Auteur Topic: Horloges  (6760177 keer gelezen)

carpe diem

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #15900 Gepost op: 02 april 2013 - 00:20:31
Never aan die schroefjes zitten. Die houden de jaren 70 electronica bij elkaar. Een spoeltje een oscillator ( het Quartz gedeelte) en nog wat ander spul. Verder is het display waarschijnlijk op een nogal broze manier verlijmd met het printplaatje en na al die jaren wrschijnlijk erg kwetsbaar geworden.
Be yourself no matter what they say

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #15901 Gepost op: 02 april 2013 - 00:58:58
Leuk! Je hebt niet toevallig zo'n pinnetje/wigje over:

Het ziet er wat vreemd uit op jouw foto - niet zoals ik ze ken, iig - maar als het goed is heb je daar een splitpin:
http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2014%20How%20to%20Resize%20Common%20Bracelets/WS%2014%20How%20to%20Resize%20Bracelets.htm#Split%20pin%20bracelets

Daar kun je reserves van kopen, maar die gaan dan meestal weer in grote hoeveelheden. Maar moest je niet sowieso een aantal links eruit halen om hem op jouw pols te passen? Dan zou je als het goed is nog een splitpin over moeten hebben... Wat je op de hobbysite linkt lijken me reguliere springbars, dus waar je een horlogebandje mee vastzet aan de kast. Dat is iets anders dan de pins die in een bracelet zitten!

Geo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15902 Gepost op: 02 april 2013 - 09:07:55
Een oudje uit de jaren 80, Retro van Gerald Genta met auto  ETA caliber.
Stalen 38mm kast met paarlemoer wijzerplaat.
Ben benieuwd of jullie dit horloge mooi vinden.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15903 Gepost op: 02 april 2013 - 09:17:53
Never aan die schroefjes zitten. Die houden de jaren 70 electronica bij elkaar. Een spoeltje een oscillator ( het Quartz gedeelte) en nog wat ander spul. Verder is het display waarschijnlijk op een nogal broze manier verlijmd met het printplaatje en na al die jaren wrschijnlijk erg kwetsbaar geworden.

Thanks!

Het ziet er wat vreemd uit op jouw foto - niet zoals ik ze ken, iig - maar als het goed is heb je daar een splitpin:
http://www.pmwf.com/Watches/WatchSchool/WS%2014%20How%20to%20Resize%20Common%20Bracelets/WS%2014%20How%20to%20Resize%20Bracelets.htm#Split%20pin%20bracelets

Daar kun je reserves van kopen, maar die gaan dan meestal weer in grote hoeveelheden. Maar moest je niet sowieso een aantal links eruit halen om hem op jouw pols te passen? Dan zou je als het goed is nog een splitpin over moeten hebben... Wat je op de hobbysite linkt lijken me reguliere springbars, dus waar je een horlogebandje mee vastzet aan de kast. Dat is iets anders dan de pins die in een bracelet zitten!

Ja, dat moeten ze zijn, Guy. Ik heb er inderdaad meer moeten uithalen, maar maar één waar nog zo'n splitpin in zat, en die is helemaal gesplitst (op de foto lijkt het één ding, maar het zijn eigenlijk twee losse helften die tegen elkaar aan liggen). Van de andere splitpin is een stukje afgebroken; die zit er nu weer in, maar dat is dus niet ideaal.

TB82

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15904 Gepost op: 02 april 2013 - 09:19:10
Leuk die Genta! Alhoewel ik de Mickey uitvoering wel cooler vind:

Emilio

• Gebruiker
  • Vintage Rolex/Omega | 32 inch Televisie| Tram 1
    • Bekijk profiel
    • Instagram
Reactie #15905 Gepost op: 02 april 2013 - 10:09:14
Gaaf ding Geo!

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15906 Gepost op: 02 april 2013 - 10:23:59
Voor 8,50 kun je de gok wel wagen. Zijn ze lang genoeg?

Vaak schudt je het horlogegedeelte zo uit de kast. Er zitten waarschijnlijk alleen wat metalenlipjes om de zaak een beetje stabiel te houden en zorgen tevens voor de massaverbinding.

