wat dragen de heren vandaag geeft je een goed idee wat voor soort kleding bij elkaar past :)

succes :)

Mediaman

  • Gast
Re: Beginnende stijl.
Reactie #12 Gepost op: 06 mei 2009 – 08:19:53
Mijn advies zou zijn, begin met een paar mooie cognac/bruine schoenen met een bijpassende riem. Magnanni's in de komende uitverkoop, dan is het mogelijk om een paar te kopen onder de € 200,- riem rond de € 80,- of een ander goedkopere aanbieder, SuSu heeft voor weinig geld mooie riemen.

Daarna zou pasvorm en het aanpassen van die pasvorm de beste optie zijn.

Leuk & succes.

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2009 – 08:58:15
Ben het helemaal oneens met de strekking van de meeste adviezen hierboven.

Ik zou zeggen: spaar, spaar door, spaar nog een beetje door en ga voor het beste, het mooiste, dat wat je nu nog als onbereikbaar beschouwt. Koop weinig (je zult geen keus hebben), maar koop het allerbeste (is niet altijd hetzelfde als het allerduurste!!). Het zal jaren duren voor je ook maar ้้n complete outfit bij elkaar hebt, maar dat is beter dan je energie en geld steken in de jacht op koopjes en net-niet oplossingen. Laat je niet afleiden, want dan stroomt het geld sneller weg dan je het kunt sparen, en wel naar dingen die je eigenlijk niet wilt hebben.

Als je dan toch per se nu een representatieve outfit nodig hebt, koop dan ้้n goed passend navyblauw pak in een middelzware kwaliteit wol en met klassieke detaillering. Het jasje kun je als blazer boven een spijkerbroek dragen (je bent jong, dit kan echt nog wel). Bekommer je nog niet om geplakt of ongeplakt maar des te meer om pasvorm.
Koop hier ้้n (hooguit twee) klassiek wit dress-shirt bij met enkele manchetten en ้้n sobere das, bijvoorbeeld een effen midblue das met een twill of herringbone weving.
Geef aan dit hele pakketje maximaal 400-500 euro uit. Ga vervolgens weer sparen voor het allerbeste op ieder denkbaar gebied.

Bezuinig niet op je schoenen. Koop duurzame (Goodyear gemaakte of anderszins randgenaaide), klassiek gestileerde schoenen van een gerenommeerd merk. Hoeft niet per se Engels te zijn, Spaans kan ook maar dan zou ik eerder voor Carmina gaan dan voor Magnanni. Begin met een paar zwarte oxfords en vul je collectie langzaam maar zeker aan. Nogmaals: bezuinig niet op je schoenen.

Spaar. Spaar door. En koop wat je ้cht wilt hebben. Dit behoedt je niet voor je eigen smaakontwikkeling, die ervoor zal zorgen dat iedere aankoop na een paar jaar aandoet als een bewijs van je vroegere onbenul, maar verzekert je wel van echte voldoening en trots bij ieder nieuw stuk dat je in je kast kunt hangen. Dat kun je als bargain hunter wel vergeten.

Wil trouwens niet zeggen dat ik het zo heb aangepakt of het zelfs nu zo aanpak, maar ik ben ervan overtuigd dat dit the way to go is. Ook al dwaal ik dus zelf nog wel eens af. :lol:

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Re: Beginnende stijl.
Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2009 – 09:30:55
Topic misschien verplaatsen naar het subforum 'voor nieuwe leden'?