Auteur Topic: Overjas  (417414 keer gelezen)

Mikey Fuoco

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #315 Gepost op: 28 september 2012 - 09:04:22
Ik heb een teddybeer van 38 jaar oud die er zo uit ziet. Als die stof dan, hè, om misverstanden voor te zijn.

Mediaman

• Gast
Overjas
Reactie #316 Gepost op: 28 september 2012 - 09:18:06
Persoonlijk vind ik de stof ook niet mooi, maar het heeft wel een interessante geschiedenis.

A short history of Casentino Wool
Already back in the 14th century, a thick wool cloth was produced in the Casentino valley of Tuscany near the Sanctuary of La Verna in the districts of Stia and Soci. The Florentine wool guild commissioned producers in this area to carry out a finishing process for them, but prohibited them to make highly refined wools for themselves in order to not create competition to Florence and Prato’s wool industries, which were already well known for their high quality. Casentino wool was used for monks’ habits, to cover animals, and was worn by peasants. The rough but warm cloth came in brown and dark grey.

In the mid 19th century, with the industrial revolution, production in the area picked up along the Staggia river, which powered hydraulic machines. As they experimented in synthetic colouring, an error led to the creation of a bright orange wool that became characteristic of this fabric. With time, it became very fashionable, and other colours were introduced, including the second most common Casentino colour, a green the hue of the felt on pool tables. By the 1950s Casentino fabric was high fashion, worn by aristocrats and actors as a symbol of Italian fashion.

The characteristic curls on the surface of Casentino cloth, which make it warm, waterproof and resistant, seem at first glance to be piling. This effect is, however, much sought after and was originally done by a manual carding process using dried thistles inserted inside the loom. The industrial process replaced thistles with a machine called the ratinatrice (friezing machine), the metal combs of which produced the same effect.

Bron: http://blog.bpstudio.it/2011/casentino-wool-tuscan-tradition/

De stof beleefd op dit moment een revival, net zoals Solaro stof de afgelopen zomers. Dat is een goede zaak imo, want mooi of niet zonder een dergelijke revival verdwijnen dit soort zaken eenvoudigweg.

Pico

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #317 Gepost op: 28 september 2012 - 09:31:40
Erg mooie jas. De stof lijkt me bij uitstek geschikt voor een peacoat: warm en waterafstotend.

Orno

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #318 Gepost op: 28 september 2012 - 09:40:46
Ik heb een teddybeer van 38 jaar oud die er zo uit ziet. Als die stof dan, hè, om misverstanden voor te zijn.

Nu creeer je een misverstand, waarom alleen de stof? Wat heb jij er vroeger mee gedaan?  :-k  :lol:
Winnaar van "De titanenstrijd der kekke schoentjes" 2010 - Oxford

Charlie

• Gast
Overjas
Reactie #319 Gepost op: 28 september 2012 - 10:29:28
Ziet er wel leuk uit, maar ik heb een hekel aan dat soort korte versies van overjassen.

marcos

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #320 Gepost op: 28 september 2012 - 10:36:56
Cool stofje.

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #321 Gepost op: 28 september 2012 - 19:56:48

Pluisjes stof; niet mijn smaak, wel een fraai jasje in een dito kleur.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #322 Gepost op: 29 september 2012 - 11:38:15
Persoonlijk vind ik de stof ook niet mooi, maar het heeft wel een interessante geschiedenis.

De stof beleefd op dit moment een revival, net zoals Solaro stof de afgelopen zomers. Dat is een goede zaak imo, want mooi of niet zonder een dergelijke revival verdwijnen dit soort zaken eenvoudigweg.

Mediam.......,

Het feit dat iets of een stof historie heeft is, in mijn optiek althans, geen argument om dingen te kopen of mooi te vinden.

Door de eeuwen heen zijn al heel veel zaken en stoffen verdwenen, de tijd waarin je leeft schrijdt nu eenmaal voort en het verdwijnen van zaken en stoffen hoort daarbij.

Ik heb niks met de commerciële revival van een stof of goed, zeker niet wanneer deze uitsluitend stoelt op slimme marketing en reclame in de media en dus niet ontstaat uit een werkelijke behoefte bij de afnemers. Door media en marketing gecreëerde behoefte is voor mij niets anders dan een luchtbel en die prik ik graag lek.

