Auteur Topic: Pak kopen in je vakantieland  (3935 keer gelezen)

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Gepost op: 26 juli 2008 – 00:22:31
Aangezien het toch vakantie is leek het me wel leuk om een topic te maken waar men kleermakers kan aanbevelen in het land waar je op vakantie bent. Daarnaast ook de vraag hoe het nou zit met die Thaise en Chinese kleermakers (voor degenen die nu in Azië zitten). Zijn die Aziatische pakken in de regel geplakt? Of is het merendeel wel netjes met canvas gevoerd? Nou, laat allemaal maar horen.
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #1 Gepost op: 26 juli 2008 – 10:59:20
Thaise kleermakers: Bijna de gehele 'scene' is in de handen van de Sikh's - te herkennen aan lange baar, tulband, 7-eleven "thank you come again"/aan  India uitgebestede callcenter medewerker ("hello, this is Mike speaking") stem, onder de kleding gedragen 'heilig mes' (Kerfan). Ze kopen alle tuk-tuk drivers om, spammen het Internet vol met positieve 'customer reviews', staan bijna allemaal op de foto met Amerikaanse presidenten (lang leve Photoshop). Daarnaast hebben ze een leger aan mensen die je op straat aanvallen om hun zaakjes binnen te treden. In de zaak zelf tref je ladingen poly stofjes aan die als wol/cashmere of zijde verkocht worden. Hoe klantvriendelijk ze pogen te zijn hangt af van hoeveel cash je lijkt te hebben.
Ze werken meestal met meerdere passessies, maar je moet uitkijken dat je toch niet wat anders mee krijgt. Nooit betalen zonder exact te zien wat je mee naar huis krijgt... En zelfs dan heb je geen garantie dat het na een tijdje dragen nog goed blijft zitten. De pasvorm is uberhaupt vaak nauwelijks beter dan vermaakte off-the-rack kleding.

Deze Sikh-boys doen alsof ze alles zelf maken, maar besteden uit aan slaven-fabriekjes, zodoende halen ze zelf het geld binnen zonder te hoeven zweten.

Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar het kaf is daar nauwelijks meer van het koren te scheiden. Enige wat je kunt doen is zelf heel kritisch zijn (houden ze niet van, maar goed) en tevens heel paranoide zijn. Met een grote hoeveelheid geluk kun je dan nog iets leuks meenemen.

Als je toch door wil gaan is het tevens verstandig een pak mee te nemen dat je past, en dat te laten kopieren. Heb je meer kans dat dat goed gaat.
Maar zelf zou ik nooit een van mijn duurdere pakken afgeven aan figuren die tuk tuk drivers omkopen en fake reviews op het Internet zetten...

Overal zien ze toeristen als mensen waar 'rip me' op de rug staat, in China is dit nog meer het geval. Daar moet je echt een lokal meenemen als je gaat shoppen, als je nog een beetje fatsoenlijke prijs en produkt wil kopen.

Succes ;)

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #2 Gepost op: 26 juli 2008 – 13:00:19
Ok, bedankt voor de tip. Nooit geweten dat het echt zó erg was.  :o
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #3 Gepost op: 26 juli 2008 – 15:02:31
De uitspraak 'slachtoffer van een Thailand-tailor' komt niet zomaar uit de lucht vallen... Zijn lijsten van van die slachtoffers.

Laat je zeker niet gek maken met vele 'awards', recommendations, ISO-normen, foto's en ladingen visitekaartjes die deze tailors meestal in hun zaak hebben. Zijn allemaal fake/op slinkse wijze verkregen, die mensen besteden meer aandacht aan het perfectioneren van hun scam kunsten dan hun producten. Als je iets wil leren over de hogere afzetkunde kun je daar zeker terecht: op dat gebied zijn ze waarschijnlijk een van de beste in de wereld, en als er awards voor slinkse verkooptechnieken dan zouden ze vast in de prijzen vallen.

Again, ook in Thailand zullen er vast nog wel een paar tailors zijn die net werk leveren, maar tenzij je degene die je een recommendation geeft echt persoonlijk kent - kun je beter niet de lokale recommendations volgen. Hou er ook rekening mee dat je ook niet zo snel af kunt gaan op Hollandse vrienden van vrienden: iedereen weet hier dat de gemiddelde Nederlander absoluut geen verstand heeft van hoe een pak moet zitten en al denkt een top maatpak te hebben als de knoopsgaatjes open kunnen en verder kijken ze niet...

Oh, in China heb ik via via wel vernomen dat Dave K.C. Shiung (http://www.tailordave.com/) zeer goed werk af weet te leveren. Ik moet bekennen er zelf nog niet geweest te zijn, maar dit is een van de weinige Aziaten waar ik het nog wel aan durf en de recommendations een beetje vertrouw. Uiteraard kost een pak daar ook flink wat meer dan de chopchop-Sikh (reken op snel 800 USD).

