Zweeds lezen is nog best te doen (indien je meerdere Germaanse talen spreekt), in een luie bui gooi ik het door Google Translate. Veel goede blogs komen uit die kant, manolo en welldressed staan al lang in de favorieten-lijst, nu deze ook erbij.
Interview met meneer Weinås
5 frågor till Andreas Weinås
Hur gammal var du när du upptäckte din passion för kläder?
Min "passion" för kläder har inte pågått så länge faktiskt. Visst har jag alltid gillat kläder men jag tror jag har byggt upp en mer personlig stil först de senaste 3 åren.
Hur skulle du beskriva din stil?
Klassiskt dressat men med en avslappnad inställning, Tänk italienskt snarare än anglosaxiskt. Silhuetten är smal men inte tight och i färgväg bär jag mest nyanser av brunt, grått, lila och blått. Sen gillar jag tanken att retas lite med de mer konservativa genom att bära något kortare byxor och mer vågade mönsterkombinationer.
Var finner du inspiration?
Framför allt på internet. Bloggar som Kishida Days och Frans Boone är två intressanta sidor som oftast får en att drömma om sydeuropeiskt mode när det är som bäst. Sen håller svenska Manolo en mycket hög nivå och sticker ut en del med djupgående artiklar på detaljer, kvalitet och konstruktion.
Nämn en välklädd person som har influerat ditt liv och smak.
Hur vida någon har influerat mitt liv har jag svårt att svara på men en riktigt välklädd person är i min mening stylisten Lalle Johnson. Han lyckas i princip insprirera med varenda stylingjobb jag sett samt har bidragit väldigt mycket till J Lindebergs dressade uppsving. Till skillnad från mängder av andra stylister har en elegant, klassisk och mycket personlig stil som har hållt i sig i många år. Tycker i allmänhet att det är väldigt imponerande med personer som representerar sin stil till 100% utan en antydan till ängslighet.
Och till sist, vad du tycker du om mode och trender?
Jag brukar säga att man kan titta på trender i kortare och längre perspektiv. Att även klassiskt herrmode förändras en aning på ett decenium är inte speciellt konstigt och snarare inspirerande enligt mig. Det jag har tröttnat något på är de säsongsbetonade catwalktrenderna som vi svenskar konstigt nog har bättre koll på än stil i allmänhet. Att vara skinnhead på våren och Etno på hösten är inte bara dyrt utan väldigt opersonligt och ängsligt. Däremot har jag inga problem med folk som har hittat en stil som med jämna mellanrum råkar inspirera modeskapare världen över.