Auteur Topic: Overhemden algemeen  (951675 keer gelezen)

Huey

  • Gast
Overhemden algemeen
Gepost op: 03 september 2004 – 15:59:01
Welke overhemden genieten jullie voorkeur? Zelf dacht ik altijd dat Borrelli top of the bill was, maar na het kopen van zo'n hemd was ik toch licht teleurgesteld. Hoe mooi dat hemd ook was, ik vond het geen 230 euro waard.

Na nog wat rondkijken ben ik uitgekomen bij Barba di Napoli. Ook napolitaans handwerk maar het scheelt toch al gauw een euro of 70 per overhemd. Voor 200 euro heb je bij Barba ook maatwerk terwijl je bij Borrelli dan véél meer kwijt. Nu moet ik eerlijk toegeven dat bij Barba de afwerking op een iets lager peil staat dan bij Borrelli, de hanepootsteek werd iig niet op mijn overhemden toegepast. Daarentegen vind ik de confectie hemden een veel betere pasvorm hebben dan bij Borrelli.

Brioni heb ik ook veel van bekeken (enkele dingen gekocht ook), maar
daar ben ik niet echt van onder de indruk.

Nu ben ik benieuwd wat jullie ervaringen zijn en welke merken eventueel ook nog aanraders zijn?
Laatst bewerkt op: 23 oktober 2008 – 13:29:14 door Sergio

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #1 Gepost op: 03 september 2004 – 16:46:06
Huey; welkom!

Zelf bezit ik nog geen handgemaakt shirt van italiaanse makelij. Ik bezit wel maatwerk, maar dit is machinaal vervaardigd. Mijn volgende wordt echter maat+handwerk. Daarom vind ik het een erg interessante vraag van jou.

In de winkel was ik zeer onder de indruk van Borrelli. Overigens verschillen de prijzen zeer en zitten er flinke marges op heb ik 't idee. In de uitverkoop (Montulet te Maastricht) zat Borrelli aan de 350 EUR per twee.

De Brioni's die er lagen vond ik veel minder afgewerkt. Dunne knoopjes en zover ik kon zien machinaal gestikte knoopsgaten. Jammer voor dat geld.

Ik lees inderdaad goede verhalen over de shirts van Barba. Espantoso op Fok (hopelijk komt hij er ook bij op dit forum) heeft er onlangs een paar gekocht bij Sartoria in Naarden a 170 EUR ps. Maatwerk is rond de 200E. Ik denk dat ik eens een Barba ga laten maken (in ieder geval goed bestuderen in de winkel), vooralsnog ziet het er erg interessant uit!

Verder denk ik dat Solitarias (zodra hij hier registreert) wat zinnige dingen kan zeggen over Borrelli en overige merken.

Website van Bara is overigens op www.barbanapoli.com te vinden. Bij deze meteen een verzoek aan Fastcruiser om Barba toe te voegen aan de lijst op z'n homepage.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #2 Gepost op: 04 september 2004 – 00:58:58
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Fastcruiser"
Check onder Links-Kledingmerken-Barba  :wink:

Ik bedoelde meer in je overzicht van verkooppunten :)

Vooralsnog heb ik alleen Pauw Mannen in A'dam gevonden die Barba verkoopt. Hoop niet dat het de enige is  :?

Wel over nagedacht maar er zijn zo weinig plaatsen waar het verkocht wordt (althans die ik weet)... zelfde voor Kiton.

ff zelf gezocht in m'n documentatie:

Sartoria d'Alessandro, Leiden
Pauw Mannen, Laren ...misschien?
Sartoria, Naarden

Zijn de enige, en evt. de Pauw Mannen (2keer) in A'dam.

W.b. Kiton: wordt ook verkocht bij Montulet in Maastricht. Was er overigens, net als van Brioni, niet echt van onder de indruk. Borrelli was in mijn ogen veel mooier.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Overhemden algemeen
Reactie #3 Gepost op: 05 september 2004 – 22:41:41
Citaat van: "Nexus"
Huey; welkom!