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #4 Gepost op: 26 juli 2008 – 16:00:10
A-Man Hing Cheong
W.W. Chan

Schijnen best goed werk te leveren voor weinig geld, zijn beide Hong Kong tailors. Op SF.net zijn wel een aantal reviews en foto's van pakken te vindne.

http://www.styleforum.net/showthread.php?t=15359
cyka blyat

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #5 Gepost op: 26 juli 2008 – 16:38:08
Idd, zijn dat ook bekende namen met een goede naam op verschillende fora.

HK-tailors hebben uberhaupt een betere naam dan Thailand-tailors. Ze maken er volgens mij ook minder een kunst van mensen af te zetten, daar is het meer een kwestie van verschillende kwaliteits niveau's. De aantekening blijft wel dat er een hoop zijn in de categorie: vreselijk lelijk.
De reden? Mogelijk het feit dat ze in China nog niet zoveel ervaring hebben met Westerse kleding. Vandaar ook weer het advies: laat je kleren kopieren. Kopieren is wel onderdeel van hun cultuur (veel belangrijke lokale kunst is vergaan en het is een traditie juist deze tussen op top kwaliteit na te blijven bootsen om het te bewaren voor het nageslacht).
Kortgeleden liep men allemaal nog in het 'Mao-pak'. In HK hebben ze al langere tijd ervaring met Westerse kleding, goede verklaring waarom ze vooral daar wel redelijke pakken maken?

Verder richt China zich meer op massa-productie, terwijl in Thailand de industrie meer gericht is op toeristen die een pak daar aan laten meten (vandaar dat ze niet zo bang zijn voor garantie claims: ze zijn straks toch weg).
De Chinesen zijn pas echt blij met grote orders voor Westerse brands. De kwaliteit is absoluut verschillend: waar enkele fabrieken hun top personeel naar Savile-Row sturen voor bijscholing, richten andere (de meeste) zich puur op het zo goedkoop mogelijk produceren van veel kleding (denk 'China Blue', maar dan met pakken ipv jeans).

Wel zijn er in China op verschillende plaatsen grote markten waar men kleding kan laten maken, deze figuren richten zich dus wel op consumenten. De lokale Chinees gaat er ook naar toe. Standaard rekenen ze minimaal x 2 als je buitenlander bent en net als de Sikh's in Thailand is het gissen naar de kwaliteit. Een beetje bijstand van een lokale Chinese zakenpartner helpt daar wel. Het schijnt ook mogelijk te zijn speciaal adviseurs in dienst te nemen die je helpen met inkopen te doen in China (vertaling, afdingen, waarborg, etc.). Alleen is het vinden van zo'n figuur waarschijnlijk net zo lastig als het zelf selecteren van de juiste kleermaker.

Oh nog een aantekening over Indonesie: Eens was het een tijd geleden een knaapje die pakken uit Indonesie verkocht (ook hele lelijke oranje pakken met korte mouwen, weet zijn naam verder niet meer). Kwam een keer in contact met een van zijn voormalige klanten: bleek dat een groot deel van de klanten terug kwam omdat de pakken na 1 x stomen uitelkaar vielen... Heb dit verhaal na kunnen trekken op de site Inkoopactie.nl waar hij ze verkocht had... Verder heb ik geen ervaring met Indonesie, al heb ik er wel wat contacten zitten dus kan voor de grap een keer wat op laten sturen. Maar als ik zo'n verhaal hoor, dan krijg ik daar niet echt een goed gevoel bij...

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.698
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #6 Gepost op: 26 juli 2008 – 16:50:19
Goede info voor hen die eens die kant op zouden willen, Confrère.  :idea:

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2008 – 13:12:49
Onderwerp kwam trouwens eerder ook al aan bod hier:
http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=683

Welk 'Polen-pak' van Nexus hebben ze het eigenlijk over? Een NT pak? Die werken toch ook met Polen...

Zelf wel een klein beetje ervaring mee. Veel Nederlandse confectie komt er vandaan. Ze leveren best goed werk, hebben inderdaad wel een 'westerse' kleermakers traditie. Probleem is echter de wol-industrie heb ik mij door fabrikanten daar laten vertellen: die ligt op zijn kop. Enkel nog troep daar. Voor hun eigen hogere segment productie halen ze gewoon de stoffen van de bekende Engelse en Italiaanse merken. Maar het probleem voor de export is, afgezien van clubs als NT, dat veel daar voor de goedkope productie zitten. Stoffen van It/Eng naar Polen sturen en dan weer naar elders is te duur...
Veel kiezen dan toch voor een land waar ze wel ietwat fatsoenlijke cheapo wol kunnen maken.

Regelmatig besteden ze trouwens in Polen uit aan China... (een van de redenen volgens een fabrikant daar: ze kunnen zelf ook geen goede mensen meer krijgen - gewoon uberhaupt te weinig tailors en opleiden duurt te lang - en uiteraard: goedkoper)

Samuel

  • Gebruiker
  • Berichten: 596
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #8 Gepost op: 04 augustus 2008 – 20:18:58
Goede informatieve bijdrage Confrère  :!:

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Pak kopen in je vakantieland
Reactie #9 Gepost op: 05 augustus 2008 – 17:11:34
Bedankt voor je review en foto's! Ziet er echt top uit!