Auteur Topic: Corthay  (410633 keer gelezen)

Leone

• Gebruiker
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Re: Corthay
Reactie #870 Gepost op: 25 juli 2010 - 12:14:15
Daze,

Je maakt me steeds meer benieuwd naar het eindresultaat en het klinkt geheel als mijn smaak qua patinage, ik hou ook niet van al te veel kleurverschil op de neus einden e.d.
Leuk dat de overeenkomsten tussen Berluti en Corthay zo groot zijn; ook daar vond men mijn voorkeur voor matglans boven hoogglans i.c.m. weinig kleurschakering niet doorsnee en mijn laatste paar Berluti kent dan ook weinig kleurverloop en spiegel glans.
Berluti heeft mij overigens benadrukt dat men de schoen nooit van zo nabij moet beoordelen, omdat de schoen en kleur op haar mooist moet zijn op oog afstand zijnde ongeveer 1,50 meter. :)
Verstandig de leestspanners erbij te kopen [zijn gelukkig inbegrepen] deze zijn los nogal prijzig en zoals aangegeven een universele gaat in dit soort schoenen slecht passen.
Bij Berluti moet men de houten versie er vaak los bijkopen a euro 150,=, de kunststof reis versie is meestal inbegrepen.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Daze

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #871 Gepost op: 25 juli 2010 - 15:38:45
Leone,

Het is natuurlijk altijd de vraag hoe de maker de wensen van de klant interpreteert, dus het mag van mij heel snel september worden :wink: Ik kreeg ook de vraag of ik het gaatjespatroon in burgundy wilde laten uitvoeren en of de rand van het suede felrood moest worden. Leuk om te zien dat elke maker bepaalde elementen benadrukt; op beide vragen heb ik echter aangegeven dat het allemaal wel wat veel van het goede was.
Overigens heb ik naast Berluti en Corthay ook John Lobb, Crockett and Jones, J.M. Weston en Altan bezocht. Wellicht dat de Chapel van John Lobb ooit nog eens aan mijn collectie wordt toegevoegd, maar de leesten van andere merken pasten beter bij mijn voeten vond ik. De ambiance bij John Lobb kon zich trouwens niet meten met die bij Corthay en Berluti. Bij de laatste twee krijg je meer het gevoel bij een echte schoenmaker te zijn, John Lobb is meer een "winkel".

Huey

• Administrator
  • Gebruiker
  • La Dolce Vita
    • Bekijk profiel
    • Stijlforum.nl
Reactie #872 Gepost op: 25 juli 2010 - 22:29:30
Daze,

Je maakt me steeds meer benieuwd naar het eindresultaat en het klinkt geheel als mijn smaak qua patinage, ik hou ook niet van al te veel kleurverschil op de neus einden e.d.
Leuk dat de overeenkomsten tussen Berluti en Corthay zo groot zijn; ook daar vond men mijn voorkeur voor matglans boven hoogglans i.c.m. weinig kleurschakering niet doorsnee en mijn laatste paar Berluti kent dan ook weinig kleurverloop en spiegel glans.
Berluti heeft mij overigens benadrukt dat men de schoen nooit van zo nabij moet beoordelen, omdat de schoen en kleur op haar mooist moet zijn op oog afstand zijnde ongeveer 1,50 meter. :)
Verstandig de leestspanners erbij te kopen [zijn gelukkig inbegrepen] deze zijn los nogal prijzig en zoals aangegeven een universele gaat in dit soort schoenen slecht passen.
Bij Berluti moet men de houten versie er vaak los bijkopen a euro 150,=, de kunststof reis versie is meestal inbegrepen.

Als ik me niet vergis heeft Pierre Corthay dan ook bij Berluti het vak geleerd.
I am fascinated by work, I can sit and look at it for hours.

Migliore

• Gebruiker
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Reactie #873 Gepost op: 26 juli 2010 - 07:40:03
Als ik me niet vergis heeft Pierre Corthay dan ook bij Berluti het vak geleerd.

Eerst een jaar bij John Lobb Parijs en daarna 5 jaar bij Berluti !

