Auteur Topic: Hoeden en aanverwante zaken  (90594 keer gelezen)

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #30 Gepost op: 01 oktober 2008 – 15:35:32
Even terzijde, maar het dragen van petten is meer iets wat ik met arbeiders associeer...

Werken is voor de working class. [-(

 :lol:

 8-[

Maak dan wel even onderscheid tussen het Johnny-in-z'n-GTI-petjesvolk en de stijlvolle heren op dit forum die een pet zoals bovenstaand overwegen.

Nuanceren is heerlijk en werkt verlichtend, zou je eens moeten proberen.  ;)


J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #31 Gepost op: 01 oktober 2008 – 16:17:29
Arbeid adelt, en adel arbeidt niet.  O:)

Maar dat terzijde. De pet is eeuwenlang het hoofddeksel geweest van het werkvolk, hoeden werden gedragen door hogere stand. Dit gold nog tot in de jaren '60. Daarom is het niet vreemd dat ik het dragen van een pet met arbeiders associeer.

Dat maakt wat ik zeg een stuk genuanceerder dan de eerste reactie die mijn reactie opleverde. Iets met de schoen passen en 'm aantrekken...   :wink:

PS: als je een fraai stukje nuance van mijn hand wil lezen, moet je even in het topic 'zegelringen' neuzen....

PPS:
Maak dan wel even onderscheid tussen het Johnny-in-z'n-GTI-petjesvolk en de stijlvolle heren op dit forum die een pet zoals bovenstaand overwegen.

Daartussen is geen verschil. Beiden geven geld uit aan zaken waarvan ze denken dat het ze een bepaalde stijl aanmeet.

How's that for nuance...   :wink:
Laatst bewerkt op: 01 oktober 2008 – 16:23:58 door J.F.Ruygaert

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #32 Gepost op: 01 oktober 2008 – 16:23:03
Petten kunnen ook geassocieerd worden met de Engels country-style die het tegenwoordig goed doet. En dat heeft dan weer weinig met arbeid te maken.

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #33 Gepost op: 01 oktober 2008 – 16:26:27
Die Engelse country-style heeft dan wel weer alles met arbeid te maken. Het is de 19e eeuwse romantische zucht van de welgestelde upper-class naar het eenvoudige leven van het volk. Vooral laten zien dat zij ook maar gewone mensen zijn.

Maar dat dan wel laten zien met 'gewone-mensen-spullen' die aanmerkelijk duurder zijn, want je, je bent toch van goede komaf....  :mrgreen:

Desiderata

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.933
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #34 Gepost op: 01 oktober 2008 – 22:49:07
Arbeid adelt, en adel arbeidt niet.  O:)

Maar dat terzijde. De pet is eeuwenlang het hoofddeksel geweest van het werkvolk, hoeden werden gedragen door hogere stand. Dit gold nog tot in de jaren '60. Daarom is het niet vreemd dat ik het dragen van een pet met arbeiders associeer.
(...)

Tsja. Als ik me niet vergis geldt een vergelijkbare redenering voor blauwe vs. witte overhemden. Dat betekent niet dat ik van de weeromstuit mijn blauwe overhemden richting het Afrikaanse laat verschepen.

Sommige 'regels' zijn nu eenmaal aan verandering onderhevig.

Groeten,
Don

Dorpsgek

  • Gebruiker
  • Berichten: 117
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #35 Gepost op: 02 oktober 2008 – 00:18:10
Even terzijde, maar het dragen van petten is meer iets wat ik met arbeiders associeer...

Walgelijke opmerking.

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #36 Gepost op: 02 oktober 2008 – 08:13:06
Zeg dorpsgek, fijn dat je ook een duit in het zakje doet. Maar wat is er precies walgelijk aan het feit dat ik petten met arbeiders associeer?

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #37 Gepost op: 02 oktober 2008 – 08:25:29
Tsja. Als ik me niet vergis geldt een vergelijkbare redenering voor blauwe vs. witte overhemden. Dat betekent niet dat ik van de weeromstuit mijn blauwe overhemden richting het Afrikaanse laat verschepen.

