Thanks Peter! Heb je een berichtje gestuurd

Ik overweeg een klein beetje om een Vostok Amphibian 090 model als beater erbij te nemen, ter vervanging van een quartz duiker die ik nooit meer draag omdat ie quartz is. De bedoeling daarvan was dat het een horloge was dat ik zou dragen als ie nat kon worden of anders risico liep, zodat m'n goede horloges niet beschadigd worden, maar in de praktijk draag ik dan gewoon
geen horloge omdat ik blijkbaar nooit zin heb in quartz om m'n pols. Pluspunt voor beatergebruik van de Vostok: een gloednieuwe automaat met 200m WR, met nette historie als model (was het Russische duikhorloge, gebouwd als tegenhanger van de Rolex Subs etc in de tijd dat Rusland technisch niet in staat was om vergelijkbare ontwerpen te produceren. Daarom ontwierpen ze het horloge om juist geen statische WR te hebben - evenveel resistant op 10m water als op 100m water, wat lastige toleranties vergt - maar om functioneel gebruik te maken van de druk op diepte. De onderdelen van het horloge hebben ruimte om wat te vervormen en worden door meer waterdruk juist beter in elkaar geperst, waardoor het steeds lastiger is voor water om binnen te komen) voor maar 60eu.
Als ik die sloop - en dat schijnt een uitdaging te zijn met die russen - koop ik zonder te huilen een nieuwe. En ik vind Russisch design eigenlijk best wel vet. Er waren heel veel types kasten in gebruik, maar deze 090 is een recente reissue en vind ik mooier dan de traditioneel ronde of '70s style Ministry kast. Het heeft iets stijlvol lomps, voelt voor mij heel erg Russich

Nieuwe Vostok 090:

Zo zag het origineel eruit:

Eeeeeeigenlijk zou ik de 1967 anniversary edition willen, vanwege kast/bezel/alles mooier en beter afgewerkt op alle punten:

Maar dan gaat het hele punt van beater zijn weer weg, want deze kosten wel weer echt geld.