Auteur Topic: Double-breasted pakken  (186185 keer gelezen)

Bostonpainter

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #30 Gepost op: 03 maart 2006 – 17:01:31
Ik heb ook gemerkt dat er wat meer vraag is naar DB pakken.

In het debat DB “versus” SB zijn volgens mij ‘n paar veschillende distincties te maken.
Allereerst formeel – informeel. Het DB pak toont respect bij een formele gelegenheid, in ‘n rechtzaal, tijdens een begrafenis, of bij het accepteren van een “lintje” van Hare Majesteit de Koningin b.v.
Ook is er denk ik een klasse distinctie. In een corporate setting waar je geacht word een pak te dragen. kan niet iedereen zomaar opdagen in een DB pak, dat hangt wel degelijk af van de plaats die je bekleed in de hierargie van de onderneming.
Het is daarom dat ik vind dat een DB pak conservatief en “understated” dient te zijn.
Dat rare knoopsgat op een van de fotoos is gewoon belachelijk.

Met een SB pak kun je daarintegen alle kanten op. Het leent zich zowel tot formeel als informeel, van een conservatief 2-knoops donker blauw krijtstreep pak met vest, tot frivool (iets van Etro b.v.). Ook kun je met een SB pak meer varieren met de “cut” van heel form-fitting tot wat losser. Als je een DB te veel “form-fitting” maakt word het naar mijn mening nogal snel “silly”. Een SB pak nodigt ook meer uit tot experimentatie met je shirt, solid of print, in de broek uit de broek, met das zonder das etc. etc.

Sorry van al die Engelse woorden, maar het kost zoveel tijd om het juiste Nedrlandse word voor een bepaalde uitdrukking op te zoeken. ( wat is het Nederlandse woord voor “versus”, en “versatile” b.v.?)

Dhr. Lex P

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.101
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #31 Gepost op: 03 maart 2006 – 17:50:33
versus is hetzelfde in veel situaties...
Versatile is veelzijdig of handig
size=9]A fashion is merely a form of ugliness so unbearable that we are compelled to alter it every six months.  (Oscar Wilde)[/size]

Bostonpainter

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #32 Gepost op: 03 maart 2006 – 18:19:59
Bedankt!

Jason

  • Gast
Double-breasted pakken
Reactie #33 Gepost op: 03 maart 2006 – 20:20:55
Citaat
Een SB pak nodigt ook meer uit tot experimentatie met je shirt, solid of print, in de broek uit de broek, met das zonder das etc. etc.


Sir, I beg you pardon..  (uitgesproken met verlamde bovenlip en  opgetrokken wenkbrouw).

Bostonpainter

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #34 Gepost op: 03 maart 2006 – 20:33:44
Ok ongelukkige woord keuze, maar dit is nou precies wat de moderator bedoelt met "on topic" blijven s.v.p.

Jason

  • Gast
Double-breasted pakken
Reactie #35 Gepost op: 03 maart 2006 – 20:38:31


mooi double breasted, jammer dat hij zijn armen naar achter houdt.

Bostonpainter

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #36 Gepost op: 03 maart 2006 – 21:50:45
Inderdaad.
En deze foto toont ook goed aan dat bij 'n DB pak brede revers erg belangrijk zijn.

Migliore

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.373
  • Strictly Personal
    • Bekijk profiel
    • www.pierrecorthay.blogspot.com
Double-breasted pakken
Reactie #37 Gepost op: 04 maart 2006 – 08:27:21
Citaat van: "Bostonpainter"
Inderdaad.
En deze foto toont ook goed aan dat bij 'n DB pak brede revers erg belangrijk zijn.


Ik vind die revers juist veel te breed!!!
Charles is maar een iel mannetje, dan moet je het pak niet te "breed" laten lijken.  DB is imho alleen voor dikke mannen, zoals Kohl !
Winnaar: SF-schoen van het jaar 2008 - Derby: Corthay Arca


Pierre Corthay on Blogspot

pemazel

  • Gebruiker
  • Berichten: 80
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #38 Gepost op: 04 maart 2006 – 11:34:38
Citaat van: "Marco"
heb nog even getwijfeld bij de caruso actie, toch niet...
laten we wel wezen, ook de italiaanse non trendy, non fashion artikelen moeten wijzigen om de verkoop te stimuleren
van smalle das naar brede en weer terug
van extreem hoge boord tot soft collar
en dan nu weer double breasted

de pijp moet roken  :D


Bij de Caruso-actie heb ik een prachtig lichtgrijs DB-pak laten maken. Sindsdien valt het me op dat DB steeds meer te zien is. Vgl. Flusser is DB ook meer 'formal' dan SB.

Paul

Merlino

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.838
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #39 Gepost op: 04 maart 2006 – 11:39:17
Citaat van: "pemazel"

Bij de Caruso-actie heb ik een prachtig lichtgrijs DB-pak laten maken. Sindsdien valt het me op dat DB steeds meer te zien is. Vgl. Flusser is DB ook meer 'formal' dan SB.

Paul


Flusser zegt zoveel. Laatst promootte hij overhemden met korte mouwen voor op het werk nog...
"It takes a man to suffer ignorance, and smile" - Gordon Sumner

Immanuel

  • Gast
Double-breasted pakken
Reactie #40 Gepost op: 04 maart 2006 – 12:44:09
en toch trek je het niet zo makkelijk aan is mijn ervaring..

Jacob

  • Gebruiker
  • Berichten: 1.233
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #41 Gepost op: 04 maart 2006 – 13:16:47
Overhemden met korte mouwen is sowieso een no-go.

Dat pak van Charles hierboven vind ik wel heel mooi omdat het 'dubbele' deel van het jasje (zeg maar de overslag) heel smal is! Veel smaller dan die van Martijn!

Eli

  • Gebruiker
  • Berichten: 522
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #42 Gepost op: 07 maart 2006 – 23:35:13
Citaat van: "Jacob"
Overhemden met korte mouwen is sowieso een no-go.

Dat pak van Charles hierboven vind ik wel heel mooi omdat het 'dubbele' deel van het jasje (zeg maar de overslag) heel smal is! Veel smaller dan die van Martijn!


Ik heb maar een pak en dat is een double breast  :lol:  maar goed voor zover het serieus genomen kan worden, ik vind die van Charles eigenlijk juist allebei net niet.. Het is wel mooi, maar ik zou dan voor het een óf echt het ander gaan, ik vind die van Martijn echt mooi!
T don't mean a thing if IT ain't got that swing.

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Double-breasted pakken
Reactie #43 Gepost op: 06 februari 2008 – 14:13:36
Citaat van: "Retrogek"
Naar aanleiding van de gestartte discussie bij het topic over TMS, hier een speciaal topic over DB pakken. Zelf ben ik een enorme fan van DB, en Charl... als je foto's van vroeger goed bekijkt zie je dat een vest bij DB doodnormaal was in de jaren '20 en '30 ;).

Maar ja, heb mijn mening gegeven. Geef jullie oordeel maar over DB pakken. Weet dat het in het algemeen niet populair is. Behalve als het weer "in de mode" is. :P Ik vind het gewoon supermooi en lekker zitten, daarom dat ik het ook draag. (Ja, ben weer eigenwijs, ik weet het  :roll: )


Citaat van: "Mikey Fuoco"
Done, mits met passie en 'aan het lichaam' gedragen.


Citaat van: "paulbrussel"
Voor míj not done - ik vind dat de een het gewoon veel beter kan hebben dan de ander, maar ze moeten inderdaad wél goed zitten. Ik zie maar al te vaak van die slobber-DB's om mannen hangen.
In het algemeen hou ik niet zo van "done" of "not done" (ook al vind ik stukken bloot been onder een broek toch wel éen van de meest irritante zaken, maar ik heb nog niet veel mensen in mijn omgeving kunnen overtuigen van het dragen van kousen).


Citaat van: "klav"
niet zozeer done of not done. sommige mensen staan er mee, sommige niet.

vind het er over het algemeen iets klassieker (lees: ouder) uitzien, en eerder iets voor mensen met iets zwaarder gestel
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

Retrogek

  • Gebruiker
  • Berichten: 113
    • Bekijk profiel
Double-breasted pakken
Reactie #44 Gepost op: 06 februari 2008 – 15:27:59
Ja sorry, wist niet dat dit draadje ook al bestond.   :oops:
Ben geboren in het verkeerde tijdperk... (zucht).