Soms zijn er dingen die eigenlijk weinig uitmaken (omdat je stof kiest met je handen en ogen en niet kijkt naar het labeltje), maar die ik gewoon wil weten:
Over die Supers: Klopt het dat de manier van weven ook nogal uitmaakt?
Ik heb twee Duitse (Ferkinghoff, vinden jullie het geen prachtige naam) pakken van Super 100 wol (no comments plix, ik weet het, waarschijnlijk plakkers^^) en twee Italiaanse (Atelier Torino, als dat niet mondain klinkt!) super 100's (een plakker en een halfplakker). Duitsers gebruiken Tollegno1900 stofjes, Italianen geen flauw idee.
De Duitse voelen veel luchtiger (dunner) aan, ook op de plekken waar er niet is geplakt. Daarentegen voelt de plak Italiaan zachter aan, alsof het dichter geweven is. De halfplak Italiaan is niet alleen errug dik, maar ook redelijk soepel. maar de de stof zelf voelt wat ruw.
Vorige week een MtM (half plak) Susu 110 opgehaald en die voelt weer redelijk dik aan, maar wel weer veel zachter. En veel soepeler. Als ik het prijskaartje goed interpreteer heb ik een "duur" 110-tje gekozen (make 1 en toch 458 voor alleen jasje), erg tevreden mee.
Mijn vraag: Bestaan er dus ook luchtige en dikkere weefmethoden? Het lijkt me dat als je de spoel wat strakker trekt je stuggere kledij krijgt, maar ik ben uiteraard geen wever/kleermaker.
Nog een vraag: Wol spin je, super 100 is dus heel dun, maar ook daar zit blijkbaar verschil in de "draad". De een is veel stugger dan de ander. Ik zou weer denken dat niet alleen de schaapjes (door maagden geborstelde embryo alpaca lammetjes versus door oogstmachines geplukte 18 jarige ooien)maar ook de span kracht bij het weven nogal uitmaakt in wat voor draadje je krijgt.
:arrow: Bahahaha... die Italianen zijn volgens mij ook Duitsers!
http://www.atelier-torino.de/en/wool.html