I dunno, nooit zo veel over gelezen. Weet alleen dat een hoop van die toptailors er niet mee werken. Ik dacht vrij simpel, 1+1 = 2.
Die simpelheid is niet per se verkeerd, maar er wordt, vooral door klanten, volop gegeneraliseerd over stoffenmerken; de basis van die generalisaties is over het algemeen nogal smal, heb ik het idee. "Scabal en Dormeuil zijn voor flitsende pakken, Loro Piana maakt alleen maar dure rotzooi die snel kapot gaat, merk D is ook flut want mijn kleermaker werkt alleen met Minnis, et cetera." Ik vraag me dan af hoeveel tientallen pakken/jasjes, die ook nog eens vergelijkbaar zijn qua stof, die mensen zelf hebben van al die wevers/merken. Ik heb dat weleens gevraagd, maar dan blijft het akelig stil.
Gelukkig zitten er soms ook mensen bij (kleermaker Despos, die ik net noemde, en ook JeffryD (sp.) als ik me niet vergis) die met een genuanceerder verhaal komen, op basis van een ruime ervaring met verschillende fabrikanten, waarin VBC en andere merken op hun waarde worden geschat.
Generaliseren is natuurlijk wel leuker en praktischer.