Auteur Topic: PT01  (192090 keer gelezen)

Idomeneo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: PT01
Reactie #435 Gepost op: 14 mei 2012 - 23:42:13
Hoe zit het eigenlijk met de lengte van de broeken?

S.f.S.

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #436 Gepost op: 15 mei 2012 - 00:04:24
Heb vorig jaar in eenzelfde sale een PT05 gekocht met breedtemaat 32. Lengtemaat was zeker 38. Dus ik denk dat ze er bij PT vanuit gaan dat je het zelf op lengte maakt. Maar het kan goed zijn dat een restpartij met lengtematen was. Geen idee wat de ervaringen van de rest zijn.

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #437 Gepost op: 15 mei 2012 - 01:50:41
Mijn 01s waren unfinished en moesten naar de kleermaker om op lengte gemaakt te worden.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #438 Gepost op: 15 mei 2012 - 02:41:21
Mijn 01s waren unfinished en moesten naar de kleermaker om op lengte gemaakt te worden.

Mon ami Guy!

'k Wil me nergens mee bemoeien, en 't is misschien een 'bombshell', maar wist je hoe eenvoudig en bevredigend het is om zelf een broek op de hand af te zomen?
Zonder machine, met naald, draad en wat tijd? (Open vraag, niet retorisch, of kritisch...)

Een stootbandje monteren en een blinde zoom leggen kan zo enorm veel voldoening geven. Geheel los nog van wat je bespaart.
Zelf kan ik juist van zulke klusjes enorm genieten.

=; Vrees niet, Spartacus: (eerste en laatste gay innuendo, ok?) Het heeft in mijn optiek niets met 'borduren' of ander wijvengefrut gendergerelateerde creatieve zelfontplooiingvan doen, maar veeleer met mannelijke zelfredzaamheid zoals die altijd al heeft bestaan onder zeelui, jagers, militairen et al.

Waarom ik dit zeg is omdat ik denk dat het ook wel wat voor jou is. Je komt op me over als een man van grote lijnen en brede verbanden, met een kien oog een een begrip voor onderscheidende détails. (En dan vult dat gebied daartussen zich  'vanzelf' wel in, zeg ik zelf dan altijd... Bijna altijd. Maar nu raak ik op 'n zijspoor en verklap haast mijn handelswaar.)

Voor langere tijd met je neus heel dicht op mooi doek zitten en er mee moeten, mogen, kunnen werken is een hele speciale ervaring, waardoor althans mijn waardering voor vezels, weefsels en 'de betere, fijnere stoffen' enorm gegroeid is.

De andere heren mogen mij hier wellicht om bespotten, maar er evengoed kunnen ze er wellicht hun voordeel mee doen, maar ík zeg: Naaien Is Een Mannenzaak! (No fucking pun intended, you fucking fuck. Grow the fuck up!)
Laatst bewerkt op: 15 mei 2012 - 02:56:57 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #439 Gepost op: 15 mei 2012 - 03:00:16
Heb je een linkje naar een how-to voor me, H? Ik heb nog wat goedkope chino's liggen die beter op lengte gemaakt moeten worden, maar waarbij het geen ramp zou zijn als ik het niet geweldig doe. Broeken in de Incotex/PT01 categorie gaan gezien het aankoopbedrag nog steeds wel naar de kleermaker, tot ik heb bewezen dat ik het wel kan ;)
Laatst bewerkt op: 15 mei 2012 - 03:02:37 door GuyS

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #440 Gepost op: 15 mei 2012 - 04:49:52
Heb je een linkje naar een how-to voor me, H? Ik heb nog wat goedkope chino's liggen die beter op lengte gemaakt moeten worden, maar waarbij het geen ramp zou zijn als ik het niet geweldig doe. Broeken in de Incotex/PT01 categorie gaan gezien het aankoopbedrag nog steeds wel naar de kleermaker, tot ik heb bewezen dat ik het wel kan ;)

Is je Google kapot, of wat?  :roll:

(Ik zou zelf binnen youtube zoeken op "blind hem pants" of iets in die orde.)

Maar je zou ook eerst een paar bestaande broeken eens goed kunnen bekijken, dan zul je overeenkomsten en verschillen gaan zien en herkennen. Dat is wat ik bedoelde met 'met je neus er bovenop'. Zo wordt het ook toffer om handwerk te waarderen. Of juist bewondering te hebben voor het feit dat er in confectie ook machinal prachtig blindgestikt wordt. (Maar dat vroeg je niet...  :-k)

*edit* Vooruit dan, een schema'tje:
http://naaiendoejezo.nl/technieken/blinde-zoom/

Omslag erin? Crazy Sewing Mom legt uit hoe:
http://crazysewingmom.blogspot.com/2012/05/les-11-pantalon-omslag-met-en-zonder.html

Enjoy!

