Auteur Topic: Stoffen  (336651 keer gelezen)

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #30 Gepost op: 04 april 2008 – 23:03:42
(Eerder al elders gepost.)


Superfine English Cloth (flanel):




NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #31 Gepost op: 29 april 2008 – 19:29:11
Stof (Vitale Barberis) voor 'n nieuw jasje:



Bird's Eye

A speckled pattern, jus like a bird's eye, in a worsted cloth, produced by a weave effect that emphasises the indentations. Best for business or lounge suits in plain colours.

(Hardy Amies, ABC of Men's Fashion.)


All-over woven suiting or neckwear fabric made from a small geometric pattern with a dot, suggesting a bird's eye. This fancy-solid suit is a favorite of bespoke tailors and their more stylish patrons.

(Alan Flusser, Dressing the Man.)






Zie verder hier voor het jasje.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #32 Gepost op: 01 juli 2008 – 23:08:56
Website met een uitgebreide stoffenwoordenlijst:

http://www.apparelsearch.com/

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #33 Gepost op: 01 juli 2008 – 23:15:57
Citaat van: "Carwo"
Citaat van: "adelante"
Ik dacht altijd dat dat gordijnstof was  :o


Citaat van: "[url=http://www.apparelsearch.com/glossary_v.htm
apparelsearch.com[/url]"]voile fine soft sheer fabric used especially for women's summer clothing or curtains.  Sheer and very light weight.   Usually made with cylindrical combed yarns.  To obtain a top quality fabric, very highly twisted yarns are used.  Voile drapes and gathers very well. The clear surface is obtained by singeing away any fuzzy yarns.  Has a hard finish and crisp, sometimes wiry hand.  "Voile de Laine" is wool voile.


Carwo, bij deze annexeer dit topic in naam van stijlforum.nl  :wink: Het zal nu ' stoffen'  heten en zal fungeren als centraal topic om allerhande stoffen te laten zien en te bespreken. Uw initiatief wordt zeer op prijs gesteld kameraad Carwo, maar het wordt tijd dat dit topic publiek domein wordt.  :wink:

PS. Errug fijne link!
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #34 Gepost op: 01 juli 2008 – 23:28:31
Mijn dank is groot. En foto's blijven natuurlijk welkom!

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #35 Gepost op: 04 juli 2008 – 12:25:24
Uitleg over stofgewichten:

Citaat van: "Dantès"
[...]
Qua gewichten van stoffen, in in ieder geval de Engelse kleermakerij - ik heb geen andere ervaringen ben ik bang -  worden suitings behalve op soort (worsted, flannel, katoen, linnen, etc.) ook op gewicht geklassificeerd. Die gewichten worden uitgedrukt in Engelse ounces en kunnen varieren van minimaal 7 oz tot wel 20oz.

Hoe zwaarder de stof, hoe duurzamer de stof en, uit de aard der zaak, hoe warmer.

Ik denk dat er vandaag de dag niet veel kleermakers zijn die nog pakken maken van meer dan 14 oz. Zelf heb ik voor mijn 'wintergarderobe' overwegend pakken van 12 oz en een enkele 13. Mijn zomerpakken zijn allen 8 à 9 oz. Ten slotte heb ik nog een aantal pakken varierend van 9 tot 11 oz. Deze laatsten zijn feitelijk in ons klimaat en met onze goed functionerende verwarmings - en airconditioningssystemen ideaal voor het hele jaar.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #36 Gepost op: 04 juli 2008 – 19:31:09
Citaat van: "Stromen"
Kleermakers hebben juist een voorkeur voor zwaardere stoffen. Ook voor stoffen zwaarder dan 14oz. De drape is vaak mooier.

Ik blijf zelf graag boven de 12oz, het meerendeel van mijn garderobe is 13oz. 8oz is me te weinig, voor de zomer blijf ik tussen de 9 en 11,5oz.

<edit> ter illustratie: er staat een pak in deze stof in bestelling:


Gaja

  • Gebruiker
  • Berichten: 859
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #37 Gepost op: 04 juli 2008 – 22:05:28
Duidelijk uitleg Dantes. Maar, als het pak 8 ounce is, betekent dat het gewicht van het gehele pak 8 ounce is of de stof (bijv. per strekkende meter)?

En, in hoeverre is dit te vergelijken met de super 100 aanduidingen bij de Italianen?
Life is too short to drink bad wine

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #38 Gepost op: 07 juli 2008 – 12:07:33
Kleermakers hebben ongetwijfeld hun voorkeuren, en in dit geval hebben ze ook gelijk, maar het is natuurlijk de klant die het pak bespreekt met de kleermaker en niet andersom. En de klant vandaag de dag heeft een sterke voorkeur voor lichte stoffen - zie bijvoorbeeld de opkomst van de 'Italianen' sinds de Tweede Wereld Oorlog.

Zelf moet ik er ook niet aan denken om hartje zomer een pak van 11oz of meer te dragen. Het heeft in mijn opinie ook iets armoedigs om met zo'n zwaar pak in de zomer rond te lopen. Dress for the occasion blijft het adagium en dat geldt ook voor de seizoenen.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #39 Gepost op: 07 juli 2008 – 13:23:33
Hier een conversieprogrammaatje om bijvoorbeeld grammen om te zetten in ounces. 320g bijvoorbeeld is 11,3oz.

En tabellen:

200-319g



320-439g



(Bron: http://www.metric-conversions.org/cgi-bin/util/conversion-chart.cgi?type=5&from=3&to=15)


Moet ik nog lichter of zwaarder gaan of zit hier alles wel bij, Dantès en Stromen (of anderen)?

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #40 Gepost op: 07 juli 2008 – 13:52:56
Beknopte uitleg over stofgewichten vind je hier.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Stoffen
Reactie #41 Gepost op: 07 juli 2008 – 19:03:02

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
Reactie #42 Gepost op: 09 augustus 2008 – 21:55:09
Katoenen herringbone voor luchtig jasje: 9,5oz (heb ik goed opgelet, Dantès?). Loro Piana.





Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
Reactie #43 Gepost op: 10 augustus 2008 – 18:02:57
Van die blauwe LP laat ik een db jasje maken. ;D
This, madame, is Versailles.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Stoffen
Reactie #44 Gepost op: 10 augustus 2008 – 18:48:01
Dat is een mooie stof Rogier het zal zeker een mooi jasje geven.......ik kijk er naar uit.
Support your local Mikey Fuoco chapter.