Auteur Topic: Greve  (187590 keer gelezen)

Huey

  • Gast
Greve
Reactie #30 Gepost op: 02 juni 2006 – 20:06:33
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Nou, heel elegant vind ik ze niet. Om het zo maar eens te formuleren.


Het is maat 11 met leest H..... oftwel 46/47 en dan net iets breder dan normaal! Kan dat elegant?

Dat kan wel, als alles maar in proportie is met de rest van je lichaam natuurlijk.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Greve
Reactie #31 Gepost op: 02 juni 2006 – 20:34:26
OMG. Gebruik je spanners? En uiteraard kun je ook met die maat een elegante schoen krijgen. Kwestie van een goede leest. Dat wordt dan wel een eigen leest.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #32 Gepost op: 03 juni 2006 – 14:19:07
Citaat van: "Sergio"
OMG. Gebruik je spanners? En uiteraard kun je ook met die maat een elegante schoen krijgen. Kwestie van een goede leest. Dat wordt dan wel een eigen leest.


Ik heb een tijdje spanners gebruikt. Die waren helaas iets te klein. Ik ben daar later vanaf gestapt. Achteraf misschien wel met een beetje spijt. Als ik de schoenen aan heb plooien ze iets minder. Ik zou spanners wel adviseren.

Grtz. JeeWee
leding maakt de man...

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #33 Gepost op: 03 juni 2006 – 14:22:45
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Nou, heel elegant vind ik ze niet. Om het zo maar eens te formuleren.


Het is maat 11 met leest H..... oftwel 46/47 en dan net iets breder dan normaal! Kan dat elegant?

Dat kan wel, als alles maar in proportie is met de rest van je lichaam natuurlijk.


Welk merk kan me dan een mooie goede schoen leveren maat 11 (46/47) breedte H. Voor een prijs van (als het standaard is) max 300 euro en voor maatwerk max. 500 euro? Ik hoor graag je tips. En verandering van spijs doet eten. Het gasat me dus echt specifiek om deze maat! De meeste italiaanse modellen gaan niet zo ver is mijn ervaring.

Grtz. JeeWee
leding maakt de man...

Jason

  • Gast
Greve
Reactie #34 Gepost op: 03 juni 2006 – 14:31:20
In de uitverkoop bij vd Assem stond een heel rek vol met santoni maat 46/47.. die zullen ze normaal dus ook wel hebben, andere winkels misschien ook. Of ze ook breedte H hebben zou ik niet weten.

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #35 Gepost op: 03 juni 2006 – 15:41:05
Citaat van: "Jason"
In de uitverkoop bij vd Assem stond een heel rek vol met santoni maat 46/47.. die zullen ze normaal dus ook wel hebben, andere winkels misschien ook. Of ze ook breedte H hebben zou ik niet weten.


Ik hou dat ik gedachte. Ik zit nyu ruim in mijn schoenen. De shirts waren aan de beurt  :lol:

Bedankt voor dew tip


Grtz JeeWee
leding maakt de man...

Huey

  • Gast
Greve
Reactie #36 Gepost op: 03 juni 2006 – 18:25:07
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Nou, heel elegant vind ik ze niet. Om het zo maar eens te formuleren.


Het is maat 11 met leest H..... oftwel 46/47 en dan net iets breder dan normaal! Kan dat elegant?

Dat kan wel, als alles maar in proportie is met de rest van je lichaam natuurlijk.


Welk merk kan me dan een mooie goede schoen leveren maat 11 (46/47) breedte H. Voor een prijs van (als het standaard is) max 300 euro en voor maatwerk max. 500 euro? Ik hoor graag je tips. En verandering van spijs doet eten. Het gasat me dus echt specifiek om deze maat! De meeste italiaanse modellen gaan niet zo ver is mijn ervaring.

Grtz. JeeWee

Ik zou gewoon een keertje langs Sir Max gaan. Wel duurder dan je aangeeft, maar die jongens kunnen je absoluut goed adviseren. Denk dat je bij Crockett and Jones héél ver komt.

Alboreto

  • Gebruiker
  • Berichten: 374
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #37 Gepost op: 03 juni 2006 – 18:42:21
Ik las op SF.net dat Edward Green tot maat 17 gaat (zal besteld moeten worden, maar toch). Maat 11 lijkt me dan couranter. Green is ook verkrijgbaar in verschillende breedtematen. Prijs vanaf 739 EUR. En wat Huey schrijft, klopt. Sir Max is (met Shoes & Shirts in Maastricht) de zaak waar je op de meest deskundige wijze wordt geadviseerd.
esus saves, George Nelson withdraws!

