Auteur Topic: Het onderhoud van een shirt  (207453 keer gelezen)

Napoleon

  • Gast
Het onderhoud van een shirt
Reactie #45 Gepost op: 30 januari 2006 – 20:43:13
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Nexus"
@Migliore:
Doe ze zelf op 40 graden klein wasprogramma, op 900 toeren centrifugeren (1300 toeren machine). Dan meteen aan heen hanger ophangen en laten drogen. Door het hangen heb je meteen ook minder kreukjes als je gaat strijken.


Ik strijk ze dan wel het liefst na een uurtje als de shirts nog klam zijn.
Mijn ervaring met de droger is dat als je ze op "mangeldroog" droogt, ze nog klam zijn en eigenlijk ook al bijna kreukvrij. Ze laten zich dan echt binnen 3 minuten fantastisch strijken. Ondanks dat ik een goede Miele droger heb, denk ik inderdaad wel dat het shirt door de trommel ietsje sneller slijt!


Ik doe nooit shirts in de wasdroger...moet je na een paar drogerbeurtjen eens zien hoeveel stof uit die droger komt; wordt je gewoon bang van!

Eli

  • Gebruiker
  • Berichten: 522
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #46 Gepost op: 08 februari 2006 – 21:31:04
Citaat van: "Napoleon"
Citaat van: "Migliore"
Citaat van: "Nexus"
@Migliore:
Doe ze zelf op 40 graden klein wasprogramma, op 900 toeren centrifugeren (1300 toeren machine). Dan meteen aan heen hanger ophangen en laten drogen. Door het hangen heb je meteen ook minder kreukjes als je gaat strijken.


Ik strijk ze dan wel het liefst na een uurtje als de shirts nog klam zijn.
Mijn ervaring met de droger is dat als je ze op "mangeldroog" droogt, ze nog klam zijn en eigenlijk ook al bijna kreukvrij. Ze laten zich dan echt binnen 3 minuten fantastisch strijken. Ondanks dat ik een goede Miele droger heb, denk ik inderdaad wel dat het shirt door de trommel ietsje sneller slijt!


Ik doe nooit shirts in de wasdroger...moet je na een paar drogerbeurtjen eens zien hoeveel stof uit die droger komt; wordt je gewoon bang van!


Imo komt dit niet alleen door de droger, het ligt ook aan het feit dat er in de wasmachine veel losse vezels van andere kleren aan je shirt gaan kleven doordat deze nat is. In de droger komt dit los van elkaar, dus dan zie je het pas. LIJKT MIJ :P  :wink:
T don't mean a thing if IT ain't got that swing.

Christiaan

  • Gebruiker
  • Berichten: 126
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #47 Gepost op: 24 juli 2006 – 12:37:34
Ik bespuit mijn boorden voor het strijken vaak met wat 'textielverfrisser' van Nibro. Geen idee waarom ze het niet gewoon textielversteviger noemen, want dat is het. De boord wordt er een stuk steviger van, en dat is handig bij hemden die je al wat langer hebt en waarvan de boorden slapper worden of bij de puntjes gaan buigen (ondanks de baleinen).
Truth springs from argument amongst friends" - David Hume

Stranger14

  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #48 Gepost op: 25 juli 2006 – 19:34:04
Ik vind een vouw door het strijken in de mouwen erg lelijk! Gewoon een mouwen strijkplankje erbij, mouwen er strak overheen halen en weg is de vouw, zo simpel maar zoveel mooier!

Looking to improve

  • Gebruiker
  • Berichten: 421
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #49 Gepost op: 26 juli 2006 – 10:14:51
^^^^

Wat hij zegt. Ik zou niet meer zonder mijn mouwplank kunnen.

MtB
Waar zal ik nu eens niet op reageren...

Gnis

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #50 Gepost op: 07 augustus 2006 – 17:42:18
Ik heb een shirt waarvan de mouwen wel 2 cm korter kunnen: ik wil deze niet laten inkorten door de kleermaker (zonde van het handwerk aan de manchetten). Gewoon heet wassen??
Do it
Do it right
Do it right now

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #51 Gepost op: 07 augustus 2006 – 17:43:46
2 cm? heet wassen? laten inkorten. volgens mij ben je dan het handwerk niet kwijt? welk type manchet is het?

Gnis

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #52 Gepost op: 07 augustus 2006 – 17:51:25
Citaat van: "ruby tuesday"
2 cm? heet wassen? laten inkorten. volgens mij ben je dan het handwerk niet kwijt? welk type manchet is het?


