Auteur Topic: Terminologie en afkortingen op Stijlforum  (47872 keer gelezen)

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Kleine verfijning
Reactie #15 Gepost op: 07 februari 2008 – 22:01:18
Citaat van: "Looking to improve"
(...)
MTM: Maatwerk op basis van aanpassing van een patroon van de fabrikant. Biedt veelal ook keuzemogelijkheden (# knopen/splits/bandplooi(en)/werkende knopen in de mouw/et cetera). Kan meer of minder handwerk bevatten.
Bespoke: Maatwerk op basis van een specifiek voor jou getekend patroon. Biedt tevens de mogelijkheid om (bijna) alle details van de kleding te bepalen (tot soort/gewicht van de canvas voering toe). (Zeer) veel handwerk.

(...)


MTM = maatconfectie
Bespoke = maatwerk

 :?:
cyka blyat

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #16 Gepost op: 07 februari 2008 – 23:26:54
Wat zijn gepitte revers eigenlijk?
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Re: Kleine verfijning
Reactie #17 Gepost op: 08 februari 2008 – 09:50:52
Citaat van: "Daedalus"
Citaat van: "Looking to improve"
(...)
MTM: Maatwerk op basis van aanpassing van een patroon van de fabrikant. Biedt veelal ook keuzemogelijkheden (# knopen/splits/bandplooi(en)/werkende knopen in de mouw/et cetera). Kan meer of minder handwerk bevatten.
Bespoke: Maatwerk op basis van een specifiek voor jou getekend patroon. Biedt tevens de mogelijkheid om (bijna) alle details van de kleding te bepalen (tot soort/gewicht van de canvas voering toe). (Zeer) veel handwerk.

(...)


MTM = maatconfectie
Bespoke = maatwerk

 :?:

Tsja, zo kun je het ook samenvatten... Ik hoopte alleen expliciet duidelijk te maken dat het verschil m.i. vooral in het aangepaste vs. exclusief getekende patroon hoort te zitten en het feit dat 'opties' bij MTM veelal beperkter zijn dan bij bespoke.

De ":?:" begrijp ik niet helemaal.

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

DaanL

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.538
    • Bekijk profiel
Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #18 Gepost op: 26 mei 2008 – 11:44:42
gy = Goodyear, maakwijze van de schoen.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.930
    • Bekijk profiel
Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #19 Gepost op: 04 juli 2008 – 19:12:35
Naar aanleiding van:

Citaat van: "L ' Avvocato"
Die afkortingen de hele tijd  :?  Als ik tegen mijn vriendin zeg dat ik naar een Cuci ga kijken denkt ze vast aan iets heel anders  :D

(het doet mij in ieder geval denken aan het briljante boek Slick van Daniel Price waarin het rapliedje "Huchi Kuchi HoeHoe" een centrale rol speelt)


Cuci = Brunello Cucinelli

Atomic

  • Gebruiker
  • Berichten: 125
    • Bekijk profiel
Heel erg handig!
Reactie #20 Gepost op: 23 juli 2008 – 07:46:51
Top!

Eindelijk een lijstje met afkortingen (+hun betekenissen) Zodat ook ik als aankomend SF'er mij goed in kan lezen.

Complimenten..

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Re: Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #21 Gepost op: 04 januari 2009 – 05:23:28
Wat is nou eigenlijk een spekzool? De een zegt dat het een rubberen zool is, de ander zegt weer dat het iets met woestijnschoenen tijdens WWII te maken heeft.
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Re: Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #22 Gepost op: 04 januari 2009 – 11:36:27
De spekzool is het soort zool dat onder onder andere de 'Clarks (originals) Desert boots' zit.

Dit vond ik op internet:

'An international cult classic, the Desert Boot was inspired by the crepe-soled boots worn by British officers in World War II. Soft, supple suede full grain leather uppers and genuine plantation crepe outsole deliver all-day comfort. Timeless styling has remained unchanged for fifty years. Original Desert Boot design. Plantation crepe outsole. Suede lined counter. Nature formed last. Unique classic appearance. Cushions foot and buffers shock. Maintains heel stability. Allows for natural toe spread. Timeless styling. Reduces foot fatigue. Prevents slipping and ensures fit. Enhances natural walking motion and promotes foot health.'

