Piloten in de Duitse luchtmacht tussen '40 en '45 in elk geval wel, lijkt me. Daarom vroeg ik naar de periode.
Heb dit nu pas gezien, dus nu ga ik even ouwe koeien uit de sloot halen. Deze uitspraak vind ik nogal kortzichtig. Als re-enactor en WWII-geïnteresseerde kan ik je vertellen dat het absoluut niet het geval was bij Luftwaffe piloten. Sterker nog, de Luftwaffe had juiste de minste mensen die sympathie hadden met de nazi's. Ze hadden al helemaal niks met Hermann Göring (wel een fanatieke nazi) die ze spottend
Der Dikke noemden. Waar het de Duitse piloten vooral om ging was dat hun vaderland in oorlog was en dat ze dat vaderland dan ook moesten verdedigen. Ze walgden meestal van de nazi's die hun land in de oorlog hebben gesleept.
Adolf Galand, de jongste luchtmachtgeneraal van de Luftwaffe in die tijd, protesteerde ook fel tegen de misdaden die de nazi's begingen tegen de joden, zigeuners etc. Je kunt het allemaal makkelijk een beetje googelen als je de moeite neemt. Volgende keer dus eerst beter op onderzoek uitgaan voordat je dat soort uitspraken doet (*mompelt iets over generaliseren zonder onderbouwing...*)
Trouwens, vorig jaar mei deed ik zelf mee met een figuratie voor het Aviodrome. Daar werden ook re-enactors ingehuurd in Luftwaffe uniformen om de nieuwe Junkers-52 van het museum te presenteren aan de media. Zag er allemaal prachtig uit. Ik heb zelf geen problemen ermee dat de uniformen met insignes en al worden getoond, zo zag het er vroeger eenmaal uit. Je kop in het zand steken en die insignes maar niet erop zetten vind ik naïef en neigt naar geschiedenisvervalsing. Neemt natuurlijk niet weg dat je je bedenkingen moet hebben bij het dragen van de insignes in het "burgerleven".