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #38 Gepost op: 03 juni 2006 – 19:21:11
Citaat van: "Alboreto"
Ik las op SF.net dat Edward Green tot maat 17 gaat (zal besteld moeten worden, maar toch). Maat 11 lijkt me dan couranter. Green is ook verkrijgbaar in verschillende breedtematen. Prijs vanaf 739 EUR. En wat Huey schrijft, klopt. Sir Max is (met Shoes & Shirts in Maastricht) de zaak waar je op de meest deskundige wijze wordt geadviseerd.


Ik zie in het donker het licht van de vuurtoren van schiermonnikoog. Da's dus wel een stukkie naar Mestreeg
leding maakt de man...

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #39 Gepost op: 03 juni 2006 – 19:22:51
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Nou, heel elegant vind ik ze niet. Om het zo maar eens te formuleren.


Het is maat 11 met leest H..... oftwel 46/47 en dan net iets breder dan normaal! Kan dat elegant?

Dat kan wel, als alles maar in proportie is met de rest van je lichaam natuurlijk.


Welk merk kan me dan een mooie goede schoen leveren maat 11 (46/47) breedte H. Voor een prijs van (als het standaard is) max 300 euro en voor maatwerk max. 500 euro? Ik hoor graag je tips. En verandering van spijs doet eten. Het gasat me dus echt specifiek om deze maat! De meeste italiaanse modellen gaan niet zo ver is mijn ervaring.

Grtz. JeeWee

Ik zou gewoon een keertje langs Sir Max gaan. Wel duurder dan je aangeeft, maar die jongens kunnen je absoluut goed adviseren. Denk dat je bij Crockett and Jones héél ver komt.


Ik hou het in gedachte. Dan moet ik ff doorsparen  :wink:
leding maakt de man...

JeeWee

  • Gebruiker
  • Berichten: 109
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #40 Gepost op: 12 juni 2006 – 11:59:23
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "JeeWee"
Citaat van: "Huey"
Nou, heel elegant vind ik ze niet. Om het zo maar eens te formuleren.


Het is maat 11 met leest H..... oftwel 46/47 en dan net iets breder dan normaal! Kan dat elegant?

Dat kan wel, als alles maar in proportie is met de rest van je lichaam natuurlijk.


Welk merk kan me dan een mooie goede schoen leveren maat 11 (46/47) breedte H. Voor een prijs van (als het standaard is) max 300 euro en voor maatwerk max. 500 euro? Ik hoor graag je tips. En verandering van spijs doet eten. Het gasat me dus echt specifiek om deze maat! De meeste italiaanse modellen gaan niet zo ver is mijn ervaring.

Grtz. JeeWee

Ik zou gewoon een keertje langs Sir Max gaan. Wel duurder dan je aangeeft, maar die jongens kunnen je absoluut goed adviseren. Denk dat je bij Crockett and Jones héél ver komt.


Ik heb Crockett en Jones kunnen bewonderen in Groningen bij Diderich. Mooi van deze winkel is dat ze ook een uitgebreide collectie santoni's hebben. Ik vind de Crokett en Jones van hetzelfde gehalte als Greve. De Santoni's zijn veel sierlijker. Mijn volgende paar wordt waarschijnlijk Santoni
leding maakt de man...

Papageno

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #41 Gepost op: 12 juni 2006 – 16:27:31
Zelf heb ik sinds het najaar 2 paar Greve's. 2 voor de prijs van 1; €350. Bruin en zwart. Ik ben er uitermate content mee.
Mijn vorige nederlandse schoenen waren van Liers waar ik zo'n 8 jaar mee heb gedaan en ze zwaar heb mishandeld. Dus ik verwacht dat deze schoenen met goede zorg langer mee gaan. Tot dusver zitten ze lekker, zien ze er netjes uit (krijg complimenten van schoenhandelaren als mijn vrouw schoenen (vB; Floris lijn) koopt).
Bij de koop heb ik nog even met Wim Greve gesproken. Hij doet Gretec, de maatwerk kant van Greve. Half jaartje terug of zo hadden ze ook nog een maatwerk aanbieding voor de private-banking klanten van ABN, staat me vaag bij. Dus zeker wel dat ze het doen, ze zijn er ook hard mee aan het uitbouwen.

Harm

  • Gebruiker
  • Berichten: 767
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
Greve
Reactie #42 Gepost op: 26 oktober 2006 – 21:49:50
Citaat
Technisch Weekblad 4 - 23 januari 2004