Espantoso op Fok (hopelijk komt hij er ook bij op dit forum)

Dat ben ik dus ;)

Maar aangezien ik op verschillende fora zit (waaronder een forum waar ik admin ben) heb ik liever niet dat iedereen ziet dat ik een bepaald persoon op een ander forum ben, beetje raar misschien ;)

Anyway,

ik vind het zo jammer om het maar bij één merk te houden. Ik ben niet echt merkjesgek namelijk, wel van mooie spullen. Ik koop liever een Barba/Borrelli dan iets van Versace/Armani (zelfde prijsklasse) omdat ik iemand ben die echt van ambachtswerk houd. Op het moment vind ik Barba de beste prijs/kwaliteit verhouding hebben, maar misschien zijn er nog merken die daar beter in zijn?

Huey

  • Gast
Overhemden algemeen
Reactie #4 Gepost op: 05 september 2004 – 22:43:34
Citaat van: "Fastcruiser"
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Fastcruiser"
Check onder Links-Kledingmerken-Barba  :wink:

Ik bedoelde meer in je overzicht van verkooppunten :)

Vooralsnog heb ik alleen Pauw Mannen in A'dam gevonden die Barba verkoopt. Hoop niet dat het de enige is  :?

Wel over nagedacht maar er zijn zo weinig plaatsen waar het verkocht wordt (althans die ik weet)... zelfde voor Kiton.

ff zelf gezocht in m'n documentatie:

Sartoria d'Alessandro, Leiden
Pauw Mannen, Laren ...misschien?
Sartoria, Naarden

Zijn de enige, en evt. de Pauw Mannen (2keer) in A'dam.


Sartoria Naarden heb ik mijn Barba's gekocht, ik kan wel eens in Laren kijken bij Pauw. Ik ben vrij vaak in Laren. Misschien nog een tip om toe te voegen aan je website, Selection in Laren. Zij voeren o.a. Armani & British Indigo. B.I. zijn mooi afgewerkte overhemden, maar wat meer trendy ;)

Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #5 Gepost op: 05 september 2004 – 23:08:15
Het verschilt, voor de wat modernere overhgemden geef ik de voorkeur aan Etro. Die geven net ff een leuke slag aan een traditioneel iets. Maar dat is machinaal vervaardigde meuk met plastic ecru kleurige knoopjes.

Momenteel bezit ik nog niet zoveel overhemden dus veel merken heb ik nog niet uitgeprobeerd. Heb nu:

Fattori, érg te spreken over de pasvorm. Cut-to-the-bone in de ware zin van het woord, ondanks dat ik een buikje heb staat het goed.

Lorenzini, nog maar 1 overhemd daarvan. Prachtige dunne stof, maar ook gelijk het nadeel.... lang strijken  :(

Brioni, in vergelijking met overhemden in zelfde prijsklasse teleurstellend.

en nog wel wat van Corneliani en Pal Zileri.

Ik wil binnenkort kijken naar Attolini en Barba, over beide hoor ik goede verhalen.
Sailing, an expensive way to travel for free"

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #6 Gepost op: 10 september 2004 – 16:19:21
Citaat van: "??&am"
Fattori, érg te spreken over de pasvorm. Cut-to-the-bone in de ware zin van het woord, ondanks dat ik een buikje heb staat het goed.

Lorenzini, nog maar 1 overhemd daarvan. Prachtige dunne stof, maar ook gelijk het nadeel.... lang strijken  :(

Brioni, in vergelijking met overhemden in zelfde prijsklasse teleurstellend.

en nog wel wat van Corneliani en Pal Zileri.

Ik wil binnenkort kijken naar Attolini en Barba, over beide hoor ik goede verhalen.

Fattori hoor ik ook goede verhalen over qua pasvorm. Mooi afgewerkt?

Brioni viel mij ook tegen dus. Zeker voor dat geld. Kun je beter 'n Borrelli kopen...

Corneliani schat ik lager in, eigenlijk buiten de klasse Fattori-Borrelli-Barba. Richting massaconfectie met de prijs/kwaliteitverhouding van dien.

Barba: gaat m'n volgende worden denk ik. Hebben ze eigenlijk handgestikte knoopsgaten?
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Overhemden algemeen
Reactie #7 Gepost op: 10 september 2004 – 16:23:47
Citaat van: "Nexus"
Barba: gaat m'n volgende worden denk ik. Hebben ze eigenlijk handgestikte knoopsgaten?


