Auteur Topic: [Foto's] Mooie plaatjes van heel mooie schoenen  (1104548 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: [Foto's] Mooie plaatjes van heel mooie schoenen
Reactie #1185 Gepost op: 29 juli 2010 - 10:14:56
Ik krijg echt jeuk van al die accolades! :x

Tsja, wat is een echte wholecut?

Het is een schoen in zijn geheel gesneden, in een keer, immers one cut en niet two cuts, uit een stuk huid en dit in principe zonder verder te versnijden, omdat dit een tijdrovend en dus kostbaar proces is wordt dit bijna uitsluitend uitgevoerd onder MTM, MTO of Bespoke. Men is de huidige wholecut zo gaan noemen omdat men de achternaad de wholecut 'one cut' is gaan noemen en omdat de schoen zonder naar de achternaad te kijken, er uit ziet als een wholecut aan de voorzijde en zijkant.

Volgens John Lobb en Dimitri Boittier heeft een wholecut geen tweede snede behalve het oorspronkelijke uitsnijden uit de huid, al heeft John Lobb daar inmiddels een variant op gevonden (zie de 2009 special S.C.).

Ik neem aan dat de naam, procedure en omschrijving "wholecut" in de loop der tijd aan verandering onderhevig is en de RTW markt deze naam ook wenst te gebruiken als verkoopargument? :-k :wink:

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1186 Gepost op: 29 juli 2010 - 10:15:34
Serieus, Leone, hoe vaak moet je die foto posten? Eerst was hij nog wel mooi, maar ondertussen heb ik hem zo vaak gezien...

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1187 Gepost op: 29 juli 2010 - 10:16:28
Tsja, wat is een echte wholecut? het is een schoen in zijn geheel gesneden, in een keer {immers one cut en niet two cuts} uit een stuk huid en dit in principe zonder verder te versnijden (...)

Dat begrijp ik. Maar een wholecut met een naad op de hiel is (met uitzondering van de tong) ook ineens uit één stuk huid gesneden, alleen dan een stuk met twee uiteinden die uiteindelijk op de hiel bij elkaar komen.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #1188 Gepost op: 29 juli 2010 - 10:52:15
Dat betekent derhalve dat er een 2e snee is aangebracht teneinde het leder om de leest te kunnen spannen en niet in zijn geheel over de leest te spannen toch?
Bij een wholecut monk ontbreekt zelfs de tong. :)
Of iets nu wel of niet een echte wholecut is in de ware betekenis van het woord is niet zo relevant, omdat de naam sowieso gebruikt wordt en als bespoke slechts markt is voor het maken van een schoen uit een stuk zonder naden rondom, bovendien ziet het er best wel cool uit zo zonder achternaad.
Zelfs een derby wordt tegenwoordig als wholecut verkocht, terwijl deze toch echt uit meerdere stukken leder bestaat, zie link en let niet maar niet te veel op de accolades van deze man s.v.p. :wink:
http://www.classicshoesformen.com/shoes/neu-new-florsheim-imperial-shell-cordovan-wholecut-derby-46eee-breit
Laatst bewerkt op: 29 juli 2010 - 11:00:39 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1189 Gepost op: 29 juli 2010 - 11:00:00
Betekent met een t; da's pas cool.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1190 Gepost op: 29 juli 2010 - 11:01:19
Betekent met een t; da's pas cool.
Was nog het e.e.a. tekstueel aan het corrigeren. :oops:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1191 Gepost op: 29 juli 2010 - 11:04:37
Dat betekent derhalve dat er een 2e snee is aangebracht teneinde het leder om de leest te kunnen spannen en niet in zijn geheel over de leest te spannen toch?

Nee, volgens mij niet.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1192 Gepost op: 29 juli 2010 - 11:37:41
In ieder geval wordt deze snede niet aangebracht bij de naadloze achterzijde. :idea:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Reactie #1193 Gepost op: 29 juli 2010 - 12:14:07
Wel grappig dat je de schoen van Roberto Ugolini post Leone, hij geeft namelijk zelf aan dat het eigenlijk niet fatsoenlijk te doen is. Je moet heel soepel leer hebben en dat dusdanig oprekken om het in één stuk over de leest te krijgen dat de kwaliteit er fors op achteruit gaat. Het leer wordt op bepaalde plaatsen erg dun en gaat daardoor eerder slijten en splijten. Sta je dan met je "echte" wholecut.

