Poll

In combinatie met broek van het pak enkel het vest dragen, zonder jasje. Acceptabel?

Maar natuurlijk! Heel stijlvol!
9 (24.3%)
Ach ter afwisseling.
6 (16.2%)
Nee niet echt of het moet je echt heel goed staan.
13 (35.1%)
Ieuw! Dacht het niet.
9 (24.3%)

Totaal aantal stemmen: 32

Poll gesloten: 03 oktober 2006 – 18:23:58

Auteur Topic: Vest (Gillet)  (11638 keer gelezen)

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #30 Gepost op: 06 oktober 2006 – 14:54:39
Citaat van: "Napoleon"
werk je bij een chinees?


Hahah LOL  :lol:

Timothy

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.062
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #31 Gepost op: 06 oktober 2006 – 14:55:46
Citaat van: "Timothy"
indiaas gestyled vest met opstaande kraag met gouddraad en matchende knopen..:?


Bij een Indiër dus.
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #32 Gepost op: 10 oktober 2006 – 16:51:52
Draag het zelden maar vind een vest wel dandy als je tenminste het figuur en de looks mee hebt. Overigens alleen als de achterkant in dezelfde stof is als het pak. Niet van lining stof want dat ziet er altijd zo goedkoop uit als je geen jasje aanhebt.
ignus est intrare

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #33 Gepost op: 10 oktober 2006 – 16:52:19
Draag het zelden maar vind een vest wel dandy als je tenminste het figuur en de looks mee hebt. Overigens alleen als de achterkant in dezelfde stof is als het pak. Niet van lining stof want dat ziet er altijd zo goedkoop uit als je geen jasje aanhebt.
ignus est intrare

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Vest (Gillet)
Reactie #34 Gepost op: 10 oktober 2006 – 18:16:39
Ziet dat er niet een beetje vreemd uit? Ken het eigenlijk alleen met de voeringstof. Als het een donkere kleur betreft vind ik het prima staan.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Jason

  • Gast
Vest (Gillet)
Reactie #35 Gepost op: 10 oktober 2006 – 22:04:31
Citaat van: "Napoleon"
Citaat van: "Jason"
Waterlooplein is voor vestjes best redelijk.
in combinatie met een pakbroek neem ik aan, niet met spijkerbroek toch  :?


Ik bedoel dat ze daar vestjes verkopen die bij wat duurdere pakken hoorden. Maar omdat niemand meer behoefte heeft aan een driedelig pak verkopen zede vestjes los.

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #36 Gepost op: 11 oktober 2006 – 12:43:38
Over het algemeen wordt de achterkant ook in voeringstof gemaakt (scheelt een emrk i.i.g. weer 75cm aan stofkosten). Kan me ook voorstellen dat het met een bemberg/cupro toch wat luchtiger draagt op de rug - dat zal dan wel de reden zijn???

Als je wel tegen die hitte kunt, vind ik het een verrijking van het gilet. In de meeste winkels waar giletjes los worden verkocht (casual) zijn voor en achterkant van dezelfde stof.
ignus est intrare

Camiceria

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.914
  • Respect Perry
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #37 Gepost op: 11 oktober 2006 – 12:53:43
In de tijd van zijde voeringen (bij het ontstaan van het huidige pak) was de achterzijde van het vest ook van zijde zodat het jasje en het vest met minder wrijving te maken hadden dan wol/zijde. Voor zover ik weet is dit ook de reden.
Cami schrijft een blogje op www.heerlijkbynvn.blogspot.com

Hobson: 'Ah yes, Arthur, bathing is a lonely business.' Arthur: 'Except for fish. Fish all bathe together.'

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #38 Gepost op: 14 oktober 2006 – 13:04:28
Citaat van: "Camiceria"
In de tijd van zijde voeringen (bij het ontstaan van het huidige pak) was de achterzijde van het vest ook van zijde zodat het jasje en het vest met minder wrijving te maken hadden dan wol/zijde. Voor zover ik weet is dit ook de reden.