Helemaal mee eens. Het feit dat ik petten met arbeiders associeer zegt niet dat ik een waardeoordeel vel over arbeiders of petten. Het zegt alleen, zoals ik al uitlegde, dat ik dat ik die associatie maak omdat de pet eeuwenlang hét hoofddeksel is geweest van de arbeider.

Dit zijn dan wel weer waardeoordelen:
Walgelijke opmerking.
Maak dan wel even onderscheid tussen het Johnny-in-z'n-GTI-petjesvolk en de stijlvolle heren op dit forum die een pet zoals bovenstaand overwegen.
?? En jij werkt niet, maar maakt gebruik van de mogelijkheden die de staat biedt om in je levensonderhoud te voorzien?


Ik zeg ook nergens dat ik het dragen van petten door wie dan ook afkeur, maar op de één of andere manier denken de mensen die op mijn reactie hebben gereageerd dat ik dat wel doe.
Laatst bewerkt op: 02 oktober 2008 – 08:55:50 door J.F.Ruygaert

Bogart

  • Gebruiker
  • Berichten: 21.372
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #38 Gepost op: 02 oktober 2008 – 09:00:42
Zoals de waard,etc,etc.... :mrgreen:

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #39 Gepost op: 02 oktober 2008 – 09:21:13
Zelf draag ik elke vrijdag een hoed. Bij mij op kantoor wordt nadrukkelijk aan 'casual friday' gedaan. Dus doe ik die vrijdag aan 'formal friday'...

Dorpsgek

  • Gebruiker
  • Berichten: 117
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #40 Gepost op: 02 oktober 2008 – 09:31:47
Ach kom op man, nou niet de schijnheilige pipo uithangen. Je brengt het alsof het vervelend is geassocieerd te worden met arbeiders. Niet zeggen dat het anders is, want het is zo.

Overigens spiegel ik mij graag aan een arbeider.

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #41 Gepost op: 02 oktober 2008 – 09:51:46
Beste dorpsgek, dat is helemaal jouw interpretatie. Uit wat ik zeg kun je op geen enkele wijze afleiden dat het vervelend is geassocieerd te worden met arbeiders.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #42 Gepost op: 02 oktober 2008 – 09:57:21
Ik kan mij toch ook niet geheel aan de indruk onttrekken dat je er op uit was een boute uitspraak te doen. Kan je wel roepen dat dat je bedoeling niet was, maar dan had je de later ingebrachte nuance in je eerste bijdrage moeten zetten.

Dorpsgek

  • Gebruiker
  • Berichten: 117
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #43 Gepost op: 02 oktober 2008 – 10:01:07
Beste dorpsgek, dat is helemaal jouw interpretatie. Uit wat ik zeg kun je op geen enkele wijze afleiden dat het vervelend is geassocieerd te worden met arbeiders.

Oh jawel. En wel door de woorden: "maar", "meer" en "associeer".

Waarom maakte je die opmerking eigenlijk? Wat is de meerwaarde voor deze topic?
Laatst bewerkt op: 02 oktober 2008 – 10:03:10 door Dorpsgek

J.F.Ruygaert

  • Gebruiker
  • Berichten: 88
    • Bekijk profiel
Re: Hoeden en aanverwante zaken
Reactie #44 Gepost op: 02 oktober 2008 – 10:16:41
De meerwaarde voor dit topic is dat ik constateer dat in de afgelopen dertig/veertig jaar de pet is veranderd in een passende dracht voor stijlbewuste lieden, in plaats van een eenvoudig hoofddeksel voor de arbeider.

Mijn bijdrage was die constatering kenbaar te maken, en niet bedoeld om een boude bewering te doen.

En de woorden 'maar', 'meer' en 'associeer' zijn in deze zin met geen mogelijkheid te kenschetsen als bewijs van een waardoordeel, ze hebben geen negatieve betekenis. Maar dit wordt een zuiver taalkundige discussie. (Die ik overigens graag aan ga, maar die hier echt off-topic is)
Laatst bewerkt op: 02 oktober 2008 – 10:19:36 door J.F.Ruygaert