Auteur Topic: Voorsteltopic  (2027692 keer gelezen)

Mediaman

• Gast
Re: Voorsteltopic
Reactie #3825 Gepost op: 10 november 2009 - 08:26:44
Welkom.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3826 Gepost op: 10 november 2009 - 10:47:50
Welkom, Emagix. En dat geldt ook voor fotografeertips.

Kris

• Bekijk profiel
Reactie #3827 Gepost op: 12 november 2009 - 14:42:48
Hallo forum,

Vooreerst dank voor de vele interessante discussies. Heb hier eerder al geregeld mijn licht opgestoken, maar was nog niet geregistreerd omdat ik als leek zelf niets kan bijdragen. Nu is het er toch van gekomen omdat ik een paar vragen wil stellen. De avatar is mijn echte kop, ben 38 en werk in de IT, de klanten worden groter en de kleding formeler. Het eerste pak zit er dus aan te komen, het zal een MTM worden.

Met maatwerk heb ik al eerder ervaring in een andere sector, om m'n voorstelling wat op te leuken, hieronder enkele foto's van een "bespoke" fiets. Dat houdt in dat je een frame laat bouwen naar je lichaam en het laat voorzien van de gewenste componenten. Net zoals bij een bespoke pak, is de reden dat je lichaamsmaten afwijken en/of dat je speciale wensen hebt en/of dat je gewoon een perfectionist bent.

Je begint met een paar buizen, ze zijn er in uiteenlopende legeringen, merken en diameters, analoog met de stof voor pakken.

Net zoals bij een stof, bepalen de buizen het karakter van het frame, samen met de geometrie (de "snit"). Hier wordt gecontroleerd of alles recht is.

De geometrie wordt bepaald aan de hand van je lichaamsmaten en wensen. Ik heb bvb een korter bovenlichaam waardoor bij een confectiefiets het stuur te ver weg is. De software om het frame te berekenen, zal dus een kortere bovenbuis voorzien. De software berekent ook de hoeken waaronder de buizen gelast worden, op deze foto zijn de buisuiteinden daartoe passend gefreesd.

Uitvaleinde voorvork in de draaibank

Dat komt dus daar in

Voorvork plooien

Lassen van de vork

Custom achterpad voor de Rohloff

Samen met de andere achterpad

Kader bijeenlassen

Poederlak erop

Wielen mogen evenmin ontbreken

Klaar! Deze fiets heeft de geometrie van een racefiets, is echter voor de rest een winterfiets. De banden zijn wat breder en er passen spatborden tussen de vorken. Een uiterst efficiënte lichtinstallatie (Schmidt Orginal Nabendynamo) mag evenmin ontbreken. Geen gedoe met tandwielen, de achternaaf is een Rohloff: de versnellingen draaien in een oliebad, goed afgeschermd van de nattigheid en smurrie die eigen is aan winterse wegen.

Rijgevoel is natuurlijk ongeëvenaard met een maatfiets. Overigens is deze  hobby de reden dat een standaard pak niet past, vanwege te dikke benen...

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #3828 Gepost op: 12 november 2009 - 14:45:53
Welkom Kris, een bijzonder leuke en originele introductie geef je hier. Succes met je pak!

Groeten,

Bootstrap
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Timothy

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3829 Gepost op: 12 november 2009 - 14:50:58
Mooie fiets !
"I feel sorry for people who don't drink, when they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day" - Frank Sinatra

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3830 Gepost op: 12 november 2009 - 15:24:31
Welkom, Kris. Ik heb weinig met fietsen, maar erg leuke post.

Edgar

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3831 Gepost op: 12 november 2009 - 16:03:24
Wow! Mooie stalen fiets van m-gineering, Kris. SRM is eigenlijk wel een must. ;)
The question then becomes, do you want to be part of the original group, or do you want be part of the cover band?

paulbrussel

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3832 Gepost op: 12 november 2009 - 17:07:42
Hallo forum.
Ha Kris,

Wat een leuke introductie! Zo'n bespoke fiets had ik zo nog nooit rap in elkaar zien zetten.