Deze wol is not my cup of tea eigenlijk vind ik het gewoon lelijk en nogal boers ogen.

P.S. De edit is op verzoek van BS.
Laatst bewerkt op: 29 september 2012 - 14:26:46 door Sergio
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #323 Gepost op: 29 september 2012 - 11:40:44
Ama, kan je eens kappen met iedereen ongevraagd bij voornaam te noemen. Is niet volgens de reglementen en maakt het hele principe van een nickname overbodig. Ik heb dit al vaker medegedeeld, maar het blijft lastig hangen merk ik.

Charlie

• Gast
Overjas
Reactie #324 Gepost op: 29 september 2012 - 12:01:37
Het feit dat iets of een stof historie heeft is, in mijn optiek althans, geen argument om dingen te kopen of mooi te vinden.

+1. Al moet ik wel zeggen dat een historie toch een onderdeel bij de overweging is. Het moet inderdaad ook aan andere criteria voldoen zoals duurzaamheid, er mooi uitzien, etc.

Ama, kan je eens kappen met iedereen ongevraagd bij voornaam te noemen. Is niet volgens de reglementen en maakt het hele principe van een nickname overbodig. Ik heb dit al vaker medegedeeld, maar het blijft lastig hangen merk ik.

Zeker als het dan het merendeel ook nog eens fout is.

Amadeus

• Gebruiker
  • I have no iPhone! I have a life.
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #325 Gepost op: 29 september 2012 - 12:31:28
BS, overigens is het eens te meer opvallend, dat wanneer andere SF leden iemand bij de voornaam noemen jij daarop niet reageerde.
Kennelijk meen jij dat je voor Mediam......, moet opkomen, waarom? Dat is nogal ongepast van je en door jou andermaal polariserend bedoeld.
Mediam...... heeft je daar toch niet om gevraagd. Wel? Shame on you!
Of denk je nu werkelijk, dat onze mediagetrainde forum-Napoleon niet mondig genoeg is?

Als jij je ergert, is daarvoor een apart topic/draadje.

Overigens; Ergeren? Dat moet je niet doen BS, nergens voor nodig, zeker niet op een virtueel communicatiemiddel als een forum, dat als amusement dient.
Het is maar een advies, waarvan ik denk dat je het ter harte zou moeten nemen.  :wink:

Verder zal ik mij aan de forumregels houden.
Gezien mijn immer vriendelijke forumcorrespondentie met Mediam......, was het meer routine geworden de naam te noemen.
Een fout die uit een door Mediam...... zelf ingezette trend is ontstaan. Oprecht; mea maxima culpa, mijn waarde BS.

Zullen we nu maar weer on topic gaan BS?
L'art donne les règles ; le goût, les exceptions

At the highest levels a man's clothing must be imperfect, no matter how hard he has to work to achieve that imperfection.

Bill Splates

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #326 Gepost op: 29 september 2012 - 12:39:01
Nergens heb ik gezegd mij te ergeren. Daarnaast geldt dit voor iedereen, ik heb ik dit ook meermaals gezegd tegen de mannen die Charlie bij naam en toenaam noemden. Jammer dat je geheugen je in de steek laat. Het gaat hier om algemene fatsoensnormen. De rest van je getroll negeer ik daarom maar.
Laatst bewerkt op: 29 september 2012 - 12:40:36 door Bill Splates

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Overjas
Reactie #327 Gepost op: 29 september 2012 - 14:28:10
@Amadeus: Graag in het vervolg leden enkel bij hun nickname noemen en niet hun (vermeende) voornaam. Waarvoor dank.

De betreffende post is aangepast.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Leonardus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Overjas
Reactie #328 Gepost op: 04 oktober 2012 - 21:30:31
Of denk je nu werkelijk, dat onze mediagetrainde forum-Napoleon niet mondig genoeg is?

Vertel nog eens over zijn Napoleon complex  :mrgreen:

Mediaman

• Gast
Overjas
Reactie #329 Gepost op: 04 oktober 2012 - 21:32:04
Vertel nog eens over zijn Napoleon complex  :mrgreen:

Je vriendje heeft een ban en ik ben 1,85.

Jammer joh.