Citaat van: Migliore op Sartorialguide
...
In 1979, op 16 jarige leeftijd start Pierre Corthay een 6 jarige opleiding tot meesterschoenmaker om in 1984 te gaan werken bij “John Lobb” in Parijs. Hier verfijnt en perfectioneert hij de specifieke technieken die nodig zijn om de perfecte schoen te creëren. Al in 1985 krijgt hij de kans om op uitnodiging van “Berluti”, de plaats in te nemen van de senior schoenmaker die na een jaar met pensioen gaat.  Na 5 jaar bij dit befaamde atelier besluit hij in 1990 de sprong in het diepe te wagen en opent hij zijn eigen werkplaats. In het begin worden er alleen bespoke schoenen gemaakt en het is pas 11 jaar later - in 2001 - dat er een “prêt-à-porter” lijn werd toegevoegd. Deze ready to wear schoenen worden eerst in Italië geproduceerd, maar vanwege de zeer hoge eisen die de, gebroeders Corthay – Pierre’s broer Christophe komt de werkplaats in 1996 versterken- stellen, besluiten ze  in 2003 om eigenhandig een fabriekje op te starten in de directe nabijheid van Parijs. De kwaliteit, stijl en vooral het design zijn vanaf nu gewaarborgd.
...
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca

Pierre Corthay on Blogspot

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #874 Gepost op: 26 juli 2010 - 08:37:20
Leone,
Het is natuurlijk altijd de vraag hoe de maker de wensen van de klant interpreteert, dus het mag van mij heel snel september worden :wink: Ik kreeg ook de vraag of ik het gaatjespatroon in burgundy wilde laten uitvoeren en of de rand van het suede felrood moest worden. Leuk om te zien dat elke maker bepaalde elementen benadrukt; op beide vragen heb ik echter aangegeven dat het allemaal wel wat veel van het goede was.
Overigens heb ik naast Berluti en Corthay ook John Lobb, Crockett and Jones, J.M. Weston en Altan bezocht. Wellicht dat de Chapel van John Lobb ooit nog eens aan mijn collectie wordt toegevoegd, maar de leesten van andere merken pasten beter bij mijn voeten vond ik. De ambiance bij John Lobb kon zich trouwens niet meten met die bij Corthay en Berluti. Bij de laatste twee krijg je meer het gevoel bij een echte schoenmaker te zijn, John Lobb is meer een "winkel".
Je hebt er duidelijk echt werk van gemaakt, een echte schoenendag; hoe herkenbaar. :wink:
Het is tenslotte mooi te ontdekken dat vooral de voeten uiteindelijk doorslaggevend zijn voor de keuze leest en dat ik juist bemerkte dat John Lobb voor mij de beter passende leest heeft [7000 en 8000]
Het gevoel dat John Lobb meer een winkel is dan Berluti en Corthay heeft vooral te maken met de keuze van de vestiging van John Lobb in Parijs, wil je een soortgelijk gevoel als Berluti of Corthay kan je het beste naar John Lobb aan de 32 rue de Mogador gaan omdat deze eveneens persoonlijker en kleinschaliger is.
Voor mij is de Jermyn of de Chapel een volgende keuze; prachtige schoenen!
Worden spannende weken voor je, maar intussen is Pierre druk aan werk voor jou! :wink:
http://www.dailymotion.com/video/x6ojwm_visite-de-latelier-de-pierre-cortha_creation
http://videos.tf1.fr/jt-13h/maitre-bottier-une-rigueur-conjuguee-a-la-patience-5765515.html
Laatst bewerkt op: 26 juli 2010 - 14:06:51 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #875 Gepost op: 26 juli 2010 - 17:18:08
Er komen twee lange maanden aan.... Gisteren had ik de mogelijkheid een bezoek te brengen aan de vele schoenmakers die Parijs kent en ik heb een bestelling bij Corthay geplaatst. De sfeer bij Corthay vond ik wel bijzonder. Het atelier wordt op dit moment verbouwd en er is slechts één kamertje beschikbaar om te passen, de modellen te zien en de schoenen te verven/poetsen. Toen ik binnenkwam leek ik een werkoverleg te onderbreken dat dhr. Corthay met de bouwvakkers had maar ik werd verzekerd dat ze net klaar waren met vergaderen.

Ik heb gekozen voor de Wilfrid, uitgevoerd in suede (boven) en glad leer (onder). De keus voor suede voor het bovenstuk is ingegeven door mijn hoge wreef. Het suede gedeelte zal zwart van kleur worden; het gladlederen deel wordt in burgundy uitgevoerd met een zwart patina. Wellicht geeft onderstaand plaatje een idee van het eindresultaat:

In september zijn ze hopelijk klaar aangezien het atelier in augustus gesloten is.

Prachtig!
Ik zou graag in jouw schoenen staan.

edit: Welke leest heb je eigenlijk genomen (of heb ik daar overheen gelezen)?
Het is maar hoe je het bekijkt..

