Auteur Topic: Florence  (118000 keer gelezen)

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Florence
Reactie #105 Gepost op: 14 april 2009 - 16:52:20
Geloof me, daar wil je niet dood gevonden worden, zo lelijk zijn die buitenwijken. Florence is leuk zolang je binnen het centro storico (boven en onder de Arno) blijft. Dorpjes daarbuiten (Fiesole bijvoorbeeld) zijn nog wel de moeite waard.

Eerlijk gezegd geef ik je deels gelijk, Velponi. Zelf vond ik de buitenwijken, zo'n half uur van het centrum af, erg mooi. Heerlijk om de hoek om te lopen en daar een bakkerij aan te treffen, die enkel 's avonds open is. Dan toch nog als echte Nederlander klagen dat er geen croissants zijn en vervolgens instructies krijgt om achter zelf even enkele broodjes te bakken. Verder kan ik de rustige gedeeltes erg waarderen, terwijl bovengenoemde totaal geen vergelijking zal hebben met Mannahatta, voel ik er barweinig voor.

Meer zeg ik er ook niet over, ben er immers niet geweest. ;) 
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #106 Gepost op: 14 april 2009 - 19:57:13
Ik wil helemaal gelijk krijgen! Verdomme!

Narcissus

• Gebruiker
  • As English as egg and bacon.
    • Bekijk profiel
Reactie #107 Gepost op: 14 april 2009 - 20:10:27
Dat gaat helaas niet op, Velponi. ;) Oke, ik geef toe, hoe dichter bij het centro storico, des te mooier het wordt. :-)
Consciously breaking rules is an intentional decision, requiring a sophisticated awareness of rules.

I love the level of bravery. It's bold, it's fuck you, it's art.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #108 Gepost op: 14 april 2009 - 20:13:31
 :evil:

Bogart

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #109 Gepost op: 14 april 2009 - 20:30:46
Je hebt gelijk, Velponi.

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #110 Gepost op: 14 april 2009 - 20:32:28
 \:D/

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #111 Gepost op: 31 december 2009 - 13:01:48
Iemand wel eens bij "Francesco Da Firenze" geweest? Handgemaakte schoenen op de Via Santo Spirito, 62r.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #112 Gepost op: 03 januari 2010 - 13:11:54
Nee ken ik niet hoewel ik ze toch vrijwel allemaal ken, ook in de straat kom ik geregeld.

http://www.qype.co.uk/place/264158-Calzature-Francesco-Da-Firenze-Firenze

http://www.askandyaboutclothes.com/forum/showthread.php?t=51096
Citaat
If you prefer to buy right from the cobbler, head across the Arno to Calzature Francesco da Firenze, Via Santo Spirito 62r (tel. 055-212-428), where handmade shoes run 80€ to 165€ ($92-$190), and you can hear them tap-tapping away on soles in the back room.

Denk dat ik al weet waarom ik 't niet ken ;)
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #113 Gepost op: 03 januari 2010 - 13:25:37
Die ken ik wel, inderdaad een kleine (en beetje stoffige) werkplaats voor handgemaakte maar niet bijster elegante schoenen.

Sergio

• Administrator
  • Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #114 Gepost op: 03 januari 2010 - 13:40:45
Voor dat geld kan het eigenlijk niets zijn, het is té goedkoop. Wat was jouw indruk?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.

Vanità - modern tailors

Velponi

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #115 Gepost op: 03 januari 2010 - 13:45:41
Ten eerste dat ze bijna altijd dicht zijn... zoals veel van dit soort winkeltjes. Verder: wel duidelijk handwerk, maar vooral in de zin dat de modellen en afwerking nogal grof waren. Verder niet het meest verfijnde leer, kan inderdaad ook niet voor zulke prijzen.

Maar is alweer enkele jaren geleden dat ik er was, er zal me toen veel ontgaan zijn.

Bootstrap

• Gebruiker
  • De Baron
    • Bekijk profiel
Reactie #116 Gepost op: 03 januari 2010 - 22:07:04
Ik heb er prachtige zwarte monks gezien voor ongeveer 250 euro, ze zaten in ieder geval als gegoten en waren van goede kwaliteit. Het winkeltje is prachtig, vol dozen en een inkijkje naar de werkplaats achter.

Uiteindelijk niets gekocht, omdat het budget al op was aan een tas en wijn.
Remarkable. Unbelievable. Impossible. And true.

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #117 Gepost op: 26 februari 2010 - 22:38:16
Tijdens mijn verblijf in Firenze heb ik naast de vele culturele attracties ook een aantal winkels bezocht.
Ik ben onder andere in de Officina Profuma - Pharmaceutica di Santa Maria Novella geweest.
Hieronder een aantal foto's voor een impressie:

In het museum, overigens gratis toegankelijk, zijn veel oude bereidingsmiddelen te zien.
Oude geschriften en promoties in het gebouw waar tot 1993 de parfums, cremes, zeepjes en andere producten
werden geproduceerd. Tegenwoordig worden de producten buiten de stad geproduceerd.

Omdat ik een rondleiding had aangevraagd, kregen we ook de apparaten te zien die zijn overgebleven uit de begintijd van de farmaceutica. De vrouw die ons rondleidde kon niet stoppen met vertellen over 'Your Queen' toen we vertelden dat we uit Nederland komen. Zelf heeft ze Beatrix twee keer mogen helpen.

Voor hen die van plan zijn Firenze te bezoeken, is een korte stop bij de Farmaceutica zeker de moeite waard. Mooie merkhistorie en een mooi pand. Zelf had ik meer van het bezoek verwacht: ik veronderstelde namelijk dat er nog steeds in Firenze zelf werd geproduceerd en dat ik daar meer info over zou krijgen. Dit was namelijk wel het geval bij mijn bezoeken aan parfumstad Grasse, waar de grote parfumiers als Galimard de bezoeker daadwerkelijk een 'kijkje in de keuken' geven, en dieper ingaan op het productieproces.
You can buy clothes, but you can't buy style

Dirk

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #118 Gepost op: 03 maart 2010 - 09:21:04
Dicht bij de Duomo, aan het begin van de Borgo San Lorenzo, zit een winkeltje dat stoffen verkoopt, genaamd Ermini.
Ik heb hier nog even rondgekeken. De stoffen worden per meter verkocht en de gemiddelde prijs is €100,- per meter.
De bekende wevers zoals Holland & Sherry, Ermenegildo Zegna, Loro Piana, Dormueill en Harris Tweed werden verkocht, maar ook had de beste man stoffen van wat kleinere italiaanse wevers.

Van de reststoffen worden dassen en bow ties gemaakt. Op onderstaande foto zie je een hiervoor een patroon. Daadwerkelijke productie hiervan gebeurt niet in de winkel zelf maar buiten Firenze.

Verder is er de mogelijkheid om een pak te laten maken. Dit wordt gedaan in samenwerking met een kleermaker buiten Firenze. Na de eerste meetsessie wordt er nog gewerkt met twee tussenpassen. De prijzen hiervan komen neer op €700,- voor een pak, en €500,- voor een jasje. Dat betekent dat de prijs voor een pak op maat begint bij €1050,-.

You can buy clothes, but you can't buy style

Mr.Barry

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #119 Gepost op: 03 maart 2010 - 09:31:16
Leuk Dirk, bedankt voor het posten.