Auteur Topic: Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?  (5950 keer gelezen)

JBA

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Gepost op: 07 maart 2008 – 12:03:50
Ik vraag me af wat de meest perfecte "strakte" van een boord van een shirt is. De stelregel dat er ruim één vinger tussen moet kunnen vind ik eigenlijk een beetje een ruime schatting.

Op dit moment draag ik een shirt waarvan ik het boord vrij strak vind zitten, als ik bijv. gaap dan knelt het boord aardig. In "normale" toestand kan ik mijn vinger tussen het boord steken, maar dat gaat niet heel gemakkelijk.

Als ik echter om me heen kijk zie ik af en toe weleens mannen lopen met een te ruim boord (dat is geen gezicht), maar een te strak boord zit niet prettig en je bent snel genegen om het bovenste knoopje dan maar open te laten, hetgeen er ook niet fraai uitziet.

Wat is naar jullie mening de ideale maat en kunnen jullie uitdrukken wanneer een boord voor jullie gevoel goed zit?

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #1 Gepost op: 07 maart 2008 – 12:27:38
Probeer dan eens één maatje groter, zal je vast bevallen.

Het is ook redelijk persoonlijk, ik kan een redelijk strakke boord hebben maar mijn vader krijgt het bij de gedachte al benauwd ;-) Hij draagt zijn boorden dan ook iets ruimer zonder dat het zichtbaar is.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

StevenK

  • Gebruiker
  • Berichten: 46
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #2 Gepost op: 07 maart 2008 – 15:25:37
Volgens mij moet je op zoek naar een maat (en model, vooral wat hoogte betreft) waarbij je je prettig voelt. Persoonlijk draag ik ze graag behoorlijk strak, maar als je er niet van houdt om de hele dag te voelen dat je een shirt draagt, dan kun je 'm beter wat wijder dragen.

JBA

  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #3 Gepost op: 07 maart 2008 – 15:44:56
Citaat van: "StevenK"
Volgens mij moet je op zoek naar een maat (en model, vooral wat hoogte betreft) waarbij je je prettig voelt. Persoonlijk draag ik ze graag behoorlijk strak, maar als je er niet van houdt om de hele dag te voelen dat je een shirt draagt, dan kun je 'm beter wat wijder dragen.


Kan je eens omschrijven wat "behoorlijk strak" is? Ik vind het persoonlijk prettig als een boord goed aansluit, maar het moet niet nog wel comfortabel zitten lijkt me. Hoe zit het boord als je bijv. gaapt?

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #4 Gepost op: 07 maart 2008 – 15:57:36
Het standaard is 2 vingers naar binnen krijgen. Verder gewoon kijken wat lekker voelt

david

  • Gebruiker
  • Berichten: 115
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #5 Gepost op: 09 maart 2008 – 12:13:10
Liever iets te strak dan te wijd. Dat ziet er echt niet uit! Het komt er op neer dat het moet passen, net als schoenen. Een vuistregel van 1 of 2 vingers, geloof ik niet zo in. Doe wat prettig is, maar bedenk dat je een das altijd wel zal voelen. Wil je uitsluitend confortabel: draag een T shirt of sweater. En dat willen we ook weer niet. Kortom: wie mooi wil zijn.... :wink:

Bachelor

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.434
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #6 Gepost op: 09 maart 2008 – 14:20:44
Citaat van: "david"
Liever iets te strak dan te wijd. Dat ziet er echt niet uit! Het komt er op neer dat het moet passen, net als schoenen. Een vuistregel van 1 of 2 vingers, geloof ik niet zo in. Doe wat prettig is, maar bedenk dat je een das altijd wel zal voelen. Wil je uitsluitend confortabel: draag een T shirt of sweater. En dat willen we ook weer niet. Kortom: wie mooi wil zijn.... :wink:


moet maatwerk dragen  :lol:

david

  • Gebruiker
  • Berichten: 115
    • Bekijk profiel
Hoe strak dient een boord van een shirt te zitten?
Reactie #7 Gepost op: 09 maart 2008 – 16:45:34
Citaat van: "Bachelor"
Citaat van: "david"
Liever iets te strak dan te wijd. Dat ziet er echt niet uit! Het komt er op neer dat het moet passen, net als schoenen. Een vuistregel van 1 of 2 vingers, geloof ik niet zo in. Doe wat prettig is, maar bedenk dat je een das altijd wel zal voelen. Wil je uitsluitend confortabel: draag een T shirt of sweater. En dat willen we ook weer niet. Kortom: wie mooi wil zijn.... :wink:


moet maatwerk dragen  :lol:


"...is the right answer!"