Een wholecut is een schoen gemaakt uit één stuk leer en dus niet uit meerdere stukken. Vandaar dat een schoen met een naad op de hielkap daar ook aan voldoet, het is nog steeds maar één stuk.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

J

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1194 Gepost op: 29 juli 2010 - 12:24:33
Denk je dat Ugolini bij bovenstaande schoenen - naar aanleiding van de wensen van de klant en ondanks het kwaliteitsverlies - de 'oprekmethode' heeft gehanteerd (als hij daar überhaupt toe bereid is) of zal hij de naad hebben weggewerkt, zoals bij een hier eerder geplaatste schoen, ik meen van John Lobb, lijkt te zijn gedaan?

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1195 Gepost op: 29 juli 2010 - 13:16:06
Zowel deze schoen van Ugolini als die van bijv. Dimitri Bottier zijn m.i. inderdaad opgerekt over de leest i.p.v. deze om de leest vouwen en vastnaaien aan de achterzijde.
John Lobb gebruikt inderdaad de methode deze weg te werken in het model buiten het gezichtsveld aan de binnenzijde van de schoen en de achterzijde naadloos te laten, zoals hiervoor aangegeven gebruikt men deze methode bij de Saint Crepin 2009.
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

floriss

• Gebruiker
  • Rain Man
    • Bekijk profiel
Reactie #1196 Gepost op: 29 juli 2010 - 13:27:59
Ik krijg echt jeuk van al die accolades! :x

Same here. En gebrek aan witregels.

M.b.t. de discussie, kan je een stiknaad zodaning wegwerken dat je er helemaal niets meer van ziet? Zou dan niet weten waarom een schoenmaker de oprekmethode nog zou overwegen.
"The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten."

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1197 Gepost op: 29 juli 2010 - 13:41:55
Same here. En gebrek aan witregels.

M.b.t. de discussie, kan je een stiknaad zodaning wegwerken dat je er helemaal niets meer van ziet? Zou dan niet weten waarom een schoenmaker de oprekmethode nog zou overwegen.

En ik maar denken dat ik inmiddels de accolades verwijderd heb in mijn post. :-k
Meer witregels volgen.

De naad wegwerken is niet onzichtbaar maar nagenoeg niet zichtbaar en een aantal schoenmakers prefereren de seamless wholecut boven de wholecut met naad aan de achterzijde dan wel binnenzijde van de schoen. :-$
Merken als Vass en John Lobb gebruiken de naad aan de binnenzijde van de schoen al wat langer.

Onderstaande schoenmaker sluit zich overigens niet geheel aan bij de mening van Roberto Ugulini:
http://handmadeshoes.wordpress.com/2009/09/26/seamless-wholecut-how-its-made/

Wellicht moeten we spreken van een wholecut en een seamless wholecut; bij John Lobb als ook bij Berluti gaf men aan dat de Vale en de Olga wel wholecut genoemd worden en dus ook zijn, maar ook zij van mening zijn dat een seamless wholecut deze naam meer eer aandoet, de prijs is echter navenant en onder bespoke of MTM valt.
Laatst bewerkt op: 29 juli 2010 - 15:18:07 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1198 Gepost op: 29 juli 2010 - 14:58:02
Sommige schoenmakers maken schoenen voor de showroom.
Andere maken schoenen om op te lopen.
Maar het blijft een prachtige schoen.
Ik wil hem nog wel eens zien:

Jammer dat de accolade schoen is weggehaald uit een vorige post.
Jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt.
En ik ben een liefhebber.
Het is maar hoe je het bekijkt..

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #1199 Gepost op: 29 juli 2010 - 15:11:27
Jammer dat de accolade schoen is weggehaald uit een vorige post.
Jullie hebben me nieuwsgierig gemaakt.
En ik ben een liefhebber.
Speciaal voor jou kan je zelf klikken voor een foto van zowel de voor- als de achterzijde van deze prachtige schoen:
Escarpin réalisé sans aucune couture.
http://www.dimitribottier.com/1.aspx
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“