Dat is best wel een heel gaaf horloge, die Sea-Gull. Ik zou niet hebben gezegd dat het hier ging om een Chinees merk, met uitzondering van een redelijk schrale naam dan.
De Chinezen hebben een slechte naam door de replica's en andere prul, maar er is ook zeker een traditie van degelijke, originele (en dure) uurwerken in het land - je moet alleen even weten welke het zijn. Sea-Gull is na ETA de grootste producent van mechanische uurwerken ter wereld, verantwoordelijk voor een kwart van de totale supply. Sea-Gull maakt ook al jaren onderdelen/ebauches die naar Zwitserland worden verscheept en daar dan vervolgens op creatieve wijze worden omgedoopt tot Zwitserse uurwerken (Claro Semag is daar het meest spraakmakende voorbeeld van, vooral omdat ze bij CS weigeren toe te geven dat dit het geval is. Ontleed echter een CL888 en het is onderdeel voor onderdeel een Sea-Gull ST16:
http://forums.watchuseek.com/showthread.php?t=312588). Sea-Gull is overigens de exportnaam die bedacht werd in de jaren '70, toen de Chinese naam Dong Feng - Oostelijke wind - te politiek gekleurd werd bevonden om geschikt te zijn. Er is weinig politiek gekleurd aan een zeemeeuw, en het heeft vast nog wel een of andere mooie betekenis in het Chinees

Deze Sea-Gull chronografen zijn overigens handgewonden columnwheel chrono's op basis van het ST19 uurwerk, wat eigenlijk een verbetering van de klassieke Zwitserse Venus 175 is. In de jaren '60 hebben de Chinezen alle machines om deze te maken overgekocht voor hun luchtmacht chronografen.
En Sea-Gull kopen moet je overigens via de VS importeur regelen; de Europese importeur vraagt echt bizarre prijzen (op sommige modellen 10x zo duur als de Amerikaanse). Als je zegt dat je lid bent van WatchUSeek krijg je nog extra korting.
(Ik vind horloges technisch interessant maar zit op een gelimiteerd budget, waardoor juist de Chinese klokjes mij toegang geven tot modellen die ik anders niet zou kunnen bezitten. Een Zwitserse tourbillon is onbetaalbaar, een Chinese daarentegen...)