Auteur Topic: Wat voor pak draag ik in the States?  (10129 keer gelezen)

Iesous

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Gepost op: 05 december 2007 – 11:01:19
Voor mijn werk moet ik binnenkort geregeld naar New York en Boston. Nu heb ik mij laten vertellen door een vriend dat het 'not-done' is in the USA om zakelijk een blauw pak met bruine schoenen te dragen. Blauw kan prima voor feestjes en gelegenheden aldus hem. Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen?

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #1 Gepost op: 05 december 2007 – 11:05:31
Als het "not done" is, en je wilt je aanpassen, draag dan gewoon zwarte schoenen!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

adelante

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.346
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #2 Gepost op: 05 december 2007 – 11:20:20
volgens mij zijn ze er ook niet heel erg van slimfit modellen :P

en ik zie obama toch echt regelmatig in het donkerblauw op tv verschijnen, dus of hij is trendsetter of het moet wel degelijk kunnen. z'n schoenen zijn me nog niet opgevallen...
Lees deze reactie aandachtig, voor je het weet is ie weg.
Distracting older women since 1980

Monsieur Seriziat

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.823
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #3 Gepost op: 05 december 2007 – 12:26:56
Navy pak (mits oversized) is geen probleem, alleen niet combineren met bruine (suede) schoentjes oid. Gewoon zwarte schoentjes nemen liefst een lomp model en je past er zo tussen  :wink:

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #4 Gepost op: 05 december 2007 – 12:32:51
Een pak mag ook wel wat meer aansluiten tegenwoordig, zolang het maar geen extreme cttb is. Je mag je ook wel een beetje onderscheiden: koop een mooie slanke C&J i.p.v. een lompe schoen.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Iesous

  • Berichten: 6
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #5 Gepost op: 05 december 2007 – 12:33:38
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Navy pak (mits oversized) is geen probleem, alleen niet combineren met bruine (suede) schoentjes oid. Gewoon zwarte schoentjes nemen liefst een lomp model en je past er zo tussen  :wink:


Oversized,  :)  dat gaat niet meer lukken, ik heb mezelf reeds een twee strak gesneden maatpakken laten aanmeten, maar misschien dat ik ze nog kan laten uitleggen. ;-)

Maar dank voor jullie reacties. Geen bruine schoenen dus en ik laat nog een paar antraciet grijze pakken bijmaken, to be safe.

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #6 Gepost op: 05 december 2007 – 12:36:20
Citaat van: "Iesous"
Citaat van: "Monsieur Seriziat"
Navy pak (mits oversized) is geen probleem, alleen niet combineren met bruine (suede) schoentjes oid. Gewoon zwarte schoentjes nemen liefst een lomp model en je past er zo tussen  :wink:


Oversized,  :)  dat gaat niet meer lukken, ik heb mezelf reeds een twee strak gesneden maatpakken laten aanmeten, maar misschien dat ik ze nog kan laten uitleggen. ;-)

Maar dank voor jullie reacties. Geen bruine schoenen dus en ik laat nog een paar antraciet grijze pakken bijmaken, to be safe.


Een oude studievriend van me werkt als consultant in Washington en draagt o.a. Kiton. Hij krijgt veel complimenten... dus oversized hoeft niet :D
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #7 Gepost op: 05 december 2007 – 12:37:47
Citaat van: "Iesous"
Voor mijn werk moet ik binnenkort geregeld naar New York en Boston. Nu heb ik mij laten vertellen door een vriend dat het 'not-done' is in the USA om zakelijk een blauw pak met bruine schoenen te dragen. Blauw kan prima voor feestjes en gelegenheden aldus hem. Is er iemand die hier iets meer over kan zeggen?
USA is nogal groot, zoals "zakelijk" nogal een weids begrip is: ligt er natuurlijk aan in welke branch en op welk niveau: bank, ITC of bv danswereld maakt nogal wat uit, lijkt me... NY en Boston zijn ook nogal verschillend.

Ik heb eerlijk gezegd de indruk dat in de regel in NY en Boston kledingregels niet zo streng zijn. Ga je naar de MET of naar toprestaurants, dan zie je toch heel wat érg slecht geklede Amerikanen.

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #8 Gepost op: 05 december 2007 – 12:41:48
Citaat van: "paulbrussel"
Ga je naar de MET of naar toprestaurants, dan zie je toch heel wat érg slecht geklede Amerikanen.


Wat wij zien als slecht is natuurlijk heel subjectief. De cultuur daar is niet anders. Hetzelfde geldt ook voor Nederland eigenlijk. Men kijkt met name naar de kleur van het pak (evt. krijtstreep) en die van de schoenen. Als dat conservatief genoeg is dan zit je vaak goed. De pasvorm is om te huilen.
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

paulbrussel

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.499
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #9 Gepost op: 05 december 2007 – 12:58:08
Citaat van: "Peer Gynt"
Wat wij zien als slecht is natuurlijk heel subjectief. De cultuur daar is niet anders. Hetzelfde geldt ook voor Nederland eigenlijk. Men kijkt met name naar de kleur van het pak (evt. krijtstreep) en die van de schoenen. Als dat conservatief genoeg is dan zit je vaak goed. De pasvorm is om te huilen.
Daarin heb je natuurlijk geheel gelijk! Zeker wat betreft de eerste en de laatste zin.

