Export Zwitserse horloges naar dieptepunt
Een Zwitsers klokje onder de boom? De kans lijkt dit jaar een stuk minder groot dan in voorgaande jaren. Tot en met november zijn namelijk 12% minder Zwitserse horloges verkocht in het buitenland. Uit recente cijfers van de Zwitserse brancheorganisatie FH blijkt dat de export bijna terugvalt naar het niveau van zeven jaar geleden. Bij een aanhoudende krimp komt in 2017 een 33-jarig dieptepunt in beeld.
Voor de Zwitserse economie is de afnemende populariteit van het nationale icoon een aderlating. In 2015 leverde de export van de kapitale uurwerkjes die gemiddeld 720 per stuk kosten nog circa 20 mrd op. Dit jaar komt het mogelijk uit rond 18 mrd.
Financieel persbureau Bloomberg meldde dat Zwitserse merken als Vacheron Constantin, Cartier en Vulcain banen hebben geschrapt om kosten te besparingen. Van banenreducties bij Swatch Group dat ook de luxemerken Omega, Brequet en Harry Winston verkoopt is niets bekend. Het Zwitserse luxebedrijf zag wel de beurswaarde afnemen: van circa 25 mrd rond eind 2013 naar 15 mrd nu.
In de jaren tachtig maakte de Zwitserse horloge-industrie nog een enorme groei door. De exporten verdubbelde ruimschoots van bijna 15 miljoen stuks in 1983 tot en met ruim 42 miljoen stuks in 1993. Dat was onder andere te danken aan de opkomst van het merk Swatch, dat goedkopere en hippe horloges maakte.
Vanaf 1994 viel de sector ten prooi aan goedkope horloges uit onder meer China. Vanaf 2013 zorgde de nieuwste generatie smartwatches waaronder de Pebble, de Samsung Gear en de Apple Watch voor omzetdruk. Ook de ontkoppeling van de Zwitserse frank en de euro speelt de sector afgelopen jaren parten.
https://fd.nl/ondernemen/1180556/export-zwitserse-horloges-naar-dieptepunt