Hallo forum,
Vooreerst dank voor de vele interessante discussies. Heb hier eerder al geregeld mijn licht opgestoken, maar was nog niet geregistreerd omdat ik als leek zelf niets kan bijdragen. Nu is het er toch van gekomen omdat ik een paar vragen wil stellen. De avatar is mijn echte kop, ben 38 en werk in de IT, de klanten worden groter en de kleding formeler. Het eerste pak zit er dus aan te komen, het zal een MTM worden.
Met maatwerk heb ik al eerder ervaring in een andere sector, om m'n voorstelling wat op te leuken, hieronder enkele foto's van een "bespoke" fiets. Dat houdt in dat je een frame laat bouwen naar je lichaam en het laat voorzien van de gewenste componenten. Net zoals bij een bespoke pak, is de reden dat je lichaamsmaten afwijken en/of dat je speciale wensen hebt en/of dat je gewoon een perfectionist bent.

Je begint met een paar buizen, ze zijn er in uiteenlopende legeringen, merken en diameters, analoog met de stof voor pakken.

Net zoals bij een stof, bepalen de buizen het karakter van het frame, samen met de geometrie (de "snit"). Hier wordt gecontroleerd of alles recht is.

De geometrie wordt bepaald aan de hand van je lichaamsmaten en wensen. Ik heb bvb een korter bovenlichaam waardoor bij een confectiefiets het stuur te ver weg is. De software om het frame te berekenen, zal dus een kortere bovenbuis voorzien. De software berekent ook de hoeken waaronder de buizen gelast worden, op deze foto zijn de buisuiteinden daartoe passend gefreesd.

Uitvaleinde voorvork in de draaibank

Dat komt dus daar in

Voorvork plooien

Lassen van de vork

Custom achterpad voor de Rohloff

Samen met de andere achterpad

Kader bijeenlassen

Poederlak erop

Wielen mogen evenmin ontbreken

Klaar! Deze fiets heeft de geometrie van een racefiets, is echter voor de rest een winterfiets. De banden zijn wat breder en er passen spatborden tussen de vorken. Een uiterst efficiënte lichtinstallatie (
Schmidt Orginal Nabendynamo) mag evenmin ontbreken. Geen gedoe met tandwielen, de achternaaf is een
Rohloff: de versnellingen draaien in een oliebad, goed afgeschermd van de nattigheid en smurrie die eigen is aan winterse wegen.
Rijgevoel is natuurlijk ongeëvenaard met een maatfiets. Overigens is deze hobby de reden dat een standaard pak niet past, vanwege te dikke benen...