Maatschoenen

Jeroen Bezem

In Waalwijk en omgeving, de zogenaamde Langstraat, is van oudsher de Nederlandse leder- en schoenenindustrie gevestigd. Vanaf 1793, toen het schoenmakers- en leerlooiersgilde Sint-Crispinus en Sint-Crispinianus werd opgericht, tot ver in de jaren vijftig van de vorige eeuw steeg de ster van Waalwijk als leder- en schoenenstad. In de hoogtijdagen stonden er zo’n tachtig schoenfabrieken, maar sinds de jaren zeventig bezweek de één na de ander onder de druk van het goedkoper producerende buitenland.
Vandaag de dag is er nog welgeteld één schoenfabriek over in Waalwijk: Greve Schoenen, opgericht in 1898 en sinds het honderdjarig bestaan officieel hofleverancier. Bij die honderdste verjaardag deed Wim Greve het bedrijf over aan zijn zoon JosJan, die het als vierde generatie Greve de eenentwintigste eeuw mocht binnenloodsen. Hij besloot de productie te verplaatsen naar Roemenië, waardoor de oude fabriek in Waalwijk eigenlijk meer de functie kreeg van een logistiek centrum: elke twee weken rijdt er een vrachtauto op en neer, heen met grondstoffen en terug met schoenen. Zeker in het begin werden nog heel wat ‘Roemeense’ schoenen als b-kwaliteit bestempeld, maar dankzij intensieve begeleiding ter plekke worden in het voormalige oostblokland nu volwaardige Greve-schoenen geproduceerd.
Wim Greve bleek ondertussen geen afscheid te kunnen nemen van de schoenmakersleest. Onder de naam Gretec is hij daarom in een deel van de fabriek een nieuwe bv gestart, die zich toelegt op de productie van maatschoenen en de reparatie van oude Greve-schoenen. Met vijftien werknemers maakt Gretec jaarlijks circa 450 paar maatschoenen, zo’n 150 ‘enkele paren’ (d.w.z. dat Gretec de standaardleest niet hoeft aan te passen omdat de klant enkel een andere kleur of leersoort wil) en ongeveer 3900 gerepareerde paren. Een paar op maat gemaakte Greve-schoenen kost circa 550 euro, maar dat blijkt voor de klanten geen belemmering. “Ze komen uit het hele land, zelfs uit het buitenland!”, benadrukt Wim Greve.
Gretec verwerkt voornamelijk kalfsleer (maar indien de klant dat wenst, ook exotischere leersoorten), dat in de juiste maat en vorm wordt gesneden, ‘geschalmd’ (dunner maken van de randjes om geen verdikkingen te krijgen bij de naden) en met de hand gestikt. Dan volgt het ‘zwikken’: het opspannen op de leest. Afhankelijk van de soort schoen – een mocassin, die van beneden naar boven wordt ‘opgebouwd’ of een zogeheten Good-year schoen, waarbij dat precies andersom gebeurt – volgen daarna verschillende handelingen totdat het product klaar is voor het ‘opzolen’, ‘besnijden’ en ‘aflappen’ (het vastnaaien van de loopzool).
“Daarna volgt een behandeling die anderen vaak overslaan”, vertelt Greve. “Het glätten. Daarbij persen we de loopzool onder grote druk in de juiste vorm van de leest. Het resultaat is een betere ondersteuning van de voet.” De schoen wordt ten slotte uit de leest gehaald, de zool wordt ‘geschrooid’ (glad afgewerkt) en de hak wordt erop gezet. Wat rest, is de afwerking: grof en fijn schuren, verven en uitpoetsen en de finish van het bovenleer.
Volgens het zojuist beschreven proces maakt Greve zijn schoenen, maar het grote verschil wordt natuurlijk gemaakt in het traject ervóór: het passen en het op maat maken van het model, de leest. Een groot deel van de kleine winkelruimte en een deel van de fabrieksruimte staat vol met ‘persoonlijke leesten’, voorzien van naam en nummer.
Veel van het passen en meten gebeurt tot nog toe ‘op het oog’ en nadat de klant enige tijd op ‘passchoenen’ heeft gelopen, wordt de vorm eventueel verder aangepast. Maar dat gaat wellicht veranderen. Greve is in onderhandeling met een Duits bedrijf dat een zogeheten ‘voetscan’ levert. De bedoeling is dat de Greve-klant straks in Waalwijk zijn voeten laat scannen, waarna die gegevens via internet naar Duitsland worden gestuurd. Daar wordt een exact 3D-model van de voet gemaakt, dat als leest naar Greve wordt teruggestuurd. “Het gaat dan wel om vakwerk met een ambachtelijke uitstraling, maar dat wil niet zeggen dat we niet met de tijd meegaan!”, besluit Greve.
www.greveschoenen.nl

Harm

  • Gebruiker
  • Berichten: 767
    • Bekijk profiel
    • Thuisbarista.nl
Greve
Reactie #43 Gepost op: 26 oktober 2006 – 21:53:08
Vind de moccasin croco niet lelijk. Maar moet hem wel eens in me handen hebben om beter te kunnen oordelen.

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Greve
Reactie #44 Gepost op: 26 oktober 2006 – 22:01:19
Leuk dat er ook nog een "Nederlandse kwaliteitsschoen" verkrijgbaar is.
In de nieuwste collectie zag ik duidelijk smallere leesten en elegantere modellen.  :) Voor het eerst trouwens, want daarvoor hadden ze alleen van die super brede eendenflappen.