Auteur Topic: Schoenen algemeen  (1637839 keer gelezen)

Ryan

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6030 Gepost op: 17 maart 2017 - 17:20:05
Waarom laat wax je leer uitdrogen?

Humphrey

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6031 Gepost op: 18 maart 2017 - 08:48:56
Teveel renovateur maakt het leer zachter, sneller haarlijn kreukels (of beschadigingen).

Wax droogt je leer juist uit.

De juiste poets balans dat is de key. Niet teveel en niet te weinig.

Interessante stellingen. Heb je ook onderbouwing? Wat is ideale poetsfrequentie volgens jou?
Style is never out of fashion

martijnv

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6032 Gepost op: 20 maart 2017 - 12:26:55
Wax droogt het leer niet uit. De wax zelf wordt droog.

ShoeT

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6033 Gepost op: 20 maart 2017 - 17:03:14
Ojee, zomaar iets roepen zonder onderbouwing kan natuurlijk niet.
Deze stelling wordt echter ook wel breder gedragen. Ik kan echter niet zo snel referenties vinden, dus dan maar mijn eigen ervaring op het gebied van schoenen poetsen.

1. Sapphire renovateur is een voedend en reinigend product. Dus verwijderd (deels) oude lagen wax, opent de poriën en voedt het leer. Het leer blijft zo soepel en beschermt tegen uitdrogen. Uitdrogen kan weer kan leiden tot barsten/scheuren van het leer. Voeden komt de levensduur van het leer dus ten goede. Het leer is namelijk pas op als het gaat barsten.
Aan de andere kant, TE soepel leer buigt makkelijker en buigen van de schoen leidt tot de (haar)kreukels op de vamp. Hierdoor heeft dun leer sneller meer haarkreukels dan dikker leer. En te soepel leer (veel renovateur) krijgt dus ook sneller zijn kreukels.
Mijn eerste paar nette schoenen (zwarte blakestitch oxfords) waren 4 jaar oud (maar niet vaak gedragen, alleen voor speciale gelegenheden) voordat ik het correct schoenen poetsen ontdekte. De schoenen waren sinds dien een stuk mooier, maar ik vond wel dat ik ineens meer kleine kreukels zag. Dit bevestigde voor mij deze visie. (Dat was 5 jaar geleden en sindsdien zijn er niet nog meer kreukels bijgekomen denk ik...).

2. Invloeden van buitenaf zorgen dat je leer uitdroogt en slijt. Ook wax is een middel dat invloed heeft op leer. Het voedt niet, en laat het leer niet ademmen. Dit zijn twee negatieve invloeden naast de positieve invloeden zoals een lichte beschermende functie (tegen regen/stof/chemicaliën) en de 'shiny' functie.
Vandaar dat je eerst oude wax moet verwijderen voor je wil voeden. Wanneer je gaat spitshinen breng je veel wax aan. Zelf heb ik gemerkt dat na spitshinen ik een schoen niet meer helemaal 'naturel' krijg als ik een aantal weken/maanden later weer renovateur aanbreng. De renovateur wordt dan niet echt opgenomen door de plekken die waren gespitshined. Zwaardere middelen (Renomat) zijn dan eerst nodig om de schoen te reinigen. Dit bevestigd voor mij dat wax niet bijdraagt aan gevoed soepel leer.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Schoenen algemeen
Reactie #6034 Gepost op: 23 maart 2017 - 15:18:45
Even update over mijn zware penny loafers van Berwick.
Die liggen in de kliko, was er helemaal klaar mee.
Weer schimmel in beide neuzen, alles al geprobeerd (oude kranten, alcohol, andere schoenspanners etc. etc.)
Krijg over aantal weken toch mijn nieuwe zwarte Alden tassels binnen.

Charlie II

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6035 Gepost op: 23 maart 2017 - 15:27:50
Verhaal enzo.

Kreukels in schoenen hoort erbij. Scuffs op schoenen hoort erbij. Het zijn gebruiksvoorwerpen. Ik ben niet van het constant poetsen zodat ze er als nieuw uitzien. Mooie glans is prima, spitshine is te veel werk. Ik poets die van mij sowieso misschien 1x in de zoveel maanden. Niks aan de hand, alleen renovateur. Gaat al jaren goed.
Laatst bewerkt op: 23 maart 2017 - 15:31:18 door Nivs
“A man should look as if he’s bought his clothes with intelligence, put them on with care and then forgotten all about them.”

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
The man with style, is the man who can smile

jort

• Gebruiker
  • Nederlandse Dandy met Italiaanse roots
    • Bekijk profiel
    • Reblog
Schoenen algemeen
Reactie #6037 Gepost op: 11 april 2017 - 14:56:56

Makelaars en bruine schoenen, man man man

Swann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6038 Gepost op: 11 april 2017 - 15:05:04
Geestig inderdaad. Kan zo in Exactitudes van Versluis.

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6039 Gepost op: 11 april 2017 - 15:14:24
LOI cursus?

guest45

• Gast
Schoenen algemeen
Reactie #6040 Gepost op: 12 april 2017 - 10:04:41
ftfy

Makelaars en bruine cognac schoenen, man man man

Harrie

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6041 Gepost op: 12 april 2017 - 10:23:49
Typisch dat cognac altijd.

L.deJong

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • AuthenticFit
Schoenen algemeen
Reactie #6042 Gepost op: 12 april 2017 - 10:40:23
http://timelessman.com.au/advice/best-entry-level-quality-shoes/
Leuk artikel en ook een leuke schrijfstijl.
Heb mijn eerste Carlos Santos paar dus ben benieuwd hoe mijn paar zich gaat gedragen.

ChetBaker

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6043 Gepost op: 20 april 2017 - 13:23:03
Deukje in de neus in mijn gloednieuwe Scafora's. Je kent het wel, schoenen misschien net iets te groot en dan vouwt de neus beetje mee. Twee keer gedragen. Kan ik dit nog fixen of schoenen maar afschrijven want het is geen gezicht. Schoenspanners helpen niet.

wolf

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenen algemeen
Reactie #6044 Gepost op: 20 april 2017 - 13:25:46
Foto sjet
live and let die