Auteur Topic: Horloges  (6760348 keer gelezen)

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Re: Horloges
Reactie #11280 Gepost op: 14 november 2011 - 23:17:47
Ah! heren nog bedankt voor het attenderen op de verschrijving in Baume et Mercier.  :wink: (op 9 nov. 2011).

Deze omissie ontstond zowaar werkelijk door de Beaume de Venice. Overigens is niet alle Beaume de Venice “ondrinkbaar” zoals hier werd gesuggereerd. Niet alleen zoete Botrytis wijnen zijn lekker. Aanbevelenswaardig in Beaume de Venice zijn: Domain de Coyeux, Domain Durban, Chateau Redortier en enkele kleine domeinen in of tegen de Dentelles de Montmirail in mooie jaren is ook zeker de Carte d’Or van de lokale Coöperatie (Balma Venetia) de moeite waard. Maar voor wijnen gaan we denk ik beter naar een ander forum  :wink:

De Patek Ph. Gekte heerst nog steeds evenals de Rolex tik….. lees ik. Zoals gezegd; een kwestie van smaak. Vandaag was het voor mij een Oris Big Crown doorsnee 40mm (groter wil ik beslist niet dragen) dat gaat nog net. Met donkerbruin struisvogelleder bandje ….. Simpel en minder prijzig, kan soms ook onweerstaanbaar mooi zijn.

L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

GuyS

• Gebruiker
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11281 Gepost op: 14 november 2011 - 23:24:47
VC is gekocht door Richemont, terwijl PP nog steeds zelfstandig is. Ik weet niet of dat zoveel uitmaakt op het elite-niveau waarop die merken zitten, maar toch :)

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11282 Gepost op: 14 november 2011 - 23:37:27
Wat is eigenlijk luxer Vacheron Constantin of Patek Philippe? Want je ziet vaker PP's dan VC's...

Breguet.

Charlie

• Gast
Reactie #11283 Gepost op: 15 november 2011 - 00:40:03
Jij hebt er zeker een? :P

Fedor

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11284 Gepost op: 15 november 2011 - 06:50:06
VC is gekocht door Richemont, terwijl PP nog steeds zelfstandig is. Ik weet niet of dat zoveel uitmaakt op het elite-niveau waarop die merken zitten, maar toch :)
Wel voor mijn gevoel als ik zoiets aanschaf... een zelfstandige onderneming heeft bij mij (gevoelsmatig) de voorkeur boven een bedrijf wat onderdeel is van een keten. Helaas zijn er steeds minder (op kleine bedrijfjes na) zelfstandige horlogemerken. Ook bijv. Lange en Breguet (wat beiden toppers zijn) vallen onder een conglomeraat.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11285 Gepost op: 15 november 2011 - 09:04:49
Wat is eigenlijk luxer Vacheron Constantin of Patek Philippe? Want je ziet vaker PP's dan VC's...

Waar zie jij dan zo veel horloges van Patek Philippe? Toch niet in het notariaat (waar hele vastgoedsecties inmiddels van een ww-uitkering moeten rondkomen ;)).

Vacheron Constantin, Patek Philippe en Audemars Piguet zijn de grote drie.

Ultieme luxe vind ik trouwens de independents. Zelf ben ik bezig met een nieuwe Ochs und Junior. Een variant op de anno cinquanta met een uurwerk van Paul Gerber. Ik wil er een met een zilveren kast (die een mooi donkere patina zal krijgen) en een bronzen wijzerplaat en rotor (i.p.v. verhit witgoud zoals standaard bij de anno cinquanta). Die bronzen plaat wil ik laten bewerken met een zuur met chroom erin. Daardoor wordt het brons extreem gaaf gepatineerd (vind ik) naar een verweerd groen/blauwe kleur.

Ik hoorde van Bart en Tim Grönefeld dat hun One Hertz volgend jaar in een titanium kast komt. Ook verleidelijk...

Dat is allemaal passé; geelgoud is de shit.

Zelden zo'n grote onzin gelezen. Ik sprak onlangs nog diverse horlogefabrikanten en niemand gaat zich bezighouden met geelgoud. Geelgoud is passé. Het is witgoud of roségoud. Of platinum, titanium, tantalum, brons, zilver, staal e.d. Maar zeker geen geelgoud. Of je loopt ver achter, of ver voor. Maar up-to-date ben je in ieder geval niet. ;)
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

Looking to improve

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11286 Gepost op: 15 november 2011 - 10:12:14
Jij hebt er zeker een? :P
Niet alleen hij...

