Auteur Topic: Schoenwax en schoencrème  (21351 keer gelezen)

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenwax en schoencrème
Reactie #15 Gepost op: 21 december 2005 - 21:49:21
Juistem! Mag ik daarom vragen welke saphir het meest geschikt is voor de befaamde donkerbruin gevlamde 6140's? Ik wil ze eigenlijk wel eens voor het eerst gaan poetsen met de kerst  :D
This, madame, is Versailles.

Danny

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenwax en schoencrème
Reactie #16 Gepost op: 21 december 2005 - 21:51:54
...

Solitarias

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Re: Schoenwax en schoencrème
Reactie #17 Gepost op: 21 december 2005 - 23:35:06
Citaat van: "Danny"
Citaat van: "pemazel"
Ik doe alles met Saphir, maar het kan natuurlijk ook met ander goed spul als Kiwi. Er is een fundamenteel - en slechts door weinigen begrepen - verschil tussen creme en was. Creme is zacht en wordt (meestal) in glazen potjes verkocht.Creme voedt en kleurt het leer. Na een behandeling met creme kun je je schoenen redelijk (zeg 75%) glanzend krijgen. Wil je superglans dan heb je was (uit een blikje) nodig.
Was doet niets in, maar uitsluitend iets op het leer: het vormt een dun laagje dat je geweldig goed kunt uitpoetsen. Een groot bezwaar van was is echter dat  het leer wordt opgesloten met als gevolg dat de creme niet meer werkt: zij kan het leer niet meer in. Na verloop van tijd moet je dus de waslaag met aceton verwijderen.

Allereerst wil ik opmerken dat het een zonde is om Kiwi goed spul te noemen. Als er iets stijf staat van de oplosmiddelen dan is het wel: Kiwi!

Aanvullend: Crème de Luxe "Saphir Basic Line" en Crème de Soins "Saphir Médaille d'Or", zitten beide in een tube. En zijn met meer hoogwaardige ingrediënten samengesteld dan de crème in het glazen potje, Saphir Crème Surfine.

Wax geeft wel degelijk voeding en bescherming! Dat leer opgesloten wordt bij het gebruik van wax is een absolute misvatting…

Zowel crème als wax hebben een kleurende werking! De schoenen van bijvoorbeeld Santoni en Berluti worden gekleurd door de combi te gebruiken. De verhouding en de kleurbepaling komen voornamelijk door de wax, niet door de crème. De combinatie van wax en crème geeft tevens de ultieme glans, mist van het juiste merk (lees: Saphir)!

Aceton is geen goed middel om schoencrème (of wax) te verwijderen! De kans dat de kleur volledig vervaagt is groot. Voor het reinigen van leer (dus ook voor het weghalen van overtollige schoencrème of wax) zijn speciale ‘milde’ reinigers het beste geschikt!

Last but not least: een voorbeeld van kleuring|patineren welke ik deze week op speciaal verzoek heb uitgevoerd.

Mijn sartoriale boekencollectie:  http://www.librarything.com/catalog/Solitarias

Rogier

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenwax en schoencrème
Reactie #18 Gepost op: 21 december 2005 - 23:55:27
Citaat van: "Danny"
Citaat van: "Rogier"
Juistem! Mag ik daarom vragen welke saphir het meest geschikt is voor de befaamde donkerbruin gevlamde 6140's? Ik wil ze eigenlijk wel eens voor het eerst gaan poetsen met de kerst  :D

Dan zie ik jou waarschijnlijk heel snel...  :lol:

Dat zou me niets verbazen. Ik probeer om morgen of vrijdag even langs te komen. Ach, misschien lees je dit niet eens meer, omdat je stijlforum weer de rug hebt toegekeerd  :D
This, madame, is Versailles.

Vortex

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Schoenwax en schoencrème
Reactie #19 Gepost op: 25 december 2005 - 13:06:47
Weet iemand toevallig waar je in omgeving Nijmegen goed spul (Saphir) kunt krijgen om je schoenen fatsoenlijk kunt poetsen?

Ik kan namelijk wel online bestellen alleen heb ik geen idee welke kleuren of wat voor'n cremes/waxes ik moet hebben :(

gido

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #20 Gepost op: 10 april 2011 - 17:20:55
laszlo vass, een van de beste schoenmakers ter wereld, gebruikt gewoon kiwi.

Heinzelmann

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #21 Gepost op: 10 april 2011 - 17:28:39

Ook pas sinds er in Hongarije geen berenvet meer te vinden is heur...  ;-)
Sometimes you can speak Italian without ever saying a word in it. (By: J. Peterman. Fall/Winter 2011 Catalog.)

Markx

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #22 Gepost op: 10 april 2011 - 19:07:21

Ja, laten we voor deze mededeling een meer dan 5 jaar oud topic bumpen.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #23 Gepost op: 10 april 2011 - 20:36:49
Wanneer het regent komen wormen uit de grond.....
if i stop lying i just disappoint you

guest45

• Gast
Reactie #24 Gepost op: 10 april 2011 - 20:49:17
Ook pas sinds er in Hongarije geen berenvet meer te vinden is heur...  ;-)

De Engelse Kiwi is ook prima

Clay

• Moderator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #25 Gepost op: 17 april 2011 - 11:05:08
De Engelse Kiwi is ook prima

Is dat wat de RAF gebruikt? Of hebben de schoenen gewoon een lak-lederen neus..

Advocatus

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #26 Gepost op: 17 april 2011 - 13:37:26

Lijkt me niet. Veel van de militairen die ik ben tegengekomen tijdens mijn tijd in/omstreeks NY hadden ook dergelijke spitshines op de neuzen van hun schoenen. Zag er gewoon uit als het resultaat van noeste arbeid.

HGW

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #27 Gepost op: 17 april 2011 - 13:55:14
Lijkt me niet. Veel van de militairen die ik ben tegengekomen tijdens mijn tijd in/omstreeks NY hadden ook dergelijke spitshines op de neuzen van hun schoenen. Zag er gewoon uit als het resultaat van noeste arbeid.

Volgens The art of manliness wel:

http://artofmanliness.com/2008/07/29/how-to-get-the-best-shoe-shine/

if i stop lying i just disappoint you

guest45

• Gast
Reactie #28 Gepost op: 17 april 2011 - 14:07:47

Mediaman

• Gast
Reactie #29 Gepost op: 17 april 2011 - 15:30:33

Kiwi + 4 uur vrije tijd.

For the record; als je vier uur van je vrije tijd steekt in het poetsen van één paar schoenen dan ben je niet in orde imo.

Get a life.
Laatst bewerkt op: 17 april 2011 - 15:33:11 door Mediaman