Auteur Topic: Aantal pakken  (10981 keer gelezen)

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Aantal pakken
Gepost op: 04 juni 2006 – 12:10:30
Een algemene vraag over het aantal pakken. Zelf draag ik hooguit 1 keer in de week een pak. Voor de rest van de week gewoon een jeans of casual broek , shirt en een los jasje.

Nu bestaat de kans dat ik iedere dag in een pak ga lopen (op de zaterdag en zondag na)

Hoeveel pakken zou je moeten hebben om dat allemaal een beetje goed bij te benen. Dat niet alles te snel slijt etc. En om de hoeveel draagbeurten moet een pak naar de stomerij (gekke dingen daargelaten)

Graag jullie deskundige advies.

Alvast bedankt.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Re: Aantal pakken
Reactie #1 Gepost op: 04 juni 2006 – 13:04:34
Citaat van: "Cornerman"
Een algemene vraag over het aantal pakken. Zelf draag ik hooguit 1 keer in de week een pak. Voor de rest van de week gewoon een jeans of casual broek , shirt en een los jasje.

Nu bestaat de kans dat ik iedere dag in een pak ga lopen (op de zaterdag en zondag na)

Hoeveel pakken zou je moeten hebben om dat allemaal een beetje goed bij te benen. Dat niet alles te snel slijt etc. En om de hoeveel draagbeurten moet een pak naar de stomerij (gekke dingen daargelaten)

Graag jullie deskundige advies.

Alvast bedankt.


Minimaal drie pakken,
Navi
Grijs
donker antraciet

Is het voor zakelijk??

Als je om de dag afwisseld dan hoef je maar 1 keer per 2 maanden je pak naar de stomerij te brengen!
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Re: Aantal pakken
Reactie #2 Gepost op: 04 juni 2006 – 13:09:18
Citaat van: "Migliore"

....
Is het voor zakelijk??...


Yep, voor zakelijk. Ik heb op het moment 2 pakken 1 grijs en 1 Antreciet met een licht streepje. Dus maar eens gaan kijken voor een Navi kleurig pak.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #3 Gepost op: 04 juni 2006 – 14:02:29
Als ik voor m'n werk dagelijks pakken moet dragen (wat ik helaas niet moet) zou ik voor elke werkdag een pak kopen. Twee of drie pakken uit het betere segment (Zileri/Caruso) en de rest goedkopere MTM Suitsupply pakken. Na het dragen lekker laten uitwaaien zodat het weer fris ruikt.

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #4 Gepost op: 04 juni 2006 – 18:32:28
Ik vind dat als je een pak draagt, dat je het minstens 2 dagen moet laten rusten. Dus met 3 pakken zit je goed, maar als je 5 dagen in de week in pak zou lopen zou ik toch denken richting 5 pakken...

Maar ga vooral niet 5 pakken (of 3) in een keer kopen. Laat je collectie langzaam groeien!

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Aantal pakken
Reactie #5 Gepost op: 04 juni 2006 – 18:49:47
Ik kan ook geen 3 pakken tegelijk kopen zo gefortuneerd ben ik niet ;) , ik ga me eerst eens rustig orienteren op een 3e pak.

Wellicht een Navy pak , kan ik ook mooi mijn bruine schoenen onder aantrekken.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #6 Gepost op: 04 juni 2006 – 19:14:34
Ik heb er zelf nogal wat, maar ik merk dat ik toch een viertal favorieten heb, dat ik meer aandoe dan de andere pakken. Met andere woorden, eigenlijk zouden 5 a 6 pakken waarschijnlijk volstaan, als je dagelijks op je werk een pak draagt.
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Napoleon

  • Gast
Aantal pakken
Reactie #7 Gepost op: 04 juni 2006 – 19:43:06
probeer vooral ook meerdere pakken, dus draag niet alleen 1 merk, op den duur zul je pas weten wat je het liefst en fijnst draagt en die schaf je aan..

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Aantal pakken
Reactie #8 Gepost op: 04 juni 2006 – 19:52:31
Hoe komt dat giuliano ? Zijn dat pakken die een betere pasvorm hebben ?
en idd Napoleon verschillende merken is een goed idee.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #9 Gepost op: 04 juni 2006 – 21:06:17
Citaat van: "giuliano"
Ik heb er zelf nogal wat, maar ik merk dat ik toch een viertal favorieten heb, dat ik meer aandoe dan de andere pakken. Met andere woorden, eigenlijk zouden 5 a 6 pakken waarschijnlijk volstaan, als je dagelijks op je werk een pak draagt.
Idd Giuliano je kan beter voor elke dag een pak in de kast hebben.Heb zelf een hoop pakken enkele zelfs dubbel omdat ik ze mooi vindt.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Aantal pakken
Reactie #10 Gepost op: 04 juni 2006 – 22:34:18
Het kan best met 3 pakken, boel zal dan wel ietstje sneller slijten dan met bijv. 5 pakken.  Zorg dan inderdaad voor niet te opvallende dessins of kleuren, als je vervolgens met shirt en das afwisselt lijkt het net alsof je iedere dag een ander pak aan hebt :).

