Auteur Topic: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak  (136984 keer gelezen)

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #150 Gepost op: 30 juli 2008 – 19:51:46
Even een plaatje van een full-canvas pak van Jhane Barnes, iemand die van Italie naar China geswitched is, en daar van geplakt naar ongeplakt gedaan.
Ze kwam redelijk door de review op verschillende Amerikaanse sites (zie: http://online.wsj.com/article/SB120673913731872739.html).


De constructie is vergelijkbaar met die van een fabrikant in China die ik ken. Eigenlijk prima werk, ze doen een hoop productie voor grote namen.

Voor verdere details van die Barnes suit, en haar meningen:
http://www.jhanebarnes.com/suits

Denk dat ze wel wat gedaan heeft met de feedback van bovenstaande site: ze laat nu bijvoorbeeld weten dat ze de beste materialen gebruikt voor haar kraag. Iets waar de expert nog wel wat commentaar op had bij de review.

Maar ik raak off-topic.
Ben benieuwd naar de foto's die gaan komen ;)

maboc

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.448
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #151 Gepost op: 30 juli 2008 – 21:08:58
Citaat van: "Carwo"
Citaat van: "Carwo"
En wederom interessante posts, Confrère en Sergio.


Super posts. Zeer interressant.
Niets zo veranderlijk als de mens

Dantès

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.166
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #152 Gepost op: 30 juli 2008 – 23:02:09
Citaat van: "Confrère"

Anyways, goed punt en trouwens ook mooi handwerk in de revers van het getoonde jasje Dantès! Wat voor jasje is het?


Zie hier http://www.stijlforum.nl/viewtopic.php?t=2868&postdays=0&postorder=asc&start=150

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #153 Gepost op: 31 juli 2008 – 19:56:37
Het verschil in de afwerking van revers was recent ook een thema op de weblog van M. Fan: http://mfanblog.blogspot.com/2008/02/tale-of-three-lapels.html

Geef even kort wat dingetjes weer van zijn blog, maar lees vooral het hele artikel!

Oxxford:

(hele duidelijke steekjes, zowel over het hele oppervlakte, als wel de randen)


Nog een Oxxford:

(minder duidelijke steekjes aan randen en over revers)

Rubinacci:

(HEEL goed kijken, de steekjes zitten er)

Edwin DeBoise for Steed

(ik zit eventjes in de tuin te relaxen op mijn mini-laptop met 12" scherm: ik zie hier wel de steekjes aan de randen maar ik zie de rest niet)


M. Fan gebruikt de foto's om de tussen-conclusie te trekken dat het werk van Oxxford niet het beste is, en de verschillen tussen de productie onderling ook te groot. Zijn preferentie gaat hier uit naar Rubinacci (versus Steed) - het bijna onzichtbare werk heeft zijn voorkeur.

Daarna krijgt hij van een ander een foto van een ander pak van Steed, eigenlijk net zo onzichtbaar en mooi als die van Rubinacci:


Daarna laat nog een foto zien van een Solito jasje:



In deze vergelijkingen blijkt dat M. Fan veel waarde lijkt te hechten aan de 'edge stichting' (randjes) en hoe kreukelig het steekwerk aan de onderkant van de revers is (zie het eerste Oxxford jasje: duidelijk niet zo glad).

Wel geeft hij toe dat zijn beschouwing niet erg wetenschappelijk is, maar dat hij vooral grote verschillen ziet. Het binnenwerk is eigenlijk minstens zo belangrijk, maar ja, je kijkt vanaf buiten naar zo'n jasje. Hij kiest er dan voor vooral te kijken naar hoe fijn de steekjes aan de randen gedaan zijn.


Sofar mijn semi-vertaling en weergave van zijn beschouwing.
Ik vond het interessant om te lezen en vond het erg prettig dat er duidelijke foto's bij zitten.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #154 Gepost op: 31 juli 2008 – 21:57:07
Als ik ergens aan begin wil ik het ook wel even goed doen, dus heb ik even wat verschillende jasjes erbij gepakt.

