Auteur Topic: Horloges  (6760012 keer gelezen)

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #15210 Gepost op: 22 februari 2013 - 17:28:30
Nice PB! Erg benieuwd of ie nu netjes z'n rondje volmaakt :) ik had trouwens verwacht dat er meer meuk van Stromen's zakhorloge af zou komen, na die eerste pic die je liet zien. Ziet er nu weer mooi schoon uit, inclusief reflectie in het spiegelende deksel van de kast :)
Wat vijlde je daar trouwens bij om hem beter te laten winden/verzetten?

Goed nieuws, hij tikt nog steeds, en loopt nog op tijd ook :) Stuur even je adres per PM, krijg je hem retour!

Het zakhorloge was ook wel smerig hoor, maar zat vooral aan de kast e.d., dat had ik er al afgehaald voordat hij gespoeld werd. Wat je op die foto zag was eigenlijk alleen het vuil van alle losse onderdeeltjes.

De hebel die er voor zorgt of de wijzers worden verzet of het uurwerk wordt opgewonden (door de kroon uit te trekken of in te duwen) is niet origineel en paste eigenlijk niet goed. Schroef zat er ook wat scheef in e.d., dus heb geprobeerd hem meer passend te krijgen. Past nu goed, maar de werking blijft onvoldoende, mis net een millimetertje, en zo'n oud dingetje wil je niet gaan buigen, gaat geheid breken. Dus beter iets (hopelijk) origineels zoeken...

@Stromen, ben al op zoek naar de juiste onderdelen, maar is me nog niet helemaal duidelijk welk uurwerk het exact is.

//

Stromen

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15211 Gepost op: 22 februari 2013 - 18:01:20
Is prima. Maar dit bij toch een redelijk standaard uurwerk? Leek me geen manufactuur.
Scheve of verrotte schroefjes mag je ook gewoon vervangen hoor, zoals ik al eerder zei betaal ik dat gewoon. Zou zonde van je harde werk zijn als `ie over een maand weer slechter wordt qua werking.

Peter Bastian

• Gebruiker
  • //
    • Bekijk profiel
Reactie #15212 Gepost op: 22 februari 2013 - 21:28:05
Is inderdaad een heel standaard uurwerk qua werking, maar bestaat in zoveel varianten van onduidelijke herkomst, dat een passend onderdeel niet heel makkelijk is te vinden. Waarschijnlijk ook de oorzaak waarom er al aan geïmproviseerd was. Maar vind/verzin altijd wel wat :)
//

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #15213 Gepost op: 23 februari 2013 - 14:39:14
Thanks Peter! Heb je een berichtje gestuurd :)

Ik overweeg een klein beetje om een Vostok Amphibian 090 model als beater erbij te nemen, ter vervanging van een quartz duiker die ik nooit meer draag omdat ie quartz is. De bedoeling daarvan was dat het een horloge was dat ik zou dragen als ie nat kon worden of anders risico liep, zodat m'n goede horloges niet beschadigd worden, maar in de praktijk draag ik dan gewoon geen horloge omdat ik blijkbaar nooit zin heb in quartz om m'n pols. Pluspunt voor beatergebruik van de Vostok: een gloednieuwe automaat met 200m WR, met nette historie als model (was het Russische duikhorloge, gebouwd als tegenhanger van de Rolex Subs etc in de tijd dat Rusland technisch niet in staat was om vergelijkbare ontwerpen te produceren. Daarom ontwierpen ze het horloge om juist geen statische WR te hebben - evenveel resistant op 10m water als op 100m water, wat lastige toleranties vergt - maar om functioneel gebruik te maken van de druk op diepte. De onderdelen van het horloge hebben ruimte om wat te vervormen en worden door meer waterdruk juist beter in elkaar geperst, waardoor het steeds lastiger is voor water om binnen te komen) voor maar 60eu.

Als ik die sloop - en dat schijnt een uitdaging te zijn met die russen - koop ik zonder te huilen een nieuwe. En ik vind Russisch design eigenlijk best wel vet. Er waren heel veel types kasten in gebruik, maar deze 090 is een recente reissue en vind ik mooier dan de traditioneel ronde of '70s style Ministry kast. Het heeft iets stijlvol lomps, voelt voor mij heel erg Russich :)

Nieuwe Vostok 090:

Zo zag het origineel eruit:

Eeeeeeigenlijk zou ik de 1967 anniversary edition willen, vanwege kast/bezel/alles mooier en beter afgewerkt op alle punten:

Maar dan gaat het hele punt van beater zijn weer weg, want deze kosten wel weer echt geld.

