Moooi die Zenith! Een fraaie (vintage) Zenith met El Primero staat ook nog erg hoog op mijn verlanglijstje - hoewel een handopgewonden El Primero dan weer een aparte keuze is, ik zou juist voor de auto gaan. Of zit er een mooi verhaal achter de handgewonden versie dat ik nog niet ken?
De El Primero is gebouwd als automaat (volgens Zenith, doch betwistbaar, de 1e chrono automaat) en dus relatief gangbaar en 'standaard'. Deze is hetzelfde met de automaat eraf gesloopt, voor een kleinere markt dus zeldzamer en het scheelt merkbaar in de dikte van de kast, draagt dus wat comfortabeler. Deze heeft ook een schroefdeksel i.t.t. de vergelijkbare automaat, die ook nog eens een net wat drukkere wijzerplaat en wat minder mooie wijzers heeft. Aangezien ik veel wissel met horloges prefereer ik een handopwinder boven een automaat. Zo'n multiwinder voor alle automaten zie ik niet zitten, dan liever een aantal horloges (die met datum in elk geval) even tweedagelijks opwinden.
Momenteel wissel ik een viertal horloges (van de ca. 12) regelmatig uit: Deze Zenith, de Panerai 118, een vintage Titus duiker (automaat) en een Stowa Seatime met stalen band voor het klussen