Auteur Topic: Schrijfgerei  (683401 keer gelezen)

Graham

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2070 Gepost op: 18 augustus 2017 - 19:14:35
Is een vulpen zonder zuigsysteem een beetje hetzelfde als een Rolex met Quartz uurwerk? Of valt dat wel mee en is zowel een zuigsysteem als normale vulling gewoon prima?

Ik wil binnenkort namelijk een vulpen aanschaffen, vandaar m'n vraag.

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2071 Gepost op: 18 augustus 2017 - 19:17:54
Heb in m'n laatste Parkertje bewust gekozen voor losse patroontjes. Terwijl ik nog zat inkt heb staan. Het gedoe ben je soms zat. Eigenlijk elk gedoe.

summit

• Gebruiker
  • have more than you show, speak less than you know
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2072 Gepost op: 18 augustus 2017 - 19:20:53
Het vullen van mijn Pelikan's is een eitje

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2073 Gepost op: 18 augustus 2017 - 20:02:31
Is een vulpen zonder zuigsysteem een beetje hetzelfde als een Rolex met Quartz uurwerk? Of valt dat wel mee en is zowel een zuigsysteem als normale vulling gewoon prima?

Ik wil binnenkort namelijk een vulpen aanschaffen, vandaar m'n vraag.

Nee, dat boeit niet zoveel. Vooral een esthetisch en gebruiksgemak kwestie. Ik vind een zuigersysteem wel prettiger. Kun je meer variëren met inkt.
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2074 Gepost op: 18 augustus 2017 - 20:11:50
Het vullen van mijn Pelikan's is een eitje

Maar een patroontje vervangen nog makkelijker, zonder doekje, zonder risico op morsen, lekken, vlekken, etc.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2075 Gepost op: 18 augustus 2017 - 20:23:23
Het gebruik van vullingen limiteert je (enorm) in je inktkeuze. Pennen met een zuiger, of ander vulsysteem, bieden de mogelijkheid dat je direct vanuit het potje kan vullen. Ik heb geen pennen meer met een vullingsysteem. Bovendien kan je vaak veel meer inkt in de pen meenemen en daardoor minder vaak te hoeven vullen. De meeste goede inkt kan je ook alleen maar als potje kopen (pilot iroshizuku, sailor jentle, etc).

Edit: Mijn Nederlands is om te huilen (op vrijdagavond).
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017 - 20:38:00 door tjoena

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2076 Gepost op: 18 augustus 2017 - 20:41:08
De romantiek van je eigen inkt kunnen kiezen mis ik niet. Allemaal persoonlijk natuurlijk.

Linger

• Gebruiker
  • The Mighty Linger
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2077 Gepost op: 18 augustus 2017 - 20:41:43
Nog twee centjes: een pen met zuiger in het vliegtuig lekt nogal, met vullingen niet.

summit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2078 Gepost op: 18 augustus 2017 - 22:09:46
Maar een patroontje vervangen nog makkelijker, zonder doekje, zonder risico op morsen, lekken, vlekken, etc.

Is waar natuurlijk, maar vullen is ook romantiek, bovendien, ik heb een stel Pelikan's 🙃

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2079 Gepost op: 18 augustus 2017 - 23:10:32
Ik zie het niet zo als romantiek. Ik merk dat bepaalde inkt gewoon beter presteert in bepaalde pennen dan andere inkt. Ik vind Diamine inkten erg mooi (prima inkt ook, de Akkerman inkt is feitelijk Diamine), maar het presteert voor geen meter in mijn (semi-)flex pennen. Het lijkt te dik, wil niet goed vloeien naar de penpunt en daardoor niet geschikt om een variërende hoeveelheid inkt op papier te leggen. De Japanse inkt zoals Iroshizuku en Sailor doet dit daarentegen perfect.

Met vliegen en dat soort zaken moet je inderdaad wel wat opletten, maar als je eenmaal door hebt hoe dat werkt, is dat ook geen probleem meer. Daarnaast zou je dan een vulling-pen voor mee kunnen nemen. Bij veel pennen uit het duurdere segment valt er ook niets te kiezen qua vulmethode :). Ik heb zelf nog de Pilot 823 op de verlanglijst en daar zit een vacuumfiller in. Dat schijnt helemaal irritant te vullen zijn als je niet weet wat je doet. Dit soort pennen zijn niet altijd praktisch, maar voor iets praktisch, kies ik wel een Rollerball of BIC pen  :mrgreen:.
Laatst bewerkt op: 18 augustus 2017 - 23:17:01 door tjoena

summit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2080 Gepost op: 18 augustus 2017 - 23:36:12
Mijn eerste Pelikan was een erfstuk en de latere heb ik erbij gekocht, vandaar die romantiek. Tegen je argumentatie is weinig in te brengen behoudens dat de Akkerman inkt in mijn M 1000 het fijn doet.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2081 Gepost op: 18 augustus 2017 - 23:55:31
Ik heb die romantiek een beetje met mijn Swans. Ik heb er geen directe relatie mee als erfstuk oid, maar de eer hebben om met pennen te schrijven die 90-100 jaar oud zijn, is wel iets speciaals. Ze zijn niet in de allerbeste staat meer, maar de penpunt werkt nog perfect. Het mooiste is dat mijn goedkoopste (25 euro) het allerbeste is. Daar kan ik van EF tot BBB mee flexen. Mabie Todd maakte werkelijk fantastische pennen.

Een m1000 lijkt me ook mooi. Nog nooit vast gehad, maar als de ervaring enigszins vergelijkbaar is met een MB149, is dat wel mooi. Mijn 149 is ongeveer even oud als ik, ligt praktisch niets te doen (gaat wel dagelijks mee naar werk, maar mijn 146 vind ik fijner), maar die penpunt van de 149 is wel imposant. Het is dat die 800 en 1000 zo'n totaal andere penpunten hebben, anders zou ik voor een 800 gaan.  Ik hou van de Vintage Pelikan bounce in hun semiflex penpunten uit de jaren '50. Mooie pennen! Ik heb nu alleen nog mijn eerste Pelikan, de 140 met OB punt. Heerlijk pennetje:).

summit

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2082 Gepost op: 19 augustus 2017 - 00:03:37
Ik ben nogal een kleffe nostalgicus dus nadat ik mijn Pelikan ( uit de jaren 40-50) erfde was een vulpen voor mij al snel een Pelican. Tja en dan was de m 1000 al snel onweerstaanbaar. Ik heb er drie, de groene is de mooiste en die gebruik ik vrijwel dagelijks.
Ik neem ze trouwens niet mee op vliegreizen, daar zijn balpennen voor uitgevonden.

tjoena

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Toni van den Munckhof
Schrijfgerei
Reactie #2083 Gepost op: 19 augustus 2017 - 00:57:04
Ik heb dezelfde strategie wat betreft reizen.

Nu ik die messing Kaweco potloden hier voorbij zie komen, krijgt mijn Pental Graphgear 1000 (heerlijk vulpotlood, maar niet zo stylish) binnenkort wat nieuwe vriendjes denk ik  :mrgreen:.

Lewis

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schrijfgerei
Reactie #2084 Gepost op: 19 augustus 2017 - 05:49:00
Een balpen die een leven lang mee gaat. Budget max 350. Iemand een idee?
Wat een enorme winnaar is hij toch!