Veel plezier hier.
Paul

Kris

• Bekijk profiel
Reactie #3833 Gepost op: 12 november 2009 - 19:27:16
Welkom, Kris. Ik heb weinig met fietsen, maar erg leuke post.

Wees blij dat je niets met fietsen hebt, anders had je nog een dure hobby erbij  ;)

Wow! Mooie stalen fiets van m-gineering, Kris. SRM is eigenlijk wel een must. ;)

Een kenner had ik niet verwacht op dit forum, ook een maatframe misschien? Het is SR, de M (Magura's) waren me wat te zwaar. Het uitgespaarde gewicht zit in de achtervork, deze is steviger uitgevoerd zodat ook wat bagage mee kan voor meerdaagse tochten. Eén zak volstaat voor een weekendje als je overnacht in Hotels.

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3834 Gepost op: 12 november 2009 - 20:03:25

Rbhp

• Bekijk profiel
Reactie #3835 Gepost op: 16 november 2009 - 10:33:39
Hallo forum(leden),

Long time lurker (sinds 2006), heb hier veelal mijn informatie verzameld voordat ik begon aan maatwerk. Qua ervaring nog een beginner vergeleken met sommige leden hier. Zal dan ook weinig bij kunnen dragen qua kennis.

Ik woon en werk overigens in China, waar het maatwerk qua kwaliteit onregelmatig is. Ik zou bijvoorbeeld graag eens Menco Nieuwenhuis willen proberen, maar ben altijd te kort in Nederland (10 dagen max). Ik moet het dus doen met mijn huis tailors in Shanghai en Hong Kong. Als jullie interesse hebben kan ik foto's posten op zijn tijd.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0

Mediaman

• Gast
Reactie #3836 Gepost op: 16 november 2009 - 11:00:55
Welkom en uiteraard zijn dergelijke foto's interessant om te zien.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #3837 Gepost op: 16 november 2009 - 19:47:41
Welkom allen van de afgelopen tijd!

Interessante reportage, Kris! Ikzelf fiets ook graag en het is leuk om te zien dat je hierin ook echt 'bespoke' bezig kunt zijn. Overigens had ik van de afkorting SRM nog niet eerder gehoord. Dat wil dus zeggen een Staal-Rohloff-Magura fiets?
Of juist een Son-naafdynamo-Rohloff-Magura fiets?

RuMouR

• Gebruiker
  • Consider the sarcasm sign to be there - 24/7
    • Bekijk profiel
Reactie #3838 Gepost op: 17 november 2009 - 02:42:36
Hallo forum(leden),

Long time lurker (sinds 2006), heb hier veelal mijn informatie verzameld voordat ik begon aan maatwerk. Qua ervaring nog een beginner vergeleken met sommige leden hier. Zal dan ook weinig bij kunnen dragen qua kennis.

Ik woon en werk overigens in China, waar het maatwerk qua kwaliteit onregelmatig is. Ik zou bijvoorbeeld graag eens Menco Nieuwenhuis willen proberen, maar ben altijd te kort in Nederland (10 dagen max). Ik moet het dus doen met mijn huis tailors in Shanghai en Hong Kong. Als jullie interesse hebben kan ik foto's posten op zijn tijd.

Bij welke tailor ga je langs wanneer je in Shanghai en Hong Kong bent? Aangezien ik ook in China zit kan ik je wellicht een duwtje in de goede richting geven voor een goed adresje in beide steden.

Welkom in de wondere wereld die 'posten' heet.
"Mijn baas doet net alsof ik veel verdien, daarom doe ik net alsof ik druk bezig ben."

Rbhp

• Bekijk profiel
Reactie #3839 Gepost op: 17 november 2009 - 02:48:32
Bij welke tailor ga je langs wanneer je in Shanghai en Hong Kong bent? Aangezien ik ook in China zit kan ik je wellicht een duwtje in de goede richting geven voor een goed adresje in beide steden.

Welkom in de wondere wereld die 'posten' heet.

Leuk dat je in China zit! Ik stuur je een PM.

Edit: en bedankt voor het welkom heten. Ik blijf maar nog eerst even lurken.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0