Tijdens mijn verblijf in Firenze heb ik naast de vele culturele attracties ook een aantal winkels bezocht.
Ik ben onder andere in de Officina Profuma - Pharmaceutica di Santa Maria Novella geweest.
Hieronder een aantal foto's voor een impressie:

In het museum, overigens gratis toegankelijk, zijn veel oude bereidingsmiddelen te zien.
Oude geschriften en promoties in het gebouw waar tot 1993 de parfums, cremes, zeepjes en andere producten
werden geproduceerd. Tegenwoordig worden de producten buiten de stad geproduceerd.
Omdat ik een rondleiding had aangevraagd, kregen we ook de apparaten te zien die zijn overgebleven uit de begintijd van de farmaceutica. De vrouw die ons rondleidde kon niet stoppen met vertellen over 'Your Queen' toen we vertelden dat we uit Nederland komen. Zelf heeft ze Beatrix twee keer mogen helpen.
Voor hen die van plan zijn Firenze te bezoeken, is een korte stop bij de Farmaceutica zeker de moeite waard. Mooie merkhistorie en een mooi pand. Zelf had ik meer van het bezoek verwacht: ik veronderstelde namelijk dat er nog steeds in Firenze zelf werd geproduceerd en dat ik daar meer info over zou krijgen. Dit was namelijk wel het geval bij mijn bezoeken aan parfumstad Grasse, waar de grote parfumiers als Galimard de bezoeker daadwerkelijk een 'kijkje in de keuken' geven, en dieper ingaan op het productieproces.