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Horloges
Reactie #11287 Gepost op: 15 november 2011 - 10:43:55
Wel voor mijn gevoel als ik zoiets aanschaf... een zelfstandige onderneming heeft bij mij (gevoelsmatig) de voorkeur boven een bedrijf wat onderdeel is van een keten. Helaas zijn er steeds minder (op kleine bedrijfjes na) zelfstandige horlogemerken. Ook bijv. Lange en Breguet (wat beiden toppers zijn) vallen onder een conglomeraat.

Nou, het probleem is imho meer dat als een luxe-bedrijf wordt overgenomen door een investeringsgroep met aandeelhouders dat er opeens van alles geoptimaliseerd moet worden, kostenbesparingen, winst maximaliseren, productie naar Azie verschuiven, goedkopere onderdelen sourcen, etc. En dat gaat ten koste van de kwaliteit en van het merk.

Maar ik kan me niet zo goed voorstellen dat dat bij VC aan de orde is. Hun bestaansrecht is dat zij juist niet bezuinigen op hun klokjes...

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11288 Gepost op: 15 november 2011 - 12:13:19
VC en Brequet zijn  -althans in mijn optiek-  beiden erg mooie merken met een historie evenals Patek Ph.
Gedrieën staan onder meer deze merken ook garant voor exclusiviteit.

Het gevoel dat een eigen manufacture van zelfstandig merk met zich meebrengt kan ik wel begrijpen. Echter Groupe Richmont, heeft bijvoorbeeld met merken als Zenith en Jaeger-Le Cloultre onmiskenbaar laten zien dat het trouw blijft aan de originele bedrijfsfilosofie en kwalitatief niet inlevert en zelfs in stijl innoveert.

Voor mij gaan uurwerken van VC of Brequet boven een Patek Ph. Als het om “stijl” en “klasse” gaat. Rondom Patek Ph. Hangt toch een imago dat mij minder, of beter gezegd; geheel niet, aanspreekt. Echter dat is louter persoonlijke voorkeur. Niet meer niet minder.

Vandaag heb ik mijn Oris Tonneau met een donkerbruin Tejus Lizard bandje om mijn linker pols

P.S.
Een heel ander echt begerenswaardig horlogemerk  -op zich staand en onafhankelijk-  is Ulysse Nardin uit Le Locle Zwitserland. Waarvan de CEO en eigenaar recent is overleden en het dus afwachten is, wat er met dit merk gaat gebeuren. Immers: onder meer de heren Bernard Arnault en Francois Pinault staan te popelen om toe te slaan en het merk Ulysse Nardin aan hun respectievelijke conglomeraten toe te voegen. Voor mij persoonlijk vertegenwoordigd een Ulysse Nardin veel meer stijl en exclusiviteit dan de merken die onder dit Horlogetopic veel worden genoemd. Met name het Tonneau model Michelangelo van Ulysse Nardin is bijzonder. Althans in mijn optiek. Of de ronde eenvoudig ogende stijlvolle classico, dan wel de 40 mm chronograph (groter dan 40mm is in mijn optiek niet stijlvol maar ordinair en schreeuwerig).

Het is maar een persoonlijke mening…….   

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #11289 Gepost op: 15 november 2011 - 12:15:56
Als je niets anders te melden hebt dan je persoonlijke voorkeur over alles ga je snel op mijn negeer lijst belanden.
The man with style, is the man who can smile

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11290 Gepost op: 15 november 2011 - 12:51:56
Echter Groupe Richmont, heeft bijvoorbeeld met merken als Zenith en Jaeger-Le Cloultre onmiskenbaar laten zien dat het trouw blijft aan de originele bedrijfsfilosofie en kwalitatief niet inlevert en zelfs in stijl innoveert.

Denk dat je aan een ander submerk denkt, Zenith is LVMH. En laten we vooral niet vergeten wat voor gedrochten daar uitkwamen tot het roer recent omging...