Bij de meeste geplakte jasjes merkte ik dat er vaak dikkere (zachte) stof geplakt zat voor de kant van de revers waar men tegen aan kijkt, en een lijmvlies tegen de achterkant. Maar in sommige gevallen maakte men geen gebruik van het lijmvlies voor de achterkant.

Maar nu over naar de ongeplakte pakken, want daar werd het al een stukje lastiger.

Wij hadden het eerder al over de 'voel test' voor de voorpanden om te bepalen of er losse canvas gebruikt is om het jasje vorm te geven.
Daarna stelde ik dat het apart testen van de revers misschien ook wel verstandig is.

Een pak kan namelijk full-canvas zijn, maar toch geplakte revers hebben, en andersom ook.

Ging bij een aantal jasjes kijken, en ik bevestig dit:
Het eerder genoemde Scabal jasje (met zijn dunne lijmvlies) is een plakpak, maar van hetgeen ik momenteel hier in de buurt heb de enige die echt duidelijke steekjes aan de onderkant van de revers heeft. Onder het juiste licht is het net zo duidelijk als op de foto van Dantes en sommige foto's van M. Fan. Helaas ben ik geen foto-held en heb niet goed op de foto kunnen zetten, probeer het morgen even met beter licht.

Toen heb ik een Caruso (Satoria Parma) en een Corneliani (Life) erbij gepakt. Met de 'voel test' (op vergelijkbare wijze als bij een jasje) kon ik wel voelen dat en een canvas stukje tussen zat en dat deze vastgemaakt  zit op het achterpand. Bij de Caruso kon ik af en toe nog wel een steekje zien, maar eigenlijk haast niets, en bij de Corneliani absoluut niet. Ik heb er ook nog even een andere Corneliani bijgepakt, en daar was het hetzelfde verhaal.

Met andere woorden: ik bevestig dat het nodig is om de revers en het jasje los te testen, want als het ene deel geplakt is - hoeft het ander het niet te zijn.
Verder moet het blijkbaar soms toch nodig zijn om een 'voel test' uit te voeren bij de revers. Als je geen steekjes ziet, hoeft niet te zeggen dat het geplakt is.

De reden waarom deze pakken uit het hogere middenkader onzichtbare steken gebruiken, en pakken uit het allerhoogte en het lagere segment dan weer niet...
Dat durf ik niet te zeggen. Misschien is het bij Caruso en Corneliani niet met de hand maar de machine gedaan? Of gebruiken ze exact dezelfde kleur draden?

Ik durf het niet te zeggen!

Misschien leuk als anderen ook een kijkje willen nemen bij verschillende pakken in hun kast?


Links Caruso, midden Corneliani en rechts Scabal MTM (als je goed kijkt zie je vooral bij de overgang van de revers naar het voorpand nog wel iets van de steekjes)

Patrick Bateman

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.474
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #155 Gepost op: 31 juli 2008 – 23:30:55
mooie post -- b'vo
He was a cop, and good at his job. But then he committed the ultimate sin and testified against other cops gone bad. Cops who tried to kill him, but got the woman he loved instead. Framed for murder, now he prowls the badlands. An outlaw hunting outlaws.

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #156 Gepost op: 01 augustus 2008 – 15:29:02
Weer eentje van onze Styleforum buurtjes.
Onderwerp:
http://www.styleforum.net/showthread.php?t=45717&highlight=bubbling

Zegnamtl plaatst het volgende plaatje van een Pal Zileri jasje:

om aan te tonen dat er een klein beetje plakwerk gebruikt is voor extra versteviging


En hier zijn ze bezig goedkoop plakwerk aan te brengen:

MaChemist

  • Gebruiker
  • Berichten: 730
    • Bekijk profiel
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #157 Gepost op: 21 september 2008 – 23:01:35
Hoe zit het met al dan niet plakwerk in tweedjasjes. De tweed stof lijkt me dik en stevig genoeg zodat plakwerk niet nodig is en dat er dus ok geen gebruik dient gemaakt te worden van lijmvliezen. Kan iemand hier iets meer over vertellen?

Confrère

  • Gebruiker
  • Berichten: 506
    • Bekijk profiel
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #158 Gepost op: 29 september 2008 – 10:24:27
Schijnt wel nodig te zijn. Ook in overjassen en tweed jasjes gebruikt men ook lijmvlies voor de vorm, ondanks dat het om dikke stof gaat.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Plakpak: eigenschappen en herkenbaarheid
Reactie #159 Gepost op: 11 augustus 2009 – 16:07:27
In essentie wordt er met een plakpak bedoeld dat men plak gebruikt voor de constructie van het pak. Dat wil zeggen lijmen op plekken waar normaliter draad wordt gebruikt.

Plakvlieseline valt daar in principe niet onder daar het niet wordt gebruikt voor de constructie van het pak maar enkel te versteviging van bepaalde delen. Dit kan bijvoorbeeld te maken hebben met 't beperkte gewicht van de stof of de beperkte drape.

Er zijn ook pakken in het hogere segment die beschikken over een canvas binnenwerk waar toch vlieseline in zit verwerkt.

Ik begrijp eerlijk gezegd niet wat Sergio bedoelt, tenzij hij het over tape heeft (zie onderaan).

Volgens mij is vlieseline/lijmvlies juist de essentie van een plakpak. Zo begrijp ik ook wat er over plakpakken wordt geschreven in boeken* en op forums: het gaat om hoe het binnenwerk in het kledingstuk is gezet: geplakt of genaaid.
De combinatiemethode die hieronder wordt beschreven en die veel zal worden toegepast, maakt het misschien moeilijk om iets geplakt of niet-geplakt te noemen, maar het gaat mij erom dat het bij de term geplakt of plakpak om vlieseline of fusible interfacing draait. In sommige gevallen (zie derde foto) gaat het dus om flinke lappen, niet over kleine stukjes, wat meteen verklaart waarom je vaak hoort of leest dat er 'minder leven' in plakpakken zit.

* fused construction refers to garment construction, especially in the jacket in traditional tailored clothing, that is created in whole or in part with fusible interfacing. (Uit: The Fairchild Encyclopedia of Menswear.)


Hieronder staat volgens mij heel duidelijk beschreven hoe je het binnenwerk van een kledingstuk kunt verwerken: volledig met de hand, met de machine, geplakt of een combinatie van die drie:




Dit is wat ik bedoel in mijn eerdere post. Het eerste voorbeeld is de kraag, maar hetzelfde geldt voor de revers en de voorpanden (zie foto daaronder).



Boven zie je dat het canvas van de kraag met de hand aan de stof is vastgenaaid. Daaronder is hetzelfde gebeurd, maar dan met de machine. Bij de onderste, geplakte, variant wordt het 'plakcanvas' (het lijmvlies dus) tegen de stof aan gestreken; dit canvas (lijmvlies) bevat lijm of hars die bij verhitting (strijken) vrijkomt en gaat plakken.


Hieronder zie je weer de drie methoden, maar dan bij het binnenwerk van de voorpanden:




Het getal 5 op bovenstaande foto verwijst naar de zogenoemde stay tape:



Ik weet niet of Sergio dit bedoelt, maar het is volgens mij niet de essentie van een plakpak. De essentie is volgens mij juist het gebruik van lijmvlies; daarmee bespaar je namelijk enorm veel tijd (en dus geld) bij het maken van een pak. Daarom is Caruso (met los canvas, zoals te zien is op de foto die ik eerder postte) ook een stuk duurder dan een Setpoint-pak.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Plakpak: eigenschappen en herkenbaarheid
Reactie #160 Gepost op: 11 augustus 2009 – 16:26:36
Er was toch al ergens een 'Hoe herken je een plakpak-topic'?

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.654
    • Bekijk profiel
Re: Plakpak: eigenschappen en herkenbaarheid
Reactie #161 Gepost op: 11 augustus 2009 – 16:38:42
http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,51.0.html

Wil natuurlijk niets afdoen aan de moeite die Carwo genomen heeft, maar volgens mij kan deze post ook prima in het topic hierboven. :wink:

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #162 Gepost op: 11 augustus 2009 – 19:05:52
http://www.stijlforum.nl/SMF/index.php/topic,51.0.html

Wil natuurlijk niets afdoen aan de moeite die Carwo genomen heeft, maar volgens mij kan deze post ook prima in het topic hierboven. :wink:

Done.

Ik reageer straks nog even uitgebreid met wat ik precies bedoel.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #163 Gepost op: 11 augustus 2009 – 21:27:10
Carwo heeft met zijn post uiteraard geheel gelijk. Wat ik precies bedoel is het volgende en duidelijk een grijs gebied.

Je kunt een pak volledig opwerken met canvas, machinaal of handmatig. Geen twijfel, dit is geen plakpak.

Je kunt een pak construeren middels allerlei zaken die plakken. Lijmvlies maar ook andere bandjes en vullingen die allemaal gelijmd worden. Er wordt zo min mogelijk genaaid, als het even mogelijk is dan wordt het gelijmd in plaats van gestikt. Duidelijk een plakpak.

Dan heb je nog de methode zoals ook in de post van Carwo staat, de combinatie van beide methodes. De meeste pakken van SuitSupply hebben een machinaal opgewerkt canvas over de borst (vanaf 229) of een volledig canvas tot aan de onderkant van het voorpand (vanaf 299). Omdat ze met behoorlijk dunne stoffen werken plakken ze vaak over bepaalde delen een lijmvlies om de stof meer stevigheid en betere plooibaarheid te geven. Op deze manier voorkomen ze ook dat de stof gaat kreuken en plooien op plekken waar je het liever niet wil hebben. Het vlies wordt ook vaak in de rever verwerkt om deze strakker over te laten komen. Dit vlies wordt onder hoge druk en warmte aangebracht op de stof. Daarna wordt de stof, vaak nog heet, verwerkt in de rest van het pak. Het kan voorkomen dat de hete lijm doorslaat op het canvas in de rever en daarom dus even kraakt als je het lostrekt.
     In mijn optiek is dit geen klassiek plakpak daar er wel plak in zit maar het geen onderdeel van de constructie is. Lijmvlies of vlieseline dient ter versteviging van bepaalde delen en is dus geen onderdeel van de constructie. Het wordt niet gebruikt om losse delen met elkaar te verbinden.

Zoals Confrere ook al schreef, vlieseline wordt door vrijwel de hele prijsrange van pakken gebruikt. Van SuitSupply tot Caruso en duurdere merken. Het is een heel aantal gevallen pure noodzaak om de stoffen goed (deels machinaal) verwerkt te krijgen. De hoeveelheid vlieseline hangt samen met het gewicht en de drape van de stof en de tijd die er aan besteed kan worden om zonder vlieseline te werken. Vlieseline is een goede en zeer beproefde methode om pakken te maken die in "massa" geconstrueerd kunnen worden en de kwaliteit te garanderen. Er is hier hopelijk toch niemand die denkt dat een Caruso pak van 1400 euro door een oud italiaantje met de hand wordt gemaakt he?
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Velponi

  • Gebruiker
  • Berichten: 6.361
    • Bekijk profiel
Re: Hoe handwerk/plakwerk te herkennen in een pak
Reactie #164 Gepost op: 11 augustus 2009 – 21:57:31
Kleermaker Jeffrey D. heeft hier vorig jaar uitgebreid over geschreven op zijn blog.

Hij was daarbij ook zo aardig om een verhelderend schematisch tekeningetje toe te voegen, met daarop duidelijk aangegeven hoe de opgewerkte/geplakte delen van het voorpand zich tot elkaar verhouden in de diverse varianten:


(Originele plaatje vind je hier).