Ja hoor, hele hemd is met de hand genaaid. incl. knoopsgaten. Ik ben er zeer te spreken over. Ik ga een heel fout hemd op maat laten maken van ze.

Een lichtroze hemd met een witte boord en witte dubbele manchetten... Ik heb namelijk een nogal foute LV-das die daar wel mee te combineren is voor als je net een beetje foute en aparte look wilt hebben. Maar ja, da's meer spielerij :D

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #8 Gepost op: 10 september 2004 – 16:28:25
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Nexus"
Barba: gaat m'n volgende worden denk ik. Hebben ze eigenlijk handgestikte knoopsgaten?


Ja hoor, hele hemd is met de hand genaaid. incl. knoopsgaten. Ik ben er zeer te spreken over. Ik ga een heel fout hemd op maat laten maken van ze.

Een lichtroze hemd met een witte boord en witte dubbele manchetten... Ik heb namelijk een nogal foute LV-das die daar wel mee te combineren is voor als je net een beetje foute en aparte look wilt hebben. Maar ja, da's meer spielerij :D

Roze met witte boord/manchetten vind ik zeker kunnen! Al vind ik het alleen mooi als de witte boord/manchetten niet teveel contrasteren met de stofkleur: met andere woorden een heel wit/licht roze.

Vind witte boord op een of andere manier mooi bij 'n pak zonder das. Heb er zelf een met zeer lichtblauwe strepen en witte boord/dubbele manchet. Helaas SuitSupply crap, dus draag het eigenlijk nooit (miskoopje denk ik) :(

Manchetknopen vind ik trouwens gewaagd als je jong bent (weet niet waarom, gevoelskwestie). Veilige en mooie optie vind ik bachelor knots (die stoffen knoopjes). Vooral als ze qua kleur matchen met je das.

Ohja, en geen borstzakjes en initialen op de manchetten hé ;)
Fashion can be bought. Style one must possess.

Huey

  • Gast
Overhemden algemeen
Reactie #9 Gepost op: 10 september 2004 – 16:32:07
Citaat van: "Nexus"
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Nexus"
Barba: gaat m'n volgende worden denk ik. Hebben ze eigenlijk handgestikte knoopsgaten?


Ja hoor, hele hemd is met de hand genaaid. incl. knoopsgaten. Ik ben er zeer te spreken over. Ik ga een heel fout hemd op maat laten maken van ze.

Een lichtroze hemd met een witte boord en witte dubbele manchetten... Ik heb namelijk een nogal foute LV-das die daar wel mee te combineren is voor als je net een beetje foute en aparte look wilt hebben. Maar ja, da's meer spielerij :D

Roze met witte boord/manchetten vind ik zeker kunnen! Al vind ik het alleen mooi als de witte boord/manchetten niet teveel contrasteren met de stofkleur: met andere woorden een heel wit/licht roze.

Vind witte boord op een of andere manier mooi bij 'n pak zonder das. Heb er zelf een met zeer lichtblauwe strepen en witte boord/dubbele manchet.

Manchetknopen vind ik gewaagd als je jong bent (weet niet waarom). Veilige en mooie optie vind ik bachelor knots (die stoffen knoopjes). Vooral als ze qua kleur matchen met je das.

Ohja, en geen borstzakjes en initialen op de manchetten hé ;)

Ja, was wel aan een heel licht roze aan het denken. Beetje zalmroze misschien. Ik heb laatst in Parijs wat bachelor knots van Thomas Pink meegenomen dus die heb ik in ruime voorraad ;)

Borstzakjes neem ik eigenlijk alleen op casual button down hemden. Nóóit bij dress-shirts. En initialen op de manchetten? Ik ben geen Amerikaan ;)

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #10 Gepost op: 10 september 2004 – 16:36:18
Citaat van: "Huey"
Ja, was wel aan een heel licht roze aan het denken. Beetje zalmroze misschien. Ik heb laatst in Parijs wat bachelor knots van Thomas Pink meegenomen dus die heb ik in ruime voorraad ;)

Borstzakjes neem ik eigenlijk alleen op casual button down hemden. Nóóit bij dress-shirts. En initialen op de manchetten? Ik ben geen Amerikaan ;)

Zoals ik al zei, je hebt smaak  8).