Suprageex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15214 Gepost op: 23 februari 2013 - 15:15:25
Nee hoor...
Zie Inbox :)

TB82, jij hebt m'n PM wel gekregen?

@GuyS, schitterend horloge, ook een toffe backstory, haha =D> Die Russische horloges zijn idd enorm moeilijk kapot te krijgen, net zoals zoveel door de Sovjets ontworpen zaken.

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15215 Gepost op: 23 februari 2013 - 16:28:14
Ik heb zelf ook een Vostok. Leuke klok voor een leuke prijs!

Suprageex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15216 Gepost op: 23 februari 2013 - 17:15:39
^more pics, pls

ff crossposten uit het off topic forum, aangezien we hier toch onder horloge liefhebbers zijn:

Speedmaster Co-Axial Chrono, de gelimiteerde editie ivm het 50 jarig bestaan van de Speedmaster, 42mm, mechanisch, 2008

of

SPM, 38mm, automatisch, ~1996 als ik me niet vergis, goud & staal zoals jullie kunnen zien.

Waarom ik twijfel? De LE is natuurlijk een gelimiteerde editie, de gouden SPM niet (alhoewel deze ook niet erg lang in productie is geweest IIRC). Daarenboven is de gouden pakweg 10 jaar ouder. De LE heeft een display caseback (waar ik dit keer naar op zoek was), wat bij de gouden SPM zelfs dmv conversie niet mogelijk is. De SPM is wel een 2K € goedkoper, en lijkt me door de combo van de gouden bezel & bruin croco strap een horloge met een klassiekere uitstraling. 

What do, gentlemen?

Btw: Breitling ben ik ook gaan kijken, maar buiten de vintage die ik gevonden had, spraken ze me niet zo aan. Het kan aan mij liggen, maar m'n Seamaster voelt heel wat 'robuuster' aan dan een Navitimer (zowel de 01 als de Cosmonaute), terwijl een NT nu niet echt zoveel fijner (oogt) dan een SM.

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15217 Gepost op: 23 februari 2013 - 17:29:17

What do, gentlemen?

Dat ligt eraan waar je op zoek naar ben. Wat is de beste aanvulling op je eventuele collectie? Wat is het bedrag dat je maximaal wil betalen?

Laatst bewerkt op: 23 februari 2013 - 17:31:03 door MrMB

Suprageex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15218 Gepost op: 23 februari 2013 - 18:00:32
Dat ligt eraan waar je op zoek naar ben. Wat is de beste aanvulling op je eventuele collectie? Wat is het bedrag dat je maximaal wil betalen?
Een uurwerk in de trant van een Speedmaster/Navitimer (geïnspireerd door de lucht-/ruimtevaart), max 7500€.

Mijn 'collectie' bestaat uit een Omega Seamaster & een oud, gouden 34 millimetertje van voor WOII.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15219 Gepost op: 23 februari 2013 - 18:14:01
( Oude) Rolex GMT (-Master) zou dan mijn voorkeur genieten.

Suprageex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15220 Gepost op: 23 februari 2013 - 18:36:51
Nee, heb ik omgehad, maar hij lijkt teveel op m'n Seamaster. Ik wil eerst een wat bredere collectie hebben, bv. zodra ik afgestudeerd ben komt er een JLC Reverso Grande Date bij.

XRcrush

• Gebruiker
  • Amsterdam
    • Bekijk profiel
Reactie #15221 Gepost op: 23 februari 2013 - 18:46:27
De zwarte LE. Geen twijfel wat mij betreft.

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15222 Gepost op: 23 februari 2013 - 18:48:14
Breitling Montbrillant Olympus? Breitling Transocean?

Suprageex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15223 Gepost op: 23 februari 2013 - 19:21:57
De zwarte LE. Geen twijfel wat mij betreft.
Waarom? Smaak?

Breitling Montbrillant Olympus? Breitling Transocean?
MBO niet, zoals ik al zei, het verbaasde mij hoe 'flimsy' de NT reeks aanvoelde (eerlijkheid gebiedt mij te vermelden dat ik de Montbrillant niet heb omgehad, maar ik kan me niet inbeelden dat het zoveel verschillend is van de Navitimers).
De Transocean komt later, zowel de 1461 als de QP liggen boven m'n budget & laat ik dus nog even aan de kant liggen.

MrMB

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #15224 Gepost op: 23 februari 2013 - 20:52:19
IWC Portofino/Portuguese/Aquatimer/Fliegeruhr?