Auteur Topic: Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten  (561342 keer gelezen)

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #30 Gepost op: 23 januari 2005 – 13:58:22
OK, ik heb verder gegaan met de ene schoen. Het beoogde resultaat van een lichte neus is niet gehgaald, da's echt heel moeilijk om te doen merk ik.

Maar ik ben zeker niet ontevreden met het (tussen) resultaat

-  Ik heb met diverse kleuren LCA over elkaar gepoests en er zitten nu erg interessante kleurnuances in de neus vd schoen

- Ik heb de schoen vannacht in de vriezer gezet (zoals in de OP) en inderdaad heel veel glans en een wat hardere finish
("This does something to the chemical composition of the wax I think. You can raise a much higher shine and it is a much more durable finish.") . Ik heb microvezeldoekje gebruikt om op te poesten

- De neus heb ik dus met LCA behandeld, de rest vd schoen niet.  Het verschil in glans is echt enorm, ik kan me nu letterlijk spiegelen in de neus

Foto

Het verschil in glans lijkt me duidelijk (de bovenste schoen is onbewerkt)


De subtiele kleurnuances komen (zoals gebruikelijk) niet echt goed over op de foto   :cry: [/img]
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #31 Gepost op: 23 januari 2005 – 14:13:41
Citaat van: "Solitarias"
OK, ik heb verder gegaan met de ene schoen. Het beoogde resultaat van een lichte neus is niet gehgaald, da's echt heel moeilijk om te doen merk ik.

Maar ik ben zeker niet ontevreden met het (tussen) resultaat

-  Ik heb met diverse kleuren LCA over elkaar gepoests en er zitten nu erg interessante kleurnuances in de neus vd schoen

- Ik heb de schoen vannacht in de vriezer gezet (zoals in de OP) en inderdaad heel veel glans en een wat hardere finish
("This does something to the chemical composition of the wax I think. You can raise a much higher shine and it is a much more durable finish.") . Ik heb microvezeldoekje gebruikt om op te poesten

- De neus heb ik dus met LCA behandeld, de rest vd schoen niet.  Het verschil in glans is echt enorm, ik kan me nu letterlijk spiegelen in de neus

Foto

Het verschil in glans lijkt me duidelijk (de bovenste schoen is onbewerkt)


De subtiele kleurnuances komen (zoals gebruikelijk) niet echt goed over op de foto   :cry: [/img]

Ga je nu proberen de andere schoen net zo te krijgen?

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #32 Gepost op: 23 januari 2005 – 15:03:05
Uiteraard!

Maar misschien eerst ook de achterkant van die ene zo krijgen....
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Dionysus

  • Gebruiker
  • Berichten: 177
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #33 Gepost op: 23 januari 2005 – 15:33:38
Citaat van: "Chris"


@ Dionysus

Ik heb nu gewoon alleen met die lappenschijf gepolijst, zonder iets erop. Wel nadat ik de schoenen had ingesmeerd met dat collonil spul. resultaat is helaas niet super, maar goed, het is ook de eerste keer en ik heb geen LCA.
De schoenen zijn ook redelijk oud dus helemaal "effen kaal" krijg ik ze niet.
Ik ga nog via een zilversmid een fijnere lappenschijf bestellen, eigelijk voor gebruik voor sieraden dus. Hoop dat ik ze daarmee echt spiegelend kan krijgen. dan ga ik wel polijsten met LCA denk ik, of heb je andere suggesties?


Een lappenschijf is eigenlijk bedoeld om te gebruiken in combinatie met een polijstmiddel, die heb je in vloeibare vorm of als een soort blok en in verschillende gradaties.

In mijn viertakttijd ben ik menig blokje met de lappenschijf te lijf gegaan, dan kwam je na uren uit de schuur, compleet onder het polijstmiddel...
 :lol: . Maar het resultaat mocht er wezen....
i]"I like hearing myself talk. It is one of my greatest pleasures. I often have long conversations all by myself and I am so clever that sometimes I don't understand a word of what I'm saying."[/i]

Oscar Wilde

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #34 Gepost op: 23 januari 2005 – 15:46:38
ja ik weet dat er ene polijst middel voor nodig is, maar de eenige die wij in huis hebben is voor metaal (een pasta). heb ik ooit gebruikt voor de remhendels van mijn S-Works (fiets).
Ik denk echter niet dat ik dit moet gebruiken bij schoenen.
Iemand suggesties? Schoen wax werkt iig niet.

