Er zijn echt talloze van dit soort smokings op de markt. Volgens mij was de enige vereiste voor een smoking dat je een bies op de broek hebt en satijnen/zijden revers?
Niet op de man bedoeld, maar er zijn ook talloze plakpakken op de markt...
Als ik het goed heb heeft een jasje met dergelijke 'inkepingen' meer een casual oorsprong. Bovendien schijnt het goedkoper te zijn om te produceren...
Een smoking is (nog steeds) formele kleding. De smoking is weliswaar minder formeel dan het rokkostuum, maar heet daar wel zijn oorsprong in te hebben. Rok heeft puntige revers. (Al zag ik laatst op de BBC een exemplaar met inkepingen

(
sic transit gloria mundi)). Als alternatief is er de sjaalkraag die je op de fluwelen 'smoking jackets' veel ziet.
Daarnaast heeft een smoking één bies op de broek. Een rokkostuum hoort er twee te hebben. Maar de hoeveelheid rokkostuums die ik zie waarvan de broek maar één bies heeft... Ik word er wanhopig van. Om maar niet te spreken over de witte (en zelfs zwarte!) cummerbunds die bij een rok gedragen worden.
Zul je negatief opvallen als je met deze smoking rondloopt? Ik denk het niet. Velen zullen een dergelijke smoking aanhebben, maar
those in the know (waar ik de leden van dit forum direct onder schaar) zal het wel opvallen (hoop ik). Bovendien, hoeveel mensen hébben tegenwoordig een eigen smoking (in wat voor vorm dan ook)?
MtB