Met 3 pakken op 5 dagen krijgt een pak al enige dagen rust. Pakken in de badkamer ophangen als je douched werkt daarnaast erg goed, stof herstelt zich en kreuken verdwijnen.

Dat sneller slijten is niet zo'n probleem als je niet te veel uitgeeft. Zie het dan echt als werkpakken. Verkies super 100 boven super 150, 380 grams boven 280 grams.

M.a.w. ik zou er gewoon 2 pakken bijkopen en niet te veel uitgeven (bijv. SuitSupply full canvas). Verschillende (donkere) grijstinten en donkerblauw (navy) zijn de veelzijdige basis.

Als je dan eenmaal de basis hebt en je hebt zin in het mooiere werk, weet je wat je prettig vindt.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Aantal pakken
Reactie #11 Gepost op: 04 juni 2006 – 22:58:06
3 pakken moet lukken dus, nog een casual dagje tussendoor en je zit aan de 5 dagen, wellicht dat er ergens nog wat leuks in de aanbieding is.

En voor al het moois dat er beschikbaar is alvast gaan sparen voor een continue aanvulling van de collectie.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

giuliano

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.375
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #12 Gepost op: 05 juni 2006 – 19:45:26
Citaat van: "Cornerman"
Hoe komt dat giuliano ? Zijn dat pakken die een betere pasvorm hebben ?
en idd Napoleon verschillende merken is een goed idee.


Verschillende 'moods' en gelegenheden vragen om verschillende pakken. Ik heb van klassiek tot modern en pas mijn outfit dagelijks aan de gewenste uitstraling aan. Naast pasvorm bepaalt ook mijn agenda welk pak favoriet is. Als ik meer afspraken heb in een bepaalde periode die een klassiek doch ingetogen voorkomen vereisen, dan heb ik daarvoor mijn voorkeuren. Het hangt dus imo ook wel een beetje af van het werk dat je doet.

Misschien een tip voor de starters: naast de suitsupply's en Soc13ty's van deze wereld wil Piet Zoomers in Wilp (bij Apeldoorn) ook nog wel eens wat hebben. Ruime keuze en in de uitverkoop redelijke prijzen. Ook Duetz in Hilversum had destijds (toen ik net begon met werken en mijn collectie op gang moest brengen) goede prijzen in de uitverkoop. Hun eigen merk pak wordt volgens mij bij de producent van Scapa ingekocht.

Het moet gezegd: op het moment dat je je eerste Corneliani Sartoriale, Zegna of Zileri koopt, dan ben je erg geneigd om je bestaande collectie sterk uit te dunnen, omdat niets meer goed lijkt te zitten. Het is een dure hobby dus...  :D
Life can only be understood backwards, but it must be lived forwards.

Cornerman

  • Gebruiker
  • Berichten: 698
    • Bekijk profiel
    • http://www.cornerman.net
Aantal pakken
Reactie #13 Gepost op: 05 juni 2006 – 21:06:54
thanks voor de tips, giuliano.
Frank Lucas: See, you are what you are in this world. That's either one of two things: Either you're somebody, or you ain't nobody.

dutchcourage

  • Gebruiker
  • Berichten: 36
    • Bekijk profiel
Aantal pakken
Reactie #14 Gepost op: 06 juni 2006 – 09:40:51
Ik denk ook dat je met zo'n 3 basis pakken voorlopig wel goed zit. Vervolgens kun je dan af en toe een nieuw pak bijkopen en een oude wegdoen. Vooral als je ouder begint te worden wil je maat nogal eens veranderen (lees groter worden).

Over de stomerij zou ik me niet druk maken. Sommige pakken heb ik al meer dan 10 jaar en nog hoeven te laten stomen. De douche truc inclusief goed borstelen en 's nachts goed uithangen (bij voorkeur buiten) werkt dermate goed dat de stomerij aan mijn pakken voorbij gaat. Hooguit laat ik eens een broek stomen en goed persen, maar ook niet meer dan 2 maal per jaar. Wel zorgen dat je geen vlekken op je jasje krijgt natuurlijk en als je je jasje uit kunt doen (op kantoor en in de auto) altijd doen!! Scheelt ontzettend in de levensduur en je jasje blijft langer mooi zonder rugkreukels.  :wink:
The trouble with having an open mind, of course, is that people will insist on coming along and trying to put things in it”