Dionysus

  • Gebruiker
  • Berichten: 177
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #35 Gepost op: 23 januari 2005 – 16:07:36
Citaat van: "Chris"
ja ik weet dat er ene polijst middel voor nodig is, maar de eenige die wij in huis hebben is voor metaal (een pasta). heb ik ooit gebruikt voor de remhendels van mijn S-Works (fiets).
Ik denk echter niet dat ik dit moet gebruiken bij schoenen.
Iemand suggesties? Schoen wax werkt iig niet.


Misschien een rare optie, maar ik zou eens tandpasta proberen. Dit heeft ook een licht polijstende werking, maar is niet zo agressief, je tandglazuur blijft immers ook intact.
i]"I like hearing myself talk. It is one of my greatest pleasures. I often have long conversations all by myself and I am so clever that sometimes I don't understand a word of what I'm saying."[/i]

Oscar Wilde

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #36 Gepost op: 23 januari 2005 – 16:31:10
ga wel even testen op mijn zomerschoenen eerst.

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #37 Gepost op: 23 januari 2005 – 17:53:01
bevindingen:
op schoenen "zonder" finish werkt het, de zomerschoenen (simpele effen zandkleurige dingen) zijn opeens best bling,

bij de wannabe berluti's polijste ik bijna alle finish er weer af en de glans was zelfs en stuk lager dan die van de zomerschoenen terwijl ze meer glanspotentie hebben :?

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #38 Gepost op: 23 januari 2005 – 18:54:29
Ik heb even kort op mijn glansschoen gelopen. Resultaat: de hele glansfinish naar zijn grootje in de plooien, allemaal 'krakelure' (vast niew goed gespeld) als een laag oude vernis. :oops:

Terug naar de tekentafel......
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #39 Gepost op: 23 januari 2005 – 19:06:28
ahhh

ja ik heb ook gemerkt dat het kleurverschil echt in het leer moet zitten en niet er op..
bij mij glimmen ze nog niet echt hard.....fijnere lappenschijn zonder polijstmiddel misschien? of schoenpoets als polijst middel gebruiken?

Solitarias

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.010
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #40 Gepost op: 23 januari 2005 – 19:08:23
Citaat van: "Chris"
ahhh

ja ik heb ook gemerkt dat het kleurverschil echt in het leer moet zitten en niet er op..
bij mij glimmen ze nog niet echt hard.....fijnere lappenschijn zonder polijstmiddel misschien? of schoenpoets als polijst middel gebruiken?


Glimmen krijg je alleen door de goede wassoorten te gebruiken... bijenwas bv

Kleur moet er idd inzitten, niet op
Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #41 Gepost op: 23 januari 2005 – 20:25:55
ja, heb al gezocht naar staven polijstmiddel ipc creme's en pasta's niets gevonden in de garage. morgen informeren bij schoemaker, zometeen testen met een kaars.
ik denk echter dat het "glimmen" ook afhangt van de leersoort. net zoals je zacht hout niet kunt polijsten zullen niet alle leersoorten een even goed resultaat geven.
Ouders vinden nu alleen dat ik niet achter de polijstmachine moet hangen maar achter de wiskunde boeken :?

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #42 Gepost op: 23 januari 2005 – 22:15:57
nieuwste bevinding: beienwassen kaarsen werken niet als polijst middel

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #43 Gepost op: 23 januari 2005 – 23:04:31
Citaat van: "Chris"
nieuwste bevinding: beienwassen kaarsen werken niet als polijst middel

Hoe zien die schoenen na al dat proberen er wel niet uit? :)

guest45

  • Gast
Schoenen antique/Berluti finish geven+andere experimenten
Reactie #44 Gepost op: 24 januari 2005 – 15:38:35
heb ze vandaag aangehad, wel commentaar van "heb je die neuzen van die schoenen in het vuur gehouden ofzo?"
De meesten vonden het wel vet zoals ze waren geworden, maar ze zijn nog niet klaar; de glans moet nog beter.
Ik ben de hele tijd foto's aan het maken en het rolletje staat nu op ergens in de twuntig.
Als het rolletje ontwikkeld is Post ik wel een verslag.

vond net een paar schoenen op inet die er een beetje op lijken
(alleen zijn het berluti's ipv FvB's) :lol: