Thaise kleermakers: Bijna de gehele 'scene' is in de handen van de Sikh's - te herkennen aan lange baar, tulband, 7-eleven "thank you come again"/aan India uitgebestede callcenter medewerker ("hello, this is Mike speaking") stem, onder de kleding gedragen 'heilig mes' (Kerfan). Ze kopen alle tuk-tuk drivers om, spammen het Internet vol met positieve 'customer reviews', staan bijna allemaal op de foto met Amerikaanse presidenten (lang leve Photoshop). Daarnaast hebben ze een leger aan mensen die je op straat aanvallen om hun zaakjes binnen te treden. In de zaak zelf tref je ladingen poly stofjes aan die als wol/cashmere of zijde verkocht worden. Hoe klantvriendelijk ze pogen te zijn hangt af van hoeveel cash je lijkt te hebben.
Ze werken meestal met meerdere passessies, maar je moet uitkijken dat je toch niet wat anders mee krijgt. Nooit betalen zonder exact te zien wat je mee naar huis krijgt... En zelfs dan heb je geen garantie dat het na een tijdje dragen nog goed blijft zitten. De pasvorm is uberhaupt vaak nauwelijks beter dan vermaakte off-the-rack kleding.
Deze Sikh-boys doen alsof ze alles zelf maken, maar besteden uit aan slaven-fabriekjes, zodoende halen ze zelf het geld binnen zonder te hoeven zweten.
Er zijn uiteraard uitzonderingen, maar het kaf is daar nauwelijks meer van het koren te scheiden. Enige wat je kunt doen is zelf heel kritisch zijn (houden ze niet van, maar goed) en tevens heel paranoide zijn. Met een grote hoeveelheid geluk kun je dan nog iets leuks meenemen.
Als je toch door wil gaan is het tevens verstandig een pak mee te nemen dat je past, en dat te laten kopieren. Heb je meer kans dat dat goed gaat.
Maar zelf zou ik nooit een van mijn duurdere pakken afgeven aan figuren die tuk tuk drivers omkopen en fake reviews op het Internet zetten...
Overal zien ze toeristen als mensen waar 'rip me' op de rug staat, in China is dit nog meer het geval. Daar moet je echt een lokal meenemen als je gaat shoppen, als je nog een beetje fatsoenlijke prijs en produkt wil kopen.
Succes