Auteur Topic: Welke knoop in welke das?  (228271 keer gelezen)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel

Charlie

• Gast
Re: Welke knoop in welke das?
Reactie #286 Gepost op: 04 april 2010 - 21:38:31

NOBD

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #287 Gepost op: 04 april 2010 - 22:24:48
Thanks.

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #288 Gepost op: 05 april 2010 - 00:20:37
Persoonlijk zou ik zeggen dat de Four-in-hand- knoop inderdaad 'FTW' is.
Soms is een 'Prince Albert' ook wel leuk, met name bij een wat dunnere das.

De Kent- knoop lijkt mij ook wel lekker simpel Charlie, alleen hij wordt snel erg scheef vind ik. Wellicht is mijn das te lang / mijn broek te hoog / mijn bovenlijf te kort of iets dergelijks en kom ik te snel op het bredere gedeelte uit...

](*,)

Een Windsor vind ik naar mijn bescheiden mening te symmetrisch en te volumineus dus een beetje burgelijk... (excuses heren) Wellicht is een halve Windsor dan beter omdat die kleiner is en dus bescheidener overkomt.

Charlie

• Gast
Reactie #289 Gepost op: 05 april 2010 - 10:18:52
De Kent- knoop lijkt mij ook wel lekker simpel Charlie, alleen hij wordt snel erg scheef vind ik. Wellicht is mijn das te lang / mijn broek te hoog / mijn bovenlijf te kort of iets dergelijks en kom ik te snel op het bredere gedeelte uit...

De Kent knoop is uitermate smal, nog smaller dan de FIH. Aangezien je dus vrij weinig van de das gebruikt zal je ook niet zo snel het bredere gedeelte gebruiken, maar juist het smallere gedeelte. Qua knoop ziet hij er overigens zo uit:

Mediaman

• Gast
Reactie #290 Gepost op: 05 april 2010 - 10:21:31
Zou je willen minderen met de foto's van deze man, de grap is nu redelijk belegen aan het worden.

Punt

• Gebruiker
  • Respect the beard
    • Bekijk profiel
Reactie #291 Gepost op: 05 april 2010 - 10:23:14
Zou je willen minderen met de foto's van deze man, de grap is nu redelijk belegen aan het worden.

+1
Respect the beard

Charlie

• Gast
Reactie #292 Gepost op: 05 april 2010 - 10:39:42

Zal het proberen, MM.

Mediaman

• Gast
Reactie #293 Gepost op: 05 april 2010 - 10:41:14

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #294 Gepost op: 05 april 2010 - 12:01:32
Charlie, als je zo weinig van de das gebruikt, komt het zwaard dan niet te laag te hangen? Ik vind juist fraai van de FIH dat dan (bij mij) zowel de voor- als achterkant ter hoogte van mijn riem komen, hoe krijg ik dat dan voor elkaar als ik een (nog) minder dikke knoop maak :-k
The man with style, is the man who can smile

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #295 Gepost op: 05 april 2010 - 12:13:38
Kortere das kopen, anders lukt het niet.

Charlie

• Gast
Reactie #296 Gepost op: 05 april 2010 - 12:37:14
Charlie, als je zo weinig van de das gebruikt, komt het zwaard dan niet te laag te hangen? Ik vind juist fraai van de FIH dat dan (bij mij) zowel de voor- als achterkant ter hoogte van mijn riem komen, hoe krijg ik dat dan voor elkaar als ik een (nog) minder dikke knoop maak :-k

Nou je moet er even mee spelen. In eerste instantie was het bij mij dus vrij lang, maar als je het even een aantal keer probeert komt het vanzelf goed. Uiteraard hangt het ook af van je lengte.

Het mooie van de Kent knoop is dat hij smal wordt en dat de plasgoot zeer mooi naar voren komt. Wat je wel moet doen, is de das aantrekken bij het gedeelte dat om je nek zit en dus niet aan het zwaard. Je merkt het vanzelf wel als je het een keer probeert.
Laatst bewerkt op: 05 april 2010 - 12:40:03 door Charlie

Avvocato

• Gebruiker
  • Huis-Consigliere
    • Bekijk profiel
Reactie #297 Gepost op: 05 april 2010 - 13:18:35
OK, dank. Ik zal het eens proberen. Ik ben overigens erg tevreden over de FIH juist vanwege het feit dat voor- en achterkant zo mooi gelijk uitkomen, en die goot lukt meestal ook vrij aardig :D

The man with style, is the man who can smile

Mad Hatter

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #298 Gepost op: 06 april 2010 - 00:17:55
OK, dank. Ik zal het eens proberen. Ik ben overigens erg tevreden over de FIH juist vanwege het feit dat voor- en achterkant zo mooi gelijk uitkomen, en die goot lukt meestal ook vrij aardig :D

Klopt, als ze gelijk uitkomen is dat erg mooi en 'Sprezza' om te zien.
Het risico is echter al snel dat het smalle zwaard onder het brede uit komt 'piepen'. Wellicht heb ik enkele iets te lange dassen, want bij sommige exemplaren is het erg lastig om het precies zo uit te kienen dat hij wel enigszins op of boven de riem hangt, maar toch zonder dat het smalle eind langer is dan het brede.

@Charlie: Het hierbovengestelde probleem is eerder aanwezig bij een Kent-knoop omdat men minder van het smalle eind kan gebruiken om een knoop te vormen. Die blijft dus relatief langer en zorgt ervoor dat de knoop, opdat de das niet te lang wordt, op het bredere gedeelte terrecht komt.
Is daar een remedie tegen, of dien ik simpelweg op zoek te gaan naar een kortere das? Of zou een smallere das eerder soelaas bieden, omdat deze niet zo erg divergeert naar het uiteinde toe?

Charlie

• Gast
Reactie #299 Gepost op: 06 april 2010 - 11:10:44
Bij de Kent knoop gebruik je eerder het smallere gedeelte. Ikzelf heb totaal geen last van een te lang gedeelte, bij mij komt het allemaal exact uit. Het is dus louter een kwestie van oefenen.

Ik zal even de manier van knopen voor een Kent knoop schetsen:

Stap 1: hang de das om en zorg dat het kleine zwaard iets boven je broekrand hangt;
Stap 2: neem het brede zwaard en draai het binnenste gedeelte naar buiten;
Stap 3: sla het brede zwaard om het kleine zwaard;
Stap 4: haal het brede zwaard door de lus;
Stap 5: trek de das nu aan bij het gedeelte dat om je nek zit en maak de plasgoot.

Resultaat: een kleine knoop die iets naar voren staat en ook niet meer naar beneden zakt.