Als je de klok eruit hebt zou ik een beetje WD40 aanbrengen en zachtjes met een klein puntig tooltje in het knopje duwen. Er zit binnenin de behuizing van het knopje waarschijnlijk huidvet en ander vuil wat is aangekoekt en losgeweekt moet worden. Op een gegeven moment voel/zie je aan de binnenkant een palletje en een veertje bewegen. Dat lekker schoonmaken met een oorstokje met een ontvetter, wasbenzine en weer smeren met wat olie. Een drupje op een naaldje. Even schoonvegen en klaar is Kees.

Zo zou ik het aanpakken, wellicht kun je er iets mee

Here we go...

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15907 Gepost op: 02 april 2013 - 10:34:51
'Uurwerkje' zat inderdaad los. Voorzichtig eruit gewipt met horlogegereedschap:

Casio-plaatje eruit:

Keurig van metaal (hier de achterkant van het plaatje rechts):

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15908 Gepost op: 02 april 2013 - 10:48:58
Het knopje links op de foto zit vast (je ziet dat het knopje rechts er aan de bovenkant verder uitsteekt):

Ingespoten met WD40:

Even laten inwerken en daarna beweging in het knopje proberen te krijgen. Het reageerde nog niet erg enthousiast, dus maar even in bad...

Hopelijk komt hij straks los. En dan moet ik alles weer olievrij zien te krijgen... (Tips?) Dan nog wat dingen schoonmaken en daarna alles weer in elkaar...  8-[

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15909 Gepost op: 02 april 2013 - 10:52:03
WD40 heeft normaal maar heel even nodig. Het zou kunnen dat er een soort vervuiling zit die niet in WD40 oplost. (Zouten?)

Ik heb trouwens geen pinnetje over C. De schakels van mijn bandje zijn voorzien van 'vorkjes'.

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15910 Gepost op: 02 april 2013 - 11:22:40
Kan ook een gammel rubbertje zijn. Neem aan dat een horlogemaker die wel heeft liggen voor je!
The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15911 Gepost op: 02 april 2013 - 11:26:07
WD40 heeft normaal maar heel even nodig. Het zou kunnen dat er een soort vervuiling zit die niet in WD40 oplost. (Zouten?)

Ik heb trouwens geen pinnetje over C. De schakels van mijn bandje zijn voorzien van 'vorkjes'.

Ah, toch bedankt.

Hij heeft toch wat achtergelaten in het badje:

En na een (flinke) tijd pielen (knopje heen en weer proberen te drukken): los! Nog niet helemaal zoals het andere knopje, maar hij veert weer!

Kan ik het nu in een vergelijkbaar badje met alcohol of wasbenzine (aantstekerbenzine) leggen om te ontvetten en nog eventueel vuil eruit te weken? Dan schoonmaken en smeren met een druppeltje olie op een naald?

Kan ook een gammel rubbertje zijn. Neem aan dat een horlogemaker die wel heeft liggen voor je!

Waar zit er een rubbertje?

Mark020

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15912 Gepost op: 02 april 2013 - 11:52:15
Meestal zit er om die pusher een rubbertje om hem waterdicht(ig) te maken. Dus tussen pusher en het tunneltje waar hij in vast zit. Dat rubber degenereert en gaat dan plakken.

The long run is a misleading guide to current affairs. In the long run we are all dead.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15913 Gepost op: 02 april 2013 - 12:02:33
Ah, ik snap het. Ik ga er voor het gemak maar even vanuit dat het rubbertje nog oké is. (Nog kleiner gepriegel dan waar ik nu mee bezig ben, kunnen mijn ogen en fijne motoriek vermoedelijk niet aan...)

Ideeën over een alcohol- of wasbenzinebadje ter ontvetting en om eventueel resterend vuil los te weken? Link voor het rubbertje? Kort (minuut of vijf) geen probleem? Welke vloeistof zou het beste zijn?

Geo

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15914 Gepost op: 02 april 2013 - 12:13:12
Leuk die Genta! Alhoewel ik de Mickey uitvoering wel cooler vind:

Ben ik met je eens;
die Mickey uitvoeringen waren geweldig, maar daar is vrijwel niet meer aan te komen.