Auteur Topic: Corduroy  (51486 keer gelezen)

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Corduroy
Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:44:24
Laatst bewerkt op: 04 september 2013 – 09:43:49 door Chris
cyka blyat

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #1 Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:48:58
Nice!

Ik speel met de gedachte een mosterd- of okergele te laten maken voor het najaar! Plaats hieronder al uw 'Mikey is gek-verklaringen'. :mrgreen:

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #2 Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:49:33
cyka blyat

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #3 Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:52:53
Mwah, die vind ik een hoog Setpointgehalte hebben D.

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #4 Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:54:30
Nice!

Ik speel met de gedachte een mosterd- of okergele te laten maken voor het najaar! Plaats hieronder al uw 'Mikey is gek-verklaringen'. :mrgreen:

Niet mijn kleur, maar verder: prima idee. Ik blijf ze leuk vinden.

Daedalus

  • Gebruiker
  • Berichten: 567
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #5 Gepost op: 03 augustus 2009 – 16:55:33
Mwah, die vind ik een hoog Setpointgehalte hebben D.

Ga jij eens zoeken dan, verdorie. Voor je het weet is het najaar, je moet voorbereid zijn.
cyka blyat

NOBD

  • Gebruiker
  • Berichten: 27.931
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #6 Gepost op: 03 augustus 2009 – 17:01:43


O nee, geen ribjasje (met opgestikte klepzakken) maar -broek, maar wel weer een mogelijkheid om deze foto te plaatsen.

J

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.888
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #7 Gepost op: 03 augustus 2009 – 17:05:41
Nice!

Ik speel met de gedachte een mosterd- of okergele te laten maken voor het najaar! Plaats hieronder al uw 'Mikey is gek-verklaringen'. :mrgreen:

Leuk, dat bruine losse jasje. Lekker casual. (Maar een pak in corduroy zou ik niet doen.)

(Foto.)

O nee, geen ribjasje (met opgestikte klepzakken) maar -broek, maar wel weer een mogelijkheid om deze foto te plaatsen.

Nice.

Mikey Fuoco

  • Gebruiker
  • Berichten: 26.696
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #8 Gepost op: 03 augustus 2009 – 17:09:28
Nee, precies Jesper, een los jasje.

gusto napolitano

  • Gebruiker
  • Berichten: 18.177
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #9 Gepost op: 03 augustus 2009 – 17:15:23
Nice!

Ik speel met de gedachte een mosterd- of okergele te laten maken voor het najaar! Plaats hieronder al uw 'Mikey is gek-verklaringen'. :mrgreen:
Lekker fel voor in de winter maar zal mooi worden.
Support your local Mikey Fuoco chapter.

Mediaman

  • Gast
Re: Corduroy
Reactie #10 Gepost op: 03 augustus 2009 – 17:23:58
Nice!

Ik speel met de gedachte een mosterd- of okergele te laten maken voor het najaar! Plaats hieronder al uw 'Mikey is gek-verklaringen'. :mrgreen:

Ik heb nu een zwart exemplaar op zicht voor het Najaar, ik denk dat ik hem neem.

M.

  • Gebruiker
  • Berichten: 307
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy
Reactie #11 Gepost op: 05 augustus 2009 – 20:54:04


O nee, geen ribjasje (met opgestikte klepzakken) maar -broek, maar wel weer een mogelijkheid om deze foto te plaatsen.

toppertje!

Charlie

  • Gast
Corduroy broeken
Reactie #12 Gepost op: 03 september 2013 – 17:51:13
We hebben verschillende topics over broeksoorten, dus een topic over corduroy broeken kan eigenlijk niet ontbreken!

Corduroy bestaat al sinds 1756. Volksvertellingen zeggen dat de naam corduroy een afgeleide is van het Franse corde du roi, wat koord van de koning betekent. Dat is niet juist. Het is gebaseerd op wat de Engelsen een corduroy road noemen, in Nederland is het beter bekend als een knuppelweg of knuppelbrug. Zulke wegen bestaan uit aan elkaar, dwars op het pad gelegde dunne boomstammen, palen of planken, die aangelegd zijn door een moerasachtig terrein of kwetsbare natuur, zodat dit zonder problemen kan worden overgestoken. Corduroy is een stof waarbij de gedraaide vezels, als ze gewoven zijn, parallel komen te liggen om zo een uniek patroon te vormen. Corduroy is te vergelijken met een twill en is erg duurzaam. Er wordt wel eens gezegd dat alleen denim nog duurzamer is dan corduroy. Corduroy werd en wordt veelal in koudere klimaten gedragen; dit omdat het de warmte goed vasthoudt. Vandaar dat het ook vooral in de winter gedragen wordt en je het eigenlijk nooit in de lente of zomer ziet. De verticale ribbels worden in het Engels wales genoemd. Dit komt uit het Angelsaksische walu, wat zoveel als het aanduiden van streepjes voorstelt. De dikte van de wales bepaalt de draagbaarheid; zestien wales op een inch wordt een pinwale genoemd en is prima bruikbaar voor pakken. Acht wales op een inch wordt een widewale genoemd en is goed voor broeken. Hoe meer wales op een inch zitten, hoe meer geluid de stof zal maken. Hoe dikker de wales, hoe rijker de kleur en hoe meer casual het wordt. Hoe dunner de wales, hoe zachter de stof en hoe minder duurzaam het wordt.

Jullie kunnen wellicht merken dat ik er erg enthousiast van wordt. Ik vind corduroy ontzettend prettig om te dragen. Hoewel het toch vaak geassocieerd wordt met oude lullen, is het dragen van - in het bijzonder corduroy broeken - helemaal niet zo ouderwets als wordt gedacht. Mits je natuurlijk niet de standaard beige of bruine kleuren te veel voor de geest haalt. Een goudgele, bordeauxrode, donker- of kobaltblauwe corduroy broek kan prima staan bij een goede outfit. Let er wel op dat corduroy broeken niet te strak zitten; want corduroy komt het beste tot zijn recht als het iets wijder gedragen wordt dan normaal. Op die manier valt het simpelweg mooier op de schoen. Maarja, ik ben dan ook gewoon fan van wijdere broeken, dat zal inmiddels geen verassing meer zijn hier op SF.








Miles

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.049
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy broeken
Reactie #13 Gepost op: 03 september 2013 – 17:59:47
Leuke post. Juist die strakkere Incotex en Boglioli gewassen 'finecords' vind ik erg fijn, dat lijken bijna moleskins op afstandje

Fleming

  • Gebruiker
  • Berichten: 865
    • Bekijk profiel
Re: Corduroy broeken
Reactie #14 Gepost op: 03 september 2013 – 18:05:49
Die donkerblauwe op de derde foto is wel mooi.