Ah ja, kom helaas niet op korte termijn in Ecuador. Heb je nog online tips?
Wbt oprolbaar, hoeft niet, maar hoe ga ik dat ding meenemen in een vliegtuig? Is wel handig als hij in een koffer kan.
Op je hoofd;) dat doe ik altijd, want als bagage heb je speciale koffers nodig.
Wat ik zou doen, naar een goede hoedezaak, daar een Panama kopen (of iets soortgelijks wat goedkoper is) bijvoorbeeld een Spaanse makelij. Want een hoed op je hoofd is een heel ander gezicht dan op een plaatje.
Waarom goedkoper? Omdat je er dan een mooie beater hoed aan hebt. Kun je ook gelijk kijken of je het ding wel vaak op hebt. Want met hoed is vaak warmer dan zonder hoed.
Je hebt verder nog de optie voor een leren of een stoffen band. Ook daar zit verschil in. Leer plakt aan je voorhoofd vast en waait minder snel af, maar is warmer. Stof waait sneller af maar is koeler, nadeel beschermt je hoed niet tegen zweet.
Hoe fijner geweven hoe duurder. Het gekke is: hoe fijner hoe sneller stuk en hoe fijner hoe warmer. Je wilt juist grof geweven. Daarnaast worden Ecuadoranen vaak zwaar uitgebuit. Ze krijgen soms maar een tientje voor een hoed die meer dan 200eu kost in de winkel. Mocht je dat belangrijk vinden, een van de beste Panama hoeden makers is:
https://www.brentblack.com/ die hun Panama bodies voor een nette prijs inkoopt. Is ook goed duur. Heb je wel een mooie hoed en is uiteraard de SF approved keuze.
Wat ik heb gedaan: de duurste Panama hoed gekocht die ik maar kon vinden en die heb ik nog steeds. Maar die gaat niet mee op reis (daar heb ik een andere wollen hoed voor) want is het ding gelijk kapot. Erg mooie hoed, dat wel maar achteraf had ik toch liever een goedkopere zodat ie ook mee kan op vakantie.
Dit bijv.
https://www.hoedshop.nl/Palermo-Strohoed-by-Lipodo.html?partner=6&letterid=38&fa_dd=40&grg_dd=5&gclid=Cj0KCQjws536BRDTARIsANeUZ59Zjdjp-eI175aQOkOF6zq9ZLr6ogMWUBa9P7fFLsYN4LkDXa3lGtgaAo3rEALw_wcBIs van papier, dus kan niet tegen water. Maar is ook niet erg, mocht je het echt fijn vinden koop je een Panama.
Misschien koop ik bovenstaande hoed als vakantie hoed. Is wel een leuk ding.