Als ik ergens aan begin wil ik het ook wel even goed doen, dus heb ik even wat verschillende jasjes erbij gepakt.
Bij de meeste geplakte jasjes merkte ik dat er vaak dikkere (zachte) stof geplakt zat voor de kant van de revers waar men tegen aan kijkt, en een lijmvlies tegen de achterkant. Maar in sommige gevallen maakte men geen gebruik van het lijmvlies voor de achterkant.
Maar nu over naar de ongeplakte pakken, want daar werd het al een stukje lastiger.
Wij hadden het eerder al over de 'voel test' voor de voorpanden om te bepalen of er losse canvas gebruikt is om het jasje vorm te geven.
Daarna stelde ik dat het apart testen van de revers misschien ook wel verstandig is.
Een pak kan namelijk full-canvas zijn, maar toch geplakte revers hebben, en andersom ook.
Ging bij een aantal jasjes kijken, en ik bevestig dit:
Het eerder genoemde Scabal jasje (met zijn dunne lijmvlies) is een plakpak, maar van hetgeen ik momenteel hier in de buurt heb de enige die echt duidelijke steekjes aan de onderkant van de revers heeft. Onder het juiste licht is het net zo duidelijk als op de foto van Dantes en sommige foto's van M. Fan. Helaas ben ik geen foto-held en heb niet goed op de foto kunnen zetten, probeer het morgen even met beter licht.
Toen heb ik een Caruso (Satoria Parma) en een Corneliani (Life) erbij gepakt. Met de 'voel test' (op vergelijkbare wijze als bij een jasje) kon ik wel voelen dat en een canvas stukje tussen zat en dat deze vastgemaakt zit op het achterpand. Bij de Caruso kon ik af en toe nog wel een steekje zien, maar eigenlijk haast niets, en bij de Corneliani absoluut niet. Ik heb er ook nog even een andere Corneliani bijgepakt, en daar was het hetzelfde verhaal.
Met andere woorden: ik bevestig dat het nodig is om de revers en het jasje los te testen, want als het ene deel geplakt is - hoeft het ander het niet te zijn.
Verder moet het blijkbaar soms toch nodig zijn om een 'voel test' uit te voeren bij de revers. Als je geen steekjes ziet, hoeft niet te zeggen dat het geplakt is.
De reden waarom deze pakken uit het hogere middenkader onzichtbare steken gebruiken, en pakken uit het allerhoogte en het lagere segment dan weer niet...
Dat durf ik niet te zeggen. Misschien is het bij Caruso en Corneliani niet met de hand maar de machine gedaan? Of gebruiken ze exact dezelfde kleur draden?
Ik durf het niet te zeggen!
Misschien leuk als anderen ook een kijkje willen nemen bij verschillende pakken in hun kast?
Links Caruso, midden Corneliani en rechts Scabal MTM (als je goed kijkt zie je vooral bij de overgang van de revers naar het voorpand nog wel iets van de steekjes)