"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #23 Gepost op: 31 januari 2009 – 23:10:22
'RTW; niet te verwarren met Real Tailor Work. Iets wat ik tegenwoordig nogal vaak tegen gekomen ben.'  :-k
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Re: Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #24 Gepost op: 31 januari 2009 – 23:22:01
'RTW; niet te verwarren met Real Tailor Work. Iets wat ik tegenwoordig nogal vaak tegen gekomen ben.'  :-k
Da's wel een erg eigenaardige uitleg :-) Ik geloof niet dat die uitleg er hier snel door iemand aan gegeven zal worden.
Niets zo veranderlijk als de mens

Narcissus

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.372
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Centraal : Terminologie + afkortingen op SF
Reactie #25 Gepost op: 31 januari 2009 – 23:35:14
Da's wel een erg eigenaardige uitleg :-) Ik geloof niet dat die uitleg er hier snel door iemand aan gegeven zal worden.

'Je hebt helemaal gelijk Maboc; bedoel er eigenlijk mee te zeggen dat verschillende websites die afkorting gebruiken voor wat ik net al schreef, wat erg verwarrend kan zijn.'
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Terminologie en afkortingen op Stijlforum
Reactie #26 Gepost op: 06 januari 2010 – 13:37:37
Met dank aan Leone.

Citaat
Sprezzatura is een term die ik las in de nrc.next styleguide (grappig boekje bij de krant met tips over hoe om te gaan met trends). Het woord komt oorspronkelijk uit een boek uit 1528 waarin de eigenschappen van de ideale hoveling worden beschreven. De hoveling dient te beschikken over moed, brede kennis, verfijnde smaak, kunstzinnigheid en elegante manieren en dit alles moet hij uitdragen met sprezzatura: nonchalance, moeiteloosheid, ongekunsteldheid. Alsof alles wat je doet, hoe je er uit ziet, wat je zegt, vanzelf gaat.
Het is iets anders dan cool of onverschillig, want dan bagatelliseer je wat je doet, terwijl iemand met sprezzatura wel geweldig is, maar moeiteloos geweldig.
Sprezzatura is een vaardigheid die je eigenlijk onmogelijk kan aanleren, net als charisma. Ik ken wel iemand met sprezzatura. Een jongen die er altijd goed gekleed bijloopt, maar met een ongekunstelde nonchalance alsof hij het zo uit de kast heeft gepakt. Idem met koken. Idem met huisinrichting. Allemaal ongetwijfeld zeer weloverwogen, maar dat kan je werkelijk niet aan hem aflezen. Het lijkt hem allemaal zo aan te komen waaien.
Vaak ziet men jonge of oudere jongere mensen met goede outfits en dito haar die quasi nonchalant slenteren/fietsen op hun fiets met plastic kratje. Alsof ze zo maar wat kleren bij elkaar hebben geraapt. Alsof ze met dat kapsel zijn wakker geworden. Maar het overtuigt niet! Ik beeld me die persoon met het grootste gemak in voor de spiegel met Studio-Line gel plukje voor plukje het chaotische kapsel creërend. Quasi-sprezzatura. Dat irriteert me zo! Kijk, als je 't hebt, prima! Als je t niet hebt, veins het dan ook niet, want dat is altijd gekunsteld en werkt averechts.

Mediaman

  • Gast
Re: Terminologie en afkortingen op Stijlforum
Reactie #27 Gepost op: 06 januari 2010 – 14:22:57

Markx

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.866
    • Bekijk profiel
Re: Terminologie en afkortingen op Stijlforum
Reactie #28 Gepost op: 07 januari 2010 – 12:53:38
Een hele leuke aanrader voor de lezers thuis is 'The Book of the Courtier' door Baldassare Castiglione. Dit boek is eigenlijk een handleiding voor jongemannen om een zogehete polymath, uomo universalis of Renaissanceman te worden. In dit boek wordt de term 'sprezzatura' ook uitgelegd.

Een tientje bij Bol.com
http://www.bol.com/nl/p/engelse-boeken/the-book-of-the-courtier/1001004001906187/index.html

Ervé

  • Gebruiker
  • Berichten: 143
    • Bekijk profiel
Re: Terminologie en afkortingen op Stijlforum
Reactie #29 Gepost op: 07 januari 2010 – 14:23:15
dient te beschikken over moed, brede kennis, verfijnde smaak, kunstzinnigheid en elegante manieren en dit alles moet hij uitdragen met sprezzatura: nonchalance, moeiteloosheid, ongekunsteldheid. Alsof alles wat je doet, hoe je er uit ziet, wat je zegt, vanzelf gaat.
Het is iets anders dan cool of onverschillig, want dan bagatelliseer je wat je doet, terwijl iemand met sprezzatura wel geweldig is, maar moeiteloos geweldig.

Dennis Bergkamp voetbalde op die manier.

Franki Sinatra zong op die manier.

Sean Connery speelt op die manier.

Amen