Maar idd, Richemont heeft geen vervelend lijstje horlogemerken. Nog steeds denk ik wel dat overname door een investeringsgroep een bepaalde druk met zich meebrengt die enerzijds kan leiden tot innovatie, maar anderzijds ook tot teloorgang van een merk. Kijk maar even weer naar die Zenith hierboven, bijvoorbeeld ;-)

Edit: Overigens, ik ben toevallig net naar vintage Zeniths aan het kijken voor het heel afstudeercadeau verhaal, en hun ouwe spul was wel verdomd fraai hoor. Ik zou hier niet over klagen, bv:

Laatst bewerkt op: 15 november 2011 - 12:55:23 door GuyS

guest45

• Gast
Reactie #11291 Gepost op: 15 november 2011 - 17:48:25

Een heel ander echt begerenswaardig horlogemerk  -op zich staand en onafhankelijk-  is Ulysse Nardin uit Le Locle Zwitserland. Waarvan de CEO en eigenaar recent is overleden en het dus afwachten is, wat er met dit merk gaat gebeuren. Immers: onder meer de heren Bernard Arnault en Francois Pinault staan te popelen om toe te slaan en het merk Ulysse Nardin aan hun respectievelijke conglomeraten toe te voegen. Voor mij persoonlijk vertegenwoordigd een Ulysse Nardin veel meer stijl en exclusiviteit dan de merken die onder dit Horlogetopic veel worden genoemd. Met name het Tonneau model Michelangelo van Ulysse Nardin is bijzonder. Althans in mijn optiek. Of de ronde eenvoudig ogende stijlvolle classico, dan wel de 40 mm chronograph (groter dan 40mm is in mijn optiek niet stijlvol maar ordinair en schreeuwerig).

Het is maar een persoonlijke mening…….   

Hoe kan een mening nou onpersoonlijk zijn?
Verder ben ik het met je eens dat ze erg mooie klokjes maakten. De huidige modellen vind ik vaak te schreeuwerig maar onderstaand vintage klokje is in mijn ogen subliem. Helaas te klein voor mij; ik wil wel minimaal 40mm.

GuyS

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Reactie #11292 Gepost op: 15 november 2011 - 17:59:19
Helaas te klein voor mij; ik wil wel minimaal 40mm.

Is 55mm genoeg? :D

(okee, dat is gemeen. Is de originele IWC b-uhr uit de tweede wereldoorlog. Maar is ook vintage ;))

Amadeus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #11293 Gepost op: 15 november 2011 - 22:36:14
@Avvocato,

I am always the man with a smile……. Smiling right now as a matter of fact…  :)

Dus negeer mij als u dat prettig vindt, ik ken u niet dus het boeit mij (nog?) niet. Wie weet echter is het delen van kennis en inzichten over dit forum zinvol en mogelijk leerzaam en zelfs vermakelijk. Wilt u zich daarvoor afsluiten? Tja, mijn zegen heeft u.

@GuyS

Ach ja, Zenith die vintage Zenith is gewoonweg prachtig! In mijn vorige bericht  bedoelde ik niet Zenith maar Piaget als Richemont merk (geen idee waarom ik dit vanochtend verwisselde). Het opengewerkte Zenith el primero gedrocht dat je toont is de wansmaak ten top … daarover zijn wij het eens. Zou het een Marc Jacobs creatie zijn? LOL De oude Zenith daarentegen is wonderschoon, ingetogen klasse.

Overigens is de standaard Zenith Elite met Stalen of gouden 37mm kast en zilverwitte wijzerplaat nog immer een prachtig horloge, zeker in de reserve de marche uitvoering.

@Chris

Dank voor het plaatje van Ulysse Nardin vintage! Stijlvol en tijdloos design. Een schoonheid op eeftijd.

Over die 40mm valt te twisten, het is mede afhankelijk van de pols waarop een horloge wordt gedragen. Voor mij is 40mm + te groot en ik ben gewoon niet weg van grote opzichtige horloges. 

[attachment deleted by admin]

guest45

• Gast
Reactie #11294 Gepost op: 15 november 2011 - 23:34:00
Ik draag nu bijna altijd een B-Uhr maar 55mm is wat teveel van het goede. Voor een 'net' horloge vind ik formaatje meistersinger perfect (43mm). De Ulysse uit het plaatje is met 35mm te klein.