Poll

Gala kleding, wat zou jij dragen?

Rokkostuum
19 (63.3%)
Smoking
5 (16.7%)
Mooi formeel pak met persoonlijke flair erin
6 (20%)

Totaal aantal stemmen: 25

Poll gesloten: 24 november 2005 – 20:43:25

Auteur Topic: Rokkostuum  (20149 keer gelezen)

E.J.

  • Gebruiker
  • Berichten: 626
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #30 Gepost op: 26 september 2014 – 00:04:07
Ach, je wil niet uit de toon lopen bij je 'hooggeëerde opponent', misschien even aan hun vragen?
Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

Charlie

  • Gast
Rokkostuum
Reactie #31 Gepost op: 26 september 2014 – 07:30:55
Of gewoon bij de pedel, want die is namelijk in dienst van de universiteit en verzorgd immers het ceremoniële gedeelte van de promotieplechtigheid.

In ieder geval, alvast gefeliciteerd en succes.

DrTweed

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • “I am not young enough to know everything.”
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #32 Gepost op: 26 september 2014 – 08:10:00
Ik zit regelmatig aan de andere kant van de tafel bij promoties, en verschillende universiteiten hebben verschillende mores wat betreft de ceremonie. Daarnaast is de ene universiteit ook strenger in de leer dan de andere. Advies inwinnen bij de pedel is inderdaad het beste. Hij of zij is volledig op de hoogte van de lokale geschreven en ongeschreven gebruiken.

DrTweed

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • “I am not young enough to know everything.”
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #33 Gepost op: 26 september 2014 – 17:34:52
Ach, je wil niet uit de toon lopen bij je 'hooggeëerde opponent', misschien even aan hun vragen?

'Hooggeëerd' is een aanspreekvorm die is gereserveerd voor circuspubliek. Bij een promotieplechtigheid wordt een hoogleraar met 'hooggeleerde opponent' en een doctor met 'zeergeleerde opponent' aangesproken. Bij je promotor mag je dan nog 'hoog geachte promotor' toevoegen, of 'hoog geschatte promotor', mocht je je in Leiden bevinden.

E.J.

  • Gebruiker
  • Berichten: 626
  • Niets boven nieuw.
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #34 Gepost op: 26 september 2014 – 18:40:32
Sorry, ik ben ook maar 1 keer bij een promotie geweest :) Dat was wat ik mij meende te herinneren, weer wat geleerd.
Met bijkans beschamend gemak te plagiëren te parodiëren en via enigerlei andere vormen van ordinair jatwerk te exporteren.

oever

  • Gebruiker
  • Berichten: 100
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #35 Gepost op: 26 september 2014 – 20:06:42
Pas op dat je je geen rondlopend (=smoking) vestje laat aansmeren. Gewoon rokvesten maar dan zwart ( inderdaad in Leiden zeker gebruikelijk)
Succes!
Trouwens, bij mijn weten gaan de paranimfen wél met wit vestje!

Bowles

  • Gebruiker
  • Berichten: 26
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #36 Gepost op: 26 september 2014 – 21:34:04
Dank voor alle reacties. Leuk om te lezen dat in Leiden een zwart vest ook gebruikelijk is. Ik promoveer aan de VU en daar geldt die regel dus ook. Maar dan voelt het toch iets minder ongebruikelijk. Maar eens bij een verhuurboer in Amsterdam op zoek naar een huurvest voor mij en paranimfen.

De VU pedel gaat overigens niet lichtzinnig om met het decorum bij een promotie, gezien het laatste nieuws: http://www.geenstijl.nl/mt/archieven/2014/09/vu_weigert_korte_broek_om_isla.html. Al is dit misschien juist een kans om een wit vest dragen omdat het van m'n geloof moet?

Charlie

  • Gast
Rokkostuum
Reactie #37 Gepost op: 26 september 2014 – 22:31:52
Citaat
Toen de studenten bij de ingang van de aula verschenen, bleek er echter een onoverkomelijk probleem te zijn. Enkele studenten waren namelijk gekleed in korte broek of hadden mouwloze shirts aan. Zij werden daarop door de pedel geweigerd (...)

En terecht. Kwestie van respect, denk ik dan.

DL

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.225
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #38 Gepost op: 26 september 2014 – 23:27:06
VU is qua veel dingen drama maar dit doen ze leuk.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.692
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #39 Gepost op: 27 september 2014 – 08:42:19
De reden van weigeren is natuurlijk wel dubieus.

Charlie

  • Gast
Rokkostuum
Reactie #40 Gepost op: 27 september 2014 – 10:20:17
Nee man, dat waren geschiedenisstudentjes. Dat zijn echt een stelletje ellendelingen.

Ik kan het weten.

DrTweed

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • “I am not young enough to know everything.”
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #41 Gepost op: 27 september 2014 – 12:07:08
En terecht. Kwestie van respect, denk ik dan.

Wel jammer dat de VU nog steeds de dwaling van het 'lekenpraatje' bij een promotie-plechtigheid aanhangt.

GuyS

  • Gebruiker
  • Berichten: 7.163
  • Quidquid Latine Dictum Sit, Altum Videtur
    • Bekijk profiel
    • Style over Substance
Rokkostuum
Reactie #42 Gepost op: 27 september 2014 – 12:17:43
Lekenpraatje is voordat de promotie begint, zonder aanwezigheid van opponenten of pedels toch?

DrTweed

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.442
  • “I am not young enough to know everything.”
    • Bekijk profiel
Rokkostuum
Reactie #43 Gepost op: 27 september 2014 – 21:44:42
Ja. Maar het hele idee dat je de inhoud van een proefschrift voor leken probeert duidelijk te maken staat me tegen. Het is juist de bedoeling dat ze het niet begrijpen. Daarom zijn ze leken. Ze mogen best aanwezig zijn, maar ze de inhoud is voor de deskundigen.

Charlie

  • Gast
Rokkostuum
Reactie #44 Gepost op: 28 september 2014 – 02:27:11
Amsterdammers he, raar volk.