Misschien heb ik ook al eens uitgelegd dat ik me in Brussel veel minder kan 'permitteren' dan in Nederland, en Vlaanderen of Wallonië scheelt ook nogal.
Misschien dat ik alleen (subjectief én in algemene zin! :-)) kan beweren dat in grootsteden als bijvoorbeeld Milaan, Rome en Barcelona de kleedcultuur voor mij van een hoog niveau is, en de USA dus niet.

(Wat dit betreft zijn overigens vergelijkende cijfers tussen de uitgaven aan persoonlijke verzorging in de verschillende Europese landen zeer verhelderend; Italianen geven dus inderdaad het meest van alle uit aan kleding enz.)

Napoleon

  • Gast
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #10 Gepost op: 05 december 2007 – 12:59:12
conservatief is altijd goed, een retestrakpak valt dan niets eens op als je gewoon navy/grijs draagt met wit shirt en navy/grijze das en zwarte pattas

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #11 Gepost op: 05 december 2007 – 13:33:36
Citaat van: "Peer Gynt"


Wat wij zien als slecht is natuurlijk heel subjectief. De cultuur daar is niet anders. Hetzelfde geldt ook voor Nederland eigenlijk. Men kijkt met name naar de kleur van het pak (evt. krijtstreep) en die van de schoenen. Als dat conservatief genoeg is dan zit je vaak goed. De pasvorm is om te huilen.


Wat bedoel je met "De cultuur daar is niet anders"?
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html

Peer Gynt

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.287
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #12 Gepost op: 05 december 2007 – 14:00:18
Citaat van: "foto010101"
Wat bedoel je met "De cultuur daar is niet anders"?


Ik druk me niet duidelijk uit inderdaad. Hiermee wil ik aangeven dat er op het hoogste zakelijke niveau in de V.S. net als in Nederland vaak slecht zittende pakken gedragen worden, die echter wel voldoen aan het conservatieve beeld dat er in het betreffende land bij een zakelijk pak hoort. De kleur en het dessin wegen zwaar, in tegenstelling tot maakwijze en pasvorm. Als je daar van afwijkt (ook al is het een pak van topkwaliteit, mooie maakwijze, materiaal, pasvorm, etc) wordt dat echter als 'not-done' beschouwd'. Jammer.

Citaat van: "Napoleon"
conservatief is altijd goed, een retestrakpak valt dan niets eens op als je gewoon navy/grijs draagt met wit shirt en navy/grijze das en zwarte pattas


Ik denk dat je je daarin vergist, en dat men het absoluut wel opvalt in die kringen. In negatieve zin...
"Une personne n'est jamais heureuse excepté au prix d'ignorance." - Anatole France

Bontius

  • Gebruiker
  • Berichten: 569
    • Bekijk profiel
Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #13 Gepost op: 05 december 2007 – 14:18:26
Citaat
Als je daar van afwijkt (ook al is het een pak van topkwaliteit, mooie maakwijze, materiaal, pasvorm, etc) wordt dat echter als 'not-done' beschouwd'. Jammer.

Dat is weer een klassiek voorbeeld van de aloude maaiveldcultuur. Zolang het gros van een groep zich conformeert tot één kledingbeeld zal jij met je hoofd boven het koren uitsteken als je je daar niet aan houdt.

Citaat
hoogste zakelijke niveau in de V.S.

Ik moest opeens weer denken aan ene Paul Wolfowitz met z'n sokken.

foto010101

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.495
    • Bekijk profiel
Re: Wat voor pak draag ik in the States?
Reactie #14 Gepost op: 05 december 2007 – 14:24:25
Citaat van: "Peer Gynt"
Citaat van: "foto010101"
Wat bedoel je met "De cultuur daar is niet anders"?


Ik druk me niet duidelijk uit inderdaad. Hiermee wil ik aangeven dat er op het hoogste zakelijke niveau in de V.S. net als in Nederland vaak slecht zittende pakken gedragen worden, die echter wel voldoen aan het conservatieve beeld dat er in het betreffende land bij een zakelijk pak hoort. De kleur en het dessin wegen zwaar, in tegenstelling tot maakwijze en pasvorm. Als je daar van afwijkt (ook al is het een pak van topkwaliteit, mooie maakwijze, materiaal, pasvorm, etc) wordt dat echter als 'not-done' beschouwd'. Jammer.

Citaat van: "Napoleon"
conservatief is altijd goed, een retestrakpak valt dan niets eens op als je gewoon navy/grijs draagt met wit shirt en navy/grijze das en zwarte pattas


Ik denk dat je je daarin vergist, en dat men het absoluut wel opvalt in die kringen. In negatieve zin...


Je vat het goed samen, dit is overigens ook mijn mening. Op www.styleforum.net kun je alles te weten komen over de impliciete kledingvoorschriften.
Te koop: Caruso, Incotex en Hugo Boss

https://www.marktplaats.nl/verkopers/7084980.html