Het is een dubbele manchet: deze zijn met de hand aan de mouw genaaid met een veelvuldigheid aan plooitjes
Do it
Do it right
Do it right now

Vortex

  • Gebruiker
  • Berichten: 3.181
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #53 Gepost op: 07 augustus 2006 – 21:30:37
Hoe is de mouw aan de schouder aangezet, ook met de hand? Anders kun je'm bij de mouwaanzet laten innemen, misschien kunnen ze dan de mouw ook wat slanker maken (zonder natuurlijk het manchet aan te raken!).

Gnis

  • Gebruiker
  • Berichten: 179
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #54 Gepost op: 07 augustus 2006 – 21:50:23
Citaat van: "Vortex"
Hoe is de mouw aan de schouder aangezet, ook met de hand? Anders kun je'm bij de mouwaanzet laten innemen, misschien kunnen ze dan de mouw ook wat slanker maken (zonder natuurlijk het manchet aan te raken!).


Is denk ik ook geen oplossing: het is een attolini...
Do it
Do it right
Do it right now

ruby tuesday

  • Gebruiker
  • Berichten: 4.240
    • Bekijk profiel
Het onderhoud van een shirt
Reactie #55 Gepost op: 07 augustus 2006 – 21:58:41
dan zou ik zeker gaan voor de manchet korter, en niet heet gaan wassen ofzo  :?

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Het onderhoud van een shirt
Reactie #56 Gepost op: 07 augustus 2006 – 22:07:25
Citaat van: "Vortex"
Hoe is de mouw aan de schouder aangezet, ook met de hand? Anders kun je'm bij de mouwaanzet laten innemen, misschien kunnen ze dan de mouw ook wat slanker maken (zonder natuurlijk het manchet aan te raken!).


Vaak is dat helemaal niet mogelijk om daar in te nemen, dan past het vaak niet meer.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Stijfsel
Reactie #57 Gepost op: 09 september 2006 – 22:25:48
Ik hoop dat iemand van jullie hier meer over weet.
1.is het beter om stijfsel direkt in de wasmachine te doen of bij het strijken de spuitbus te gebruiken?
2.vroeger was er een soort stijfsel-poeder op de markt om zelf met water te mengen. Bestaat dit nog en waar kan ik het kopen?  :roll:  :?:

Sergio

  • Administrator
  • Gebruiker
  • Berichten: 10.163
    • Bekijk profiel
    • Vanità - modern tailors
Re: Stijfsel
Reactie #58 Gepost op: 10 september 2006 – 11:52:49
Citaat van: "cypripedium"
Ik hoop dat iemand van jullie hier meer over weet.
1.is het beter om stijfsel direkt in de wasmachine te doen of bij het strijken de spuitbus te gebruiken?
2.vroeger was er een soort stijfsel-poeder op de markt om zelf met water te mengen. Bestaat dit nog en waar kan ik het kopen?  :roll:  :?:


Indien de lining in je boord en machetten stevig is en van goede kwaliteit lijkt het me niet eens nodig, anders zou ik opteren voor een strijkspray die je alleen gebruikt op de plekken waar je het nodig vind, tenzij je gewoon van een stijf shirt houdt.
If something seems too good to be true, it probably is.
Never expect to get a lot by paying a little
Style isn't a question of life or death: it's much more important than that.


Vanità - modern tailors

cypripedium

  • Gebruiker
  • Berichten: 952
    • Bekijk profiel
Re: Stijfsel
Reactie #59 Gepost op: 11 september 2006 – 21:54:14
Citaat van: "Sergio"
Citaat van: "cypripedium"
Ik hoop dat iemand van jullie hier meer over weet.
1.is het beter om stijfsel direkt in de wasmachine te doen of bij het strijken de spuitbus te gebruiken?
2.vroeger was er een soort stijfsel-poeder op de markt om zelf met water te mengen. Bestaat dit nog en waar kan ik het kopen?  :roll:  :?:


Indien de lining in je boord en machetten stevig is en van goede kwaliteit lijkt het me niet eens nodig, anders zou ik opteren voor een strijkspray die je alleen gebruikt op de plekken waar je het nodig vind, tenzij je gewoon van een stijf shirt houdt.


Dank Sergio,

ik zie het al: ik moet gewoon wat betere shirts gaan kopen want ik heb dat spul voor mijn slappere, kwalitatief mindere overhemden nodig.  :cry: