Auteur Topic: Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?  (36928 keer gelezen)

Robert

  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Gepost op: 09 januari 2006 – 12:37:01
Hallo allemaal, ik ben Robert en ben hier naar aanleiding van een vraag op mijn huidige thuisforum (Loatgoan) al grasduinend en zoekende naar het antwoord ben ik bijtoeval op dit forum terecht gekomen. Het forum ziet er interessant uit en alhoewel ik affiniteit met het onderwerp heb was ik toch licht verrast door het bestaan ervan. Om maar gelijk met de deur in huis te vallen luid de op het oog vrij simpele vraag:  Waarom kunnen we beter geen bruine schoenen dragen?  

Ik stel er blijkbaar nogal genoegen in om zo goed als mogelijk antwoorden te vinden en bedacht dat op deze plek, waar zoveel ervaringsdeskundigheid samenkomt, toch tot gewenst resultaat zou moet kunnen leiden. Ik vermoed dat de vraagsteller doelt op het feit dat bruin schoeisel net als een das met een striptekening en/of witte sokken not-done zijn en verschrikkelijk misplaats staan op o.a. in de kantooromgeving veelal gedragen zwarte pakken. Bruin met blauw daarintegen heeft m.i. altijd wel een spannend effect maar dit komt wellicht omdat zodra het bruin naar oranje neigt ze bijna complementair aan elkaar zijn.

Ik zal mijzelf even verder voorstellen voor het geval ik hier nogmaals wederkeer. In principe zou ik eigenlijk het antwoord zelf moeten weten, daar ik in een ver verleden o.a. kleurenleer heb gehad, een textielbrevet bezit, ervaring heb in patroontekenen en een opleiding voor couturier heb gevolgd en daardoor net als mijn vrouw o.a. paspels en sluitingen kan vervaardigen. Ondanks dat ik in een modeomgeving ben opgegroeid is mijn levenspad in de grafische sector terecht gekomen en is mijn kledingstijl om praktische redenen al vele jaren casual te noemen. Hoewel mijn hang naar een m.i. smaakvollere stijl latent aanwezig is komt het er in de praktijk niet van en denk ik dat jullie een actueler beeld van de huidige situatie hebben.

_
-edit Nexus- vraagstelling wat aangepast (hot or not -> done or not done); het gaat immers in wezen om etiquette en niet modetrends.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #1 Gepost op: 09 januari 2006 – 12:51:06
Bruin kan prima, zolang het geen full-brogues zijn ;)

Dan wel combineren met een blauw of grijs pak meestentijds. Onder zwart staat zwart beter.
Bruine schoenen (mits goede kwaliteit) hebben ook meer "karakter" dan een zwarte schoen imho.

Dus als ik ooit voor bruin ga komt er meteen een grijs pak bij :P

Rogier

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.127
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #2 Gepost op: 09 januari 2006 – 12:53:50
Haha, de eerste, en tot nu toe, enige reply. Duidelijk wel bruine schoenen! Ik vind zwarten schoenen juist heel erg lelijk over het algemeen. Ik draag nog geen pakken, dat is waar, maar zelfs onder een pak zou ik bruinen schoenen dragen, zelfs al is het pak zwart. Gewoon goed combineren, kan prima. Bovendien, je hebt bruin en je hebt bruin. De bruine schoenen van Santoni bijvoorbeeld koop je met een mooi verloop in kleur, een lichtere of donkerdere neus etc. etc.
This, madame, is Versailles.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #3 Gepost op: 09 januari 2006 – 13:14:30
Ligt eraan. Geen "per definitie ja of nee" kwestie.

Onder een Italiaans pak kan het imho prima.

Onder een formeler zakenpak of een Brits pak doe ik het niet. Zwart hierbij. Zoals vandaag.

Net zoals het andersom vreemd is, om onder een casual weekendoutfit zwarte schoenen te dragen.

Maar een zwart pak, wasdat? Als je feestkleding (smoking bijv) bedoelt, daar ga je natuurlijk geen bruine schoenen onder dragen. Zwart, flink glimmend of gelakt.

Vuistregel voor schoenkleuren: zwart is formeel, rest is casual. Afhankelijk van de formaliteit van je kleding pas je je schoeisel dan aan. Italianen gaan er wat nonchalanter mee om, deze zul je doorgaans op bruine schoenen aantreffen. Behalve op formelere gelegenheden zoals bijv. huwelijken.

En er zijn zat mooie zwarte schoenen, vandaag een heel slanke C&J Hallam's aan, mooi gepoetst.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #4 Gepost op: 09 januari 2006 – 14:02:44
Voor mij kan bruin prima onder een pak. Zwart vind ik maar saai en standaard. Het is natuurlijk ook sterk afhankelijk van het land. In italie zie je veel meer bruin onder het pak terwijl je het in engeland bijna niet tegen zult komen.

Conculsie als aanvulling op de post van Nexus; het kan beide maar let op de situatie. Het hangt er natuurlijk ook vanaf of je je graag conformeert of er juist express anders bij wilt lopen.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #5 Gepost op: 09 januari 2006 – 19:27:41
Het verbaast me een beetje dat je zegt dat zwarte pakken in kantooromgevingen zo vaak gedragen worden. Mijn ervaring is juist dat in kantooromgeving zwart pakken not done zijn. Misschien is het zelfs zo dat een zwart pak maar één draaggelegenheid heeft... Wat mij betreft: bruin, tenzij de gelegenheid zwart vereist.
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.478
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #6 Gepost op: 10 januari 2006 – 00:17:26
casual prima, onder een "hipper pak" ook, verder zeer voorzichtig mee zijn. Op klassieke pakken liever een strakke zwarte oxford of monk, imho.

Kan iemand een gelijksoortig topic maken over t-shirts onder een pak; hier speelt een vergelijkbare onenigheid over.
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #7 Gepost op: 10 januari 2006 – 08:09:52
Citaat van: "Patrick Bateman"
casual prima, onder een "hipper pak" ook, verder zeer voorzichtig mee zijn. Op klassieke pakken liever een strakke zwarte oxford of monk, imho.

Kan iemand een gelijksoortig topic maken over t-shirts onder een pak; hier speelt een vergelijkbare onenigheid over.

Ga je gang... ;) Is ook een "beladen" onderwerp... ik riskeer het iig niet :P

Verder met je eens overigens :)

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #8 Gepost op: 10 januari 2006 – 10:31:37
Is dat zo'n beladen onderwerp hier? Een 4-letterig woord is niet zo moeilijk te begrijpen, toch? ;)
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

f430

  • Gebruiker
  • Berichten: 587
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #9 Gepost op: 10 januari 2006 – 17:06:16
Wat mij betreft done. Ik draag wat ik mooi vind, wat vaak neerkomt op pakken die mooi combineren met bruine schoenen. Ik draag dus bijna altijd een bruine schoen, vind ik veel mooier dan zwart over het algemeen. Met uitzondering van formelere gelegenheden natuurlijk.

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #10 Gepost op: 10 januari 2006 – 17:13:48
Citaat van: "Merlino"
Is dat zo'n beladen onderwerp hier? Een 4-letterig woord is niet zo moeilijk te begrijpen, toch? ;)

Je bedoelt "Done"? :P

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #11 Gepost op: 10 januari 2006 – 17:19:06
ik vind zwarte schoenen bijna altijd te klassiek.. ook onder pak..

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #12 Gepost op: 10 januari 2006 – 18:06:44
Ik draag alleen bruin of roodachtige of suede schoenen.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #13 Gepost op: 10 januari 2006 – 19:45:10
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Merlino"
Is dat zo'n beladen onderwerp hier? Een 4-letterig woord is niet zo moeilijk te begrijpen, toch? ;)

Je bedoelt "Done"? :P


ik dacht meer aan 'niet' ;)
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Fedor

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.934
    • Bekijk profiel
Bruine schoenen: Done or Not Done en waarom?
Reactie #14 Gepost op: 10 januari 2006 – 20:07:02
Citaat van: "Merlino"
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Merlino"
Is dat zo'n beladen onderwerp hier? Een 4-letterig woord is niet zo moeilijk te begrijpen, toch? ;)

Je bedoelt "Done"? :P


ik dacht meer aan 'niet' ;)

Had al zo'n licht vermoeden (NOT) :P

Maar persoonlijk heb ik onder een casual pak geen moeite om een t-shirt te dragen (maar daarin zal ik wel weer alleen staan).