Om Jort Kelder en YvrA te citeren:
Citaat
Alleen criminelen hebben argumenten om hun initialen te laten inborduren: na een afrekening in 'het milieu' vergemakkelijkt het de identificatie
Fashion can be bought. Style one must possess.

Nexus

  • Gebruiker
  • Berichten: 10.416
    • Bekijk profiel
    • http://www.stijlforum.nl
Overhemden algemeen
Reactie #11 Gepost op: 11 september 2004 – 12:19:58
Citaat van: "Huey"
Citaat van: "Nexus"
Heb Barba Napoli een mailtje gestuurd met de vraag naar verkooppunten in NL (in de buurt van Maastricht). Hoop dat het ook buiten A'dam verkrijgbaar is. Düsseldorf is voor mij veel dichterbij ;).


Is het niet te krijgen bij Shoes & Shirts dan? Die hebben toch een vrij grote collectie? Barba is wel wat kleinschaliger dan Borrelli heb ik het idee. Er zijn minder verkooppunten. S&S verkoopt iig wel Ign. Joseph zag ik. Daar heb ik eigenlijk totaal geen ervaring mee. Dat zijn toch ook prima overhemden dacht ik?

S&S verkoopt idd Ign. Joseph, een eigen merk plus een eigen maatwerk label.

Ign. Joseph is trouwens Duits, niet Italiaans. Heb er ook geen ervaring mee, zullen goede shirts zijn (wat ik hoor), maar volgens mij niet zoveel liefde voor detail in als in 'n Barba/Borrelli. Maar ik kan me vergissen, zal er eens beter naar kijken. Overigens wil ik eigenlijk maatwerk, en dat lijkt Ign. Joseph niet te bieden.
Fashion can be bought. Style one must possess.

Bonne

  • Gebruiker
  • Berichten: 2.371
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #12 Gepost op: 11 september 2004 – 17:38:45
Ben mij sinds kort aan het verdiepen in maatwerk, schoenen, horloges etc.
Of te wel alle dingen waar deze site om draait.

Nu kwam ik tijdens het surfen op de site van Suit Supply en zag daar het 'Cut to the Bone' maatshirt. Je hebt hierbij de mogelijkheid om uit verschillende manchetten, boorden en meer dan 300 stoffen te kiezen. En dit allemaal voor een vanaf prijs van 78 euro. Nu vroeg ik mij af of dit iets is om mee te beginnen? Heeft iemand al ervaring met deze shirts?

Anonymous

  • Gast
Overhemden algemeen
Reactie #13 Gepost op: 11 september 2004 – 18:03:48
Citaat van: "Bonne"
Ben mij sinds kort aan het verdiepen in maatwerk, schoenen, horloges etc.
Of te wel alle dingen waar deze site om draait.

Nu kwam ik tijdens het surfen op de site van Suit Supply en zag daar het 'Cut to the Bone' maatshirt. Je hebt hierbij de mogelijkheid om uit verschillende manchetten, boorden en meer dan 300 stoffen te kiezen. En dit allemaal voor een vanaf prijs van 78 euro. Nu vroeg ik mij af of dit iets is om mee te beginnen? Heeft iemand al ervaring met deze shirts?


Zeker leuk spul, maar hou er rekening mee dat die 78 euro voor een polyester/katoen stofje is. Met een beetje leuke details en goed stoffen zit je zo op 120/130 Euro. Wat niettemin nog steeds niet duur is.

@Nexus, de hemden die ik heb van Fattori zijn trouwens wel casual button-down. Is ook wat zomers want een 50/50 linnen/katoen stof  8)


Ik heb ook een roze hemd met witte boord en manchette. Alleen dus knalroze, hier een detail pic


Vodka

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.230
    • Bekijk profiel
Overhemden algemeen
Reactie #14 Gepost op: 11 september 2004 – 18:05:02
Bovenstaande post is van mij dus  :wink:
Sailing, an expensive way to travel for free"