Ben nu een miniserie van Sigmund Freud aan het kijken. Alle vestjes die ze dragen hebben ook mooie revers; dat zie je nu niet meer. Ben benieuwd waar het omslagpunt ligt.
ignus est intrare

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #39 Gepost op: 19 oktober 2006 – 20:39:48
Verhelderend dankzij : Dressing the Man (Alan Flusser)

A suit wistcoat
All tailored men's vests descend from the original postboy waistcoat of 19th centruy England. Worn by the postboy, or postilion, who rode as a guide on one of the pairs of horses attached to a coach, the garment was intended mainly to provide warmth, so it was usually made of a woolen fabric, front and back, and cut high under the armholes. The wiastcoat is technically the most challenging garment to construct satisfactorily. As a high point of the tailor's craft, it is required to lie flat as a pancake on a surface as contoured as a potato as well as maintain a "touch fit" that is nowhere tight. The wc has survivied becuase it added gravitas to the single-breasted suit, held a tie in place, kept the shirt njeat and tidy, and lent an efficient appearance to working in shirtsleeves. It was not only warm and decorative but utilitarian, since the wearer carried a heavy gold watch in one waistcoat pocket and his watch fob in antoehr, with a gold chain extending across its front to connect the two
Prior to the II WW most single-breasted as well as many double-breasted suits were worn with a vest. However, historical circumstances conspired against the wc. Central heating and the arrival of warm-weather fashions in the late twenties encouraged the shedding of superfluous clothing. The d-b suit was the first to dispense with its customary wc, and when wartime fabric rationing all but dealt the suit vest a deathblow. In the 60s, three-piece suits began a slow recovery, but the invlusion of the vest increased the ensemble's retail price, diminishing its commercial viability. Today the vested suit is a remembrance of things past and accessible only th those able to afford on custom made.

Heb voor mezelf een mooi 3-delig pak laten maken (met revers aan het gilet en beide kanten in dezelfde stof). Post deze als hij af is.
ignus est intrare

Jason

  • Gast
Vest (Gillet)
Reactie #40 Gepost op: 19 oktober 2006 – 23:43:40
Citaat van: "filippini"
Citaat van: "Camiceria"
In de tijd van zijde voeringen (bij het ontstaan van het huidige pak) was de achterzijde van het vest ook van zijde zodat het jasje en het vest met minder wrijving te maken hadden dan wol/zijde. Voor zover ik weet is dit ook de reden.


Ben nu een miniserie van Sigmund Freud aan het kijken. Alle vestjes die ze dragen hebben ook mooie revers; dat zie je nu niet meer. Ben benieuwd waar het omslagpunt ligt.


Ik zag op het waterlooplein een zwart pak hangen van heel lang geleden, broek met knopen en tunnelband, bretels er nog aan, vestje met revers, jasje ook met alle details. Het was wel gedragen maar niet al te vaak, helaas heb ik eigenlijk geen ruimte en geld over voor dat soort museumstukken. Het paste wel heel goed.  :x

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #41 Gepost op: 20 oktober 2006 – 11:03:38
Balen zeg. Wat kost zoiets dan op het Waterlooplein? Je kunt daar toch best een partijtje pingelen volgens mij.
Het loont trouwens wel de moeite om zo wat adresjes af te struinen. Zo heb ik bij een antiekzaak op de Prinsengracht ooit voor 20 euro een paar supermooie Duitse boots gekocht (t.t.v. de 2e WO).
ignus est intrare

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #42 Gepost op: 20 oktober 2006 – 11:04:02
Balen zeg. Wat kost zoiets dan op het Waterlooplein? Je kunt daar toch best een partijtje pingelen volgens mij.
Het loont trouwens wel de moeite om zo wat adresjes af te struinen. Zo heb ik bij een antiekzaak op de Prinsengracht ooit voor 20 euro een paar supermooie Duitse boots gekocht (t.t.v. de 2e WO).
ignus est intrare

Jason

  • Gast
Vest (Gillet)
Reactie #43 Gepost op: 20 oktober 2006 – 12:41:28
40 euro volgens mij. Kent iemand een tweedeahnd winkel in amsterdam waar ze veel jasjes (colberts) verkopen voor 20 euro of minder?

filippini

  • Gebruiker
  • Berichten: 64
    • Bekijk profiel
Vest (Gillet)
Reactie #44 Gepost op: 20 oktober 2006 – 13:21:41
Jason,
Ergens in de 9 straatjes of op de gracht zit volgens mij nog niet zolang een hippe 2e hands shop: Zit in ieder geval op een hoekpand. Ben er 1 keer voor de fun binnengelopen: best funky. Ze hadden een heel rek met vestjes hangen. Prijs viel wel mee geloof ik.
Succes!
ignus est intrare