Auteur Topic: Stoffen  (369196 keer gelezen)

guest45

• Gast
Stoffen
Reactie #870 Gepost op: 22 september 2014 - 21:11:43
Ga nog een keer terug naar W. Bill voor onderricht, Chris. And please report back. : )
Die bestaat niet meer :(

Van wat ik zelf laatst in het grote stofjesboek zag en voelde is er ook een wereld van verschil tussen tweeds. Boterzachte italotweeds voor de bebaarde pittioutdoorsmen en thornproof schuurpapier voor Dantes en wolf. De eerste groep zou ik niet bepaald als slijtvast bestempelen, de tweede groep wel.
De ene tweed is de andere niet en ik vermoed dat dat bij andere stoffen ook geldt.

Dingen die ik me o.a. afvraag zijn:

- Is een gladdere stof beter tegen wrijving bestand? Ik merk bij mijn birdseyes en flannels dat die snel slijten bij het kruis en de dijen waar de stof veel aan wrijving wordt onderworpen. Bij broeken van andere pakken met stoffen met een gladdere oppervlakte is diet niet/minder.

- In hoeverre speelt de rek van een stof een rol in het voorkomen van scheuren? (Riet/Eik)

guest45

• Gast
Stoffen
Reactie #871 Gepost op: 04 november 2014 - 18:47:02
Kick.

Mohair een goede optie? Wat ik in m'n handen had voelde wel sterk aan. Slijtvast.

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #872 Gepost op: 04 november 2014 - 19:32:21
Voor slijtvastheid? Niet echt, door de open weving. Prima voor een zomerjasje.

Kleine edit, de stof is duurzaam en sterk, maar wordt bijna altijd gebruikt in een open weving.  Vandaar minder duurzaam. Slijten zal het niet snel doen, maar scheuren dus wel.
Geen idee of er ook dichte wevingen van mohair zijn, lijkt me niet echt prettig aanvoelen. Tenzij kid mohair, maar dat zal wel weer schreeuwend duur worden in een dichte weving.
Laatst bewerkt op: 04 november 2014 - 19:36:58 door Stromen

Jaguarlover

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #873 Gepost op: 20 januari 2015 - 20:14:48
voor een volgend winterbroek-projectje mij toch eens verdiepen in cavalry twills, whipcords en bedford cords....
Ervaringen ?

A Whipcord; has more threads to the inch in the warp than it does in the weft and when woven, the weave struture accentuates the warp producing a steep bold twill line. When combined with hard twisted yarns, whipcords traditionally lend themselves to pursuits associated with the outdoors.

A Cavalry Twill; cloth produced from this was originally worn by the cavalry; it was essential that mounted soldiers wore durable, protective clothing. A cavalry twill cloth is produced in a similar way to the whipcord, the only difference being the weave construction. A Cavalry twill can be identified by a steep double twill formation with pronounced weft grooves between each twill line.

A Bedford Cord; is named after the town of Bedford in England. Cloths constructed in this way can be identified by the rounded ribs that run in the warp direction with a pronounced sunken line between each rib.

Edenaar

• Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #874 Gepost op: 28 januari 2015 - 00:36:47
Hallo,

Ik heb reeds een pak aangeschaft (hij moet nog worden geleverd). Als stof heb ik Fresco uitgekozen. Klaarblijkelijk is 'Fresco' als naam zijnde exclusief verbonden aan J&J Minnis.

Ik heb voor deze stof gekozen omdat het een ademende stof is; belangrijk omdat ik het erg warm krijg. Daarnaast vond ik het mooi maar niet te formeel, meer casual.

Ik vroeg me af of mensen die ook voor deze stof gekozen hebben tevreden zijn over de gekozen stof. Te denken valt aan de kwaliteit enzovoort.

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #875 Gepost op: 28 januari 2015 - 09:21:44
Ik heb voor deze stof gekozen omdat het een ademende stof is;
Wat moet ik daaronder verstaan? Met Gore-Tex of zo?

Wol lijkt me prima te ademen. Gewoon weg blijven van synthetische materialen.

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #876 Gepost op: 28 januari 2015 - 09:39:33
Wat moet ik daaronder verstaan? Met Gore-Tex of zo?

Wol lijkt me prima te ademen. Gewoon weg blijven van synthetische materialen.

Not sure if troll...

Fresco is een bepaalde weving, uitermate geschikt voor zomerpakken omdat het vrij open gewoven is:

http://www.gentlemansgazette.com/fresco-wool-fabric-suit-outfit/

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #877 Gepost op: 28 januari 2015 - 09:40:10
Fresco is een luchtig geweven wol; is niets speciaals aan toegevoegd. V. heeft er een jasje van.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #878 Gepost op: 28 januari 2015 - 09:40:39
O. Goedemorgen, Clay.

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #879 Gepost op: 28 januari 2015 - 12:07:09
OK dan is dat duidelijk.

Voor mij zijn alle pakken die geen "zweetpakken" zijn ademend. Maar blijkbaar zijn er nog iets meer gradaties :)

Nieuweling

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #880 Gepost op: 29 januari 2015 - 14:33:17
Een algemene vraag:

Ik heb een jasje van linnen zijde en wolmix. In het jasje staan percentages, maar ik vroeg me af hoe ik deze percentages moet lezen. Gaat het om massapercentages of volume, danwel lengte percentages?
Richtet mich nicht, denn ich werde gerichtet werden

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #881 Gepost op: 29 januari 2015 - 15:05:16
ass?
live and let die

ML

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
I am free of all prejudice. I hate everyone equally.

Clothes make the man. Naked people have little or no influence on society.

Winnaar SF-voetbalpoule 2016 en nog een paar keer, ben de tel kwijt.

Nieuweling

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #883 Gepost op: 29 januari 2015 - 16:56:47
danku
Richtet mich nicht, denn ich werde gerichtet werden

Pat

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #884 Gepost op: 14 februari 2015 - 14:43:30