Ben het helemaal oneens met de strekking van de meeste adviezen hierboven.
Ik zou zeggen: spaar, spaar door, spaar nog een beetje door en ga voor het beste, het mooiste, dat wat je nu nog als onbereikbaar beschouwt. Koop weinig (je zult geen keus hebben), maar koop het allerbeste (is niet altijd hetzelfde als het allerduurste!!). Het zal jaren duren voor je ook maar ้้n complete outfit bij elkaar hebt, maar dat is beter dan je energie en geld steken in de jacht op koopjes en net-niet oplossingen. Laat je niet afleiden, want dan stroomt het geld sneller weg dan je het kunt sparen, en wel naar dingen die je eigenlijk niet wilt hebben.
Als je dan toch per se nu een representatieve outfit nodig hebt, koop dan ้้n goed passend navyblauw pak in een middelzware kwaliteit wol en met klassieke detaillering. Het jasje kun je als blazer boven een spijkerbroek dragen (je bent jong, dit kan echt nog wel). Bekommer je nog niet om geplakt of ongeplakt maar des te meer om pasvorm.
Koop hier ้้n (hooguit twee) klassiek wit dress-shirt bij met enkele manchetten en ้้n sobere das, bijvoorbeeld een effen midblue das met een twill of herringbone weving.
Geef aan dit hele pakketje maximaal 400-500 euro uit. Ga vervolgens weer sparen voor het allerbeste op ieder denkbaar gebied.
Bezuinig niet op je schoenen. Koop duurzame (Goodyear gemaakte of anderszins randgenaaide), klassiek gestileerde schoenen van een gerenommeerd merk. Hoeft niet per se Engels te zijn, Spaans kan ook maar dan zou ik eerder voor Carmina gaan dan voor Magnanni. Begin met een paar zwarte oxfords en vul je collectie langzaam maar zeker aan. Nogmaals: bezuinig niet op je schoenen.
Spaar. Spaar door. En koop wat je ้cht wilt hebben. Dit behoedt je niet voor je eigen smaakontwikkeling, die ervoor zal zorgen dat iedere aankoop na een paar jaar aandoet als een bewijs van je vroegere onbenul, maar verzekert je wel van echte voldoening en trots bij ieder nieuw stuk dat je in je kast kunt hangen. Dat kun je als
bargain hunter wel vergeten.
Wil trouwens niet zeggen dat ik het zo heb aangepakt of het zelfs nu zo aanpak, maar ik ben ervan overtuigd dat dit
the way to go is. Ook al dwaal ik dus zelf nog wel eens af.