Daze

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #876 Gepost op: 30 juli 2010 - 12:58:30
Pierlala,

Volgens mij wordt de Wilfrid standaard op de "Arca leest" aangeboden. Ik weet eigenlijk niet of dit de 001 of 002 leest is.
Laatst bewerkt op: 30 juli 2010 - 14:11:33 door Daze

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #877 Gepost op: 30 juli 2010 - 13:10:37
Pierlala,
Volgens mij wordt de Wilfrid standaard op de Arca leest aangeboden (001?).
Dit is volgens mij correct, maar kan ook op de 002 leest, ik heb echter geen idee of en welke wellicht MTO is:
001 leest
http://blog.leffot.com/2009/05/26/corthay-mtos-3/
002 leest
http://blog.leffot.com/category/footwear/pierre-corthay/
Alvast een voorproefje in beeld:

en omdat o.a. de satan ook zo mooi is:

http://nikow.unblog.fr/tag/souliers/corthay/
Laatst bewerkt op: 30 juli 2010 - 13:41:07 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #878 Gepost op: 30 juli 2010 - 13:28:33
Pierlala,

Volgens mij wordt de Wilfrid standaard op de Arca leest aangeboden (001?).

Er bestaat geen "Arca leest".

En de foto die jij plaatste is volgens mij de 002 leest.
Het zou kunnen dat de Wilfrid slechts op die leest gemaakt wordt.

edit: de link van Leone geeft aan dat de Wilfrid dus ook op de 001 leest gemaakt wordt.
Laatst bewerkt op: 30 juli 2010 - 13:30:33 door Pierlala

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #879 Gepost op: 30 juli 2010 - 13:51:42
Volgens ons mede forum lid PAX zijn op beide leverbaar:
Ik begin de Wilfrid langzaamaan ook erg mooi te vinden.

Met leest 001:

En leest 002:

:roll:
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Daze

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #880 Gepost op: 30 juli 2010 - 14:16:34
Drommels, het wordt tijd om een e-mail te sturen naar Pierre om dit op te helderen  :wink: Je hebt gelijk dat er geen Arca leest bestaat Pierlala, ik doelde op de standaard leest die voor de Arca gebruikt wordt. Ik heb mijn post wat duidelijker gemaakt. Ik heb moeite om verschillen tussen de twee leesten te vinden trouwens.
De Wilfrid rechtsonder op jouw plaatje Leone met de drie paren zou trouwens in de buurt moeten komen van mijn paar!

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #881 Gepost op: 30 juli 2010 - 14:32:29
Nog een liefhebber van de Corthay Wilfrid op 002 leest:

http://timeout.watchprosite.com/show-forumpost/fi-686/pi-3206856/ti-527481/s-0/
Maar zelfs de wat rondere 002 leest is nog steeds scherp:

Er is tevens een 003 leest beschikbaar, maar deze wordt uitsluitend voor de mocassins gebruikt en MTO?
Laatst bewerkt op: 30 juli 2010 - 14:45:03 door Leone
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #882 Gepost op: 30 juli 2010 - 14:33:42
Drommels, het wordt tijd om een e-mail te sturen naar Pierre om dit op te helderen  :wink: Je hebt gelijk dat er geen Arca leest bestaat Pierlala, ik doelde op de standaard leest die voor de Arca gebruikt wordt. Ik heb mijn post wat duidelijker gemaakt. Ik heb moeite om verschillen tussen de twee leesten te vinden trouwens.
De Wilfrid rechtsonder op jouw plaatje Leone met de drie paren zou trouwens in de buurt moeten komen van mijn paar!

001 = de hoekige agressieve vorm (denk aan een formule 1 auto).
002 = de vriendelijke ronde vorm (denk aan een reddingssloep).

En beide zeer fraai.
Maar het liefst zie ik de 001.

Leone

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #883 Gepost op: 30 juli 2010 - 14:43:24
001 = de hoekige agressieve vorm (denk aan een formule 1 auto).
002 = de vriendelijke ronde vorm (denk aan een reddingssloep).
En beide zeer fraai.
Maar het liefst zie ik de 001.
Ik denk eerder:
001= veelal kleinere,smallere en lage zuid Europese voet
002= veelal grotere, rondere en hogere noord Europese voet
003= wellicht de hierboven genoemde reddingssloep. :wink:
Op de Arca en de Satan is de 001 mooier, op de Wilfrid en de Vendome is de 002 m.i. niet minder mooi, maar belangrijker dan het uiterlijk: de voet moet goed op de leest passen!
„Style is very personal.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Pierlala

• Gebruiker
    • Bekijk profiel
Reactie #884 Gepost op: 30 juli 2010 - 14:48:47
Ik denk eerder:
001= veelal kleinere,smallere en lage zuid Europese voet
002= veelal grotere, rondere en hogere noord Europese voet
003= wellicht de hierboven genoemde reddingssloep. :wink:
Op de Arca en de Satan is de 001 mooier, op de Wilfrid en de Vendome is de 002 m.i. niet minder mooi, maar belangrijker dan het uiterlijk: de voet moet goed op de leest passen!

Ik heb de titel "reddingssloep" overigens met de hoogste respect gebruikt.
De vorm is meer geschikt om door golven te klieven.