Auteur Topic: Begrafenis  (28809 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #30 Gepost op: 10 april 2009 – 22:25:33
Lijkt me dat wat Mikey zegt niet echt te ontkennen valt. Zwart is zwart en als het lichter is dan is het grijs. Dat pak van Friso is dus grijs / antraciet. In zwart heb je geen gradaties en mijn zwarte jasje is zo zwart als zwart zwart kan zijn. Als ik het in de wasmachine gooi en op 50 graden ga wassen is het waarschijnlijk niet meer zwart maar grijs.

Dat bedoel ik dus, bedankt voor de verduidelijking marcos. Er is maar één zwart en dat is zwart, niet meer, niet minder.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #31 Gepost op: 10 april 2009 – 23:36:13
Friso draagt daar toch gewoon een jacquet met zwart vest en zwarte das?
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #32 Gepost op: 10 april 2009 – 23:41:28
Friso draagt daar toch gewoon een jacquet met zwart vest en zwarte das?

Ik vind het een beetje raar om foto's van een begrafenis te posten, maar for the sake of the argument:


Ramone

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.438
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #33 Gepost op: 11 april 2009 – 00:53:09
Dat bedoel ik dus, bedankt voor de verduidelijking marcos. Er is maar één zwart en dat is zwart, niet meer, niet minder.


Oke, dus het jasje van marcos is nu 'perfect' zwart (wat mijns inziens niet kan, maar even for the sake of argument).

Als hij het op 50 graden wast is het meteen grijs, duidelijk.

Maar wat als je het jasje nu wel op de juiste manier onderhoudt, is het dan ondenkbaar dat door het simpelweg dragen/af en toe laten stomen ervan er enig 'kleur'verlies optreedt, zodat het jasje een piepklein beetje lichter wordt, nauwelijks voor het oog op te merken? Behalve dan als je hem naast een gloednieuw jasje van dezelfde soort zou leggen natuurlijk. Is het gedragen jasje dan ineens niet zwart meer? Het zou immers niet eens zijn opgevallen als je hem niet naast een gloednieuw exemplaar had gelegd, die een fractie donkerder zal zijn omdat hij nu eenmaal niet is gebruikt of gewassen. Wanneer verandert het oude jasje dan precies van 'zwart' in 'grijs', als er geen gradaties bestaan? Is dat na 1 keer dragen, of na 10 keer? Na 1 keer stomen?

Kortom, ik vind het moeilijk voor te stellen dat jullie vinden dat er bij kleding zoiets kan zijn als 'absoluut zwart'. Absoluut zwart kun je misschien in Photoshop creeren door alle kleurwaarden op 100 te zetten, maar bij zoiets als kleding lijkt het me evident onmogelijk. Tussen zeer donkergrijs en (bijna) zwart zit m.i. gewoon een gradueel verschil, net zoals niet alle witte shirts precies even wit hoeven te zijn om toch 'wit' genoemd te worden.
Laatst bewerkt op: 11 april 2009 – 00:54:52 door Ramone

marcos

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.152
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #34 Gepost op: 11 april 2009 – 01:39:16
Als je een zwart pak koopt zie je duidelijk dat het geen donkergrijs is, heeft gewoon een heel andere uitstraling. Dat blijft zo na stomen. Na vele malen stomen wordt het misschien vaal maar niet antraciet of zo.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #35 Gepost op: 11 april 2009 – 09:48:10
Er wordt hier iets helemaal uitgekauwd, maar de essentie wordt gemist. Maar goed, om het proberen nóg meer te verduidelijken; Een zwart pak wordt meestal uit één kleur draad (zwart) geweven. En nogmaals, dit is overduidelijk als zwart te herkennen, ook al zou dit onverhoopt een tintje verkleurd zijn. Al het andere zou je onder een vergrootglas kunnen leggen en dan verschillende kleurschakeringen zien.

Ik vraag me überhaupt af welke winkels een zwart pak verkopen zoals dat hier bedoeld wordt. Ik denk niet dat dat de winkels zijn die hier gefrequenteerd worden, zelf ben ik nog nooit een zwart pak in het rek tegengekomen namelijk.

*kijkt uit raam en ziet de beveiliger van de Albert Heijn een zwak pak dragen, met een mooi verchroomd embleem er op*



Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Begrafenis
Reactie #36 Gepost op: 11 april 2009 – 12:02:25
Ik ben het toch niet eens met de stelling dat er maar één zwart is, praat eens met een drukker zou ik zeggen. Als je drie verschillende stoffen (bijv. wol, linnen en zijde) door hetzelfde zwarte kleurbad haalt zul je eindigen met drie verschillende tinten zwart. Het blijft zwart en wordt niet spontaan grijs maar is wel verschillend van tint.

Daarnaast is zwart niet alleen voor obers en begrafenisondernemers natuurlijk of zijn we de formele kledij zoals de smokingjacket en soortgelijke vergeten?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #37 Gepost op: 11 april 2009 – 12:37:08
Daarnaast is zwart niet alleen voor obers en begrafenisondernemers natuurlijk of zijn we de formele kledij zoals de smokingjacket en soortgelijke vergeten?

Daar ging het in deze context natuurlijk niet over hè.  ;)

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Begrafenis
Reactie #38 Gepost op: 11 april 2009 – 12:50:47
Ik vond het wat generaal klinken dus wilde deze noot even toevoegen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

M.

  • Gebruiker
  • Berichten: 307
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #39 Gepost op: 09 september 2009 – 11:17:54
De moeder van een van mijn beste vrienden is gister te komen overlijden. Zaterdag is de dienst, of ik aanwezig kan zijn is nog niet zeker. Al hoop ik uiteraard van wel.
Ik ben nog nooit eerder naar een dienst gegaan, en heb ook geen idee wat precies te verwachten.

Wel fijn dat er hier ook informatie te vinden is met een richtlijn wat kleding betreft, en de gedachten erachter.
Ik moet alleen nog een zwarte das gaan halen, dat zal ik morgen even gaan doen. Hopen dat ik hem dan voorlopig niet nodig ga hebben :(

M.

  • Gebruiker
  • Berichten: 307
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #40 Gepost op: 09 september 2009 – 12:05:40
Ik weet ook helemaal niet wat ik tegen de nabestaanden moet zeggen (vooral tegen die vriend en zijn zusje (mijn ex)). "Gecondoleerd" drukt niet uit wat ik voel, wat ik ze wens.

Ze had al jaren lang kanker, vocht er enorm hard tegen, en was altijd heel optimistisch. De laatste tijd ging het ineens enorm achteruit. Ze leek echt "op" te zjin. En heeft daarom voor euthanasie gekozen.
Zelf heb ik haar niet meer kunnen zien of spreken. Heb alleen nog kunnen smsen, dat ze de sterkste vrouw is die ik ken, en er altijd voor haar beide kinderen zou zijn.

De dood is klote, helemaal nu ik het van zo dichtbij mee maak.

Vodro

  • Gebruiker
  • Berichten: 132
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #41 Gepost op: 09 september 2009 – 12:17:46
"Gecondoleerd" in combinatie met een handdruk zou ik inderdaad niet doen, zeker niet tegen een goede vriend. Hoewel het ongetwijfeld vaak goed bedoeld is, komt het op mij meestal over dat die persoon niet weet wat hij moet zeggen en maar voor het standaard riedeltje gaat. In principe maakt het verder niet zoveel uit wat je zegt, het is niet alsof je erop afgerekend wordt, dus zeg gewoon wat je voelt of wat in je opkomt.

Veel sterkte hiermee in ieder geval, zeker ook aan je vriend en zijn familie.

Pax

  • Gebruiker
  • Berichten: 782
  • Auf tutti!
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #42 Gepost op: 09 september 2009 – 12:24:52
Ik weet ook helemaal niet wat ik tegen de nabestaanden moet zeggen (vooral tegen die vriend en zijn zusje (mijn ex)). "Gecondoleerd" drukt niet uit wat ik voel, wat ik ze wens.

Ze had al jaren lang kanker, vocht er enorm hard tegen, en was altijd heel optimistisch. De laatste tijd ging het ineens enorm achteruit. Ze leek echt "op" te zjin. En heeft daarom voor euthanasie gekozen.
Zelf heb ik haar niet meer kunnen zien of spreken. Heb alleen nog kunnen smsen, dat ze de sterkste vrouw is die ik ken, en er altijd voor haar beide kinderen zou zijn.

De dood is klote, helemaal nu ik het van zo dichtbij mee maak.

De situatie zal uitwijzen wat je het beste kan zeggen.
Als velen voor jou al het woord "gecondoleerd" uitspreken, dan hoef jij dat niet ook nog eens te herhalen. Een stille hand met een blik van medeleven is dan mooier/oprechter. Voor je vriend is een hand ook voldoende en je ex zou je misschien kunnen zeggen dat je altijd bewondering had voor de strijdvaardigheid en het optimisme van haar moeder, als dat het is wat je voelt.

Het is goed dat je jezelf gedachten maakt voor deze dag, maar maak je geen zorgen.

Gecondoleerd overigens.
Caminante, no hay caminos. Hay que caminar!

M.

  • Gebruiker
  • Berichten: 307
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #43 Gepost op: 09 september 2009 – 13:07:22
Dank beide!

Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, en vooral de tip om geen horloge te dragen omdat "tijd er niet toe mag doen" vind ik erg waardevol!

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Begrafenis
Reactie #44 Gepost op: 11 september 2009 – 19:47:27
Dank beide!

Ik heb het topic nogmaals doorgelezen, en vooral de tip om geen horloge te dragen omdat "tijd er niet toe mag doen" vind ik erg waardevol!

M.,

In mijn beleving is een eenvoudig 'gecondoleerd' voldoende op de begrafenis zelf. Een begrafenis is voor de naasten een moment waarop ze in alle hevigheid met hun verdriet worden geconfronteerd. Op dat moment past het - in mijn beleving - niet om tijdens het condoleren uitgebreid stil te staan bij de persoon van de overledene. Daarmee wordt voorkomen dat je het voor de familieleden op dat moment moeilijker maakt dan het is.

Ik zeg niet dat hetgeen je wenst of wat je voelt onuitgesproken moet blijven. Ik zou denken dat een brief die je schrijft en zélf bezorgt -of als de afstand te groot is- post daarvoor een geschikt medium is.

Het gebruik om geen horloge te dragen op een begrafenis, zoals hierboven wordt aangeraden, lijkt me afgeleid van het gebruik om geen horloge te dragen bij feestkleding. Ik zou denken dat je een horloge kunt dragen, omdat er momenten zijn dat het praktisch is om te beschikken over de tijd (aanvang condoleance, aanvang dienst, etc.). Het is alleen zaak dat je niet in het bijzijn van anderen een blik op je horloge werpt, omdat dat inderdaad kan worden opgevat alsof je je niet bewust bent van de portee van de situatie.

Sterkte,
Don