*Update* Chino's zijn toch gewoon doorgestikt? Dat is onbegonnen werk zonder machine! Onzichtbaar en met de hand een zoom 'er in hangen' is gek genoeg eenvoudiger dan het afstikken van  chinos of jeans. Jeans moet je nooit onzichtbaar doen, chino's draag ik zelf altijd met plint of rolled up maar die zou je ook 'blind' kunnen dragen; zeker geperst.

Katoenen twill naait trouwens wel iets lastiger op de hand dan fijne wol. Neem een dunne, korte naald met een klein oog, en gebruik véél grotere steken dan je zou denken dat goed is. (2 tot 3 steken per cm is genoeg. Like so: /\/\/  Vijf steken zou ±2 cm zijn.)
Laatst bewerkt op: 15 mei 2012 - 04:59:57 door Heinzelmann
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #441 Gepost op: 15 mei 2012 - 08:01:30
Ik draag er gewoon een huidkleurige slip onder..

Rood schijnt niet door.

Reinier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #442 Gepost op: 15 mei 2012 - 08:07:22

+1

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Reactie #443 Gepost op: 15 mei 2012 - 09:15:22
@Heinzelmann; grappig jouw opmerking over zelfredzaamheid qua kleding herstel c.q. aanpassingen, mijn vrouw vindt dat ik mij beter hiermee redt dan zijzelf; vaak laat ik het echter graag aan haar over. :wink:

Gezien mijn lengte koop ik de meeste broeken unhemmed, zodat ik deze op mijn beenlengte kan zomen; ik trek er op een zondagmiddag een uurtje voor uit en ervaar dit vaak als een rustgevende bezigheid, een beetje als schoenen poetsen.
Af en toe is deze aanpassing bij de prijs van aanschaf inbegrepen, dan laat ik het uiteraard daar uitvoeren.

Laatst een aantal broeken aangeschaft waarbij de naden in een licht contrasterende kleur stiksel waren uitgevoerd, toen heb ik de zoom niet blind gemaakt maar om de halve cm een klein zichtbaar stiksel laten zien in dezelfde kleur als het reeds aanwezige garen op de rest van de broek en gaf i.m.h.o. een mooi resultaat.
Laatst bewerkt op: 15 mei 2012 - 09:35:25 door Leone
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #444 Gepost op: 15 mei 2012 - 15:51:46
@Heinzelmann; grappig jouw opmerking over zelfredzaamheid qua kleding herstel c.q. aanpassingen, mijn vrouw vindt dat ik mij beter hiermee redt dan zijzelf; vaak laat ik het echter graag aan haar over. :wink:

Gezien mijn lengte koop ik de meeste broeken unhemmed, zodat ik deze op mijn beenlengte kan zomen; ik trek er op een zondagmiddag een uurtje voor uit en ervaar dit vaak als een rustgevende bezigheid, een beetje als schoenen poetsen.
Af en toe is deze aanpassing bij de prijs van aanschaf inbegrepen, dan laat ik het uiteraard daar uitvoeren.

Laatst een aantal broeken aangeschaft waarbij de naden in een licht contrasterende kleur stiksel waren uitgevoerd, toen heb ik de zoom niet blind gemaakt maar om de halve cm een klein zichtbaar stiksel laten zien in dezelfde kleur als het reeds aanwezige garen op de rest van de broek en gaf i.m.h.o. een mooi resultaat.

Mooi! Daar heb ik geen woord aan toe te voegen. =D>

RoelJewel

• Bekijk profiel
Reactie #445 Gepost op: 15 mei 2012 - 18:26:13
Vijf broeken besteld, maat 50, geeneen die past :(.
Erg balen :(. Zoals al eerder in dit topic gezegd: noem die broek dan geen maat 50 als ie feitelijk 48 is.

Voor geïnteresseerden zijn ze tegen kostprijs + verzendkosten over te nemen. Stuur een bericht.
Laatst bewerkt op: 15 mei 2012 - 20:20:58 door RoelJewel

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #446 Gepost op: 15 mei 2012 - 18:47:03
Tja...

jluijendijk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #447 Gepost op: 15 mei 2012 - 19:21:31
Twee broeken PT01 gekocht, maat 50. Normaal heb ik ook maat 50. Past prima. Naja, ik moet er geen vechtsport in beoefenen...

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #448 Gepost op: 16 mei 2012 - 01:02:24
*Update* Chino's zijn toch gewoon doorgestikt? Dat is onbegonnen werk zonder machine!

Ah, zie nu wat je bedoelt. Dat gaat hem niet worden nee :)

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Reactie #449 Gepost op: 19 mei 2012 - 14:00:03
@ Heinz,
Precies een beetje mannelijke huisvlijt verhoogd ook de materiaalkennis, laat het onderscheidend vermogen ontwikkelen en dat alles bij een ontspannend zoompje steken.

@ all,
Vraagje; Zomen jullie recht af of aan de voorkant korter dan achter. Ik vind de broek met een blinde zoom veel mooier op de schoen vallen als de broek achter 1,5cm langer is.
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.