Auteur Topic: Maakwijzen [modem alert]  (148328 keer gelezen)

Fransesco

  • Gebruiker
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #150 Gepost op: 13 oktober 2015 – 16:06:24
Hoe denken jullie over het verschil tussen een geplakte brug in een goodyear schoen en een machinale aflap versus een echte, handgesneden brug en met de hand afgelapte schoen? Als ik weet hoe ik foto's kan posten kan ik wat verschillen laten zien!
Groet, F

guest45

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #151 Gepost op: 13 oktober 2015 – 16:17:34
Handwelted is technisch superieur maar in de praktijk is er niet veel verschil.

Handwelt en ouderwetse kuip GY (Bontoni)


Moderne GY

Fransesco

  • Gebruiker
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #152 Gepost op: 13 oktober 2015 – 16:26:38
Wat zie ik precies op het eerste foto?  Boven zie ik een soort rand maar daaronder??? En waarom is er in de praktijk weinig verschil? Handgenaaide schoenen bieden n mijn beleving veel meer stevigheid, comfort en duurzaamheid dan geplakte GY. Handaflappen maakt bovendien dat er veel minder schade is aan de rand omdat er exact afgelapt wordt in de originele steekgaten. Dit in tegenstelling tot veel schoenen die met een aflapmachine worden hersteld. Laat staan alle goodyear schoenen die na aankoop nog slechts plakkend gerepareerd worden.
/F

guest45

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #153 Gepost op: 13 oktober 2015 – 23:08:02
Op de bovenste foto twee Bontoni binnenzolen. Een beetje dom van ze natuurlijk om dat "GY by hand" te noemen aangezien GY per definitie machinaal is. Ze bedoelen hand welted, lost in translation. Anywho, als ik me goed herinner vertelde Franco dat de zool iets verder uitgediept is voor de padding waardoor het idd lijkt alsof er twee randen zijn.

In de praktijk is er weinig verschil qua duurzaamheid omdat meestal het bovenleer de zwakste schakel is. Het leer scheurt aan de buitenkant van de schoen rond de kleine teen. Dit kan na 5 jaar zijn of 15 jaar afhankelijk van van pasvorm, gebruik en onderhoud. Het gebeurt zowel bij blake rapid, GY als hand welted schoenen. Goede last makers kunnen mede door middel van een turned welt de plooivorming in gebruik tot bijna nihil reduceren waardoor het bovenleer langer goed blijft. Dat is echter meer een bespoke vs. rtw discussie.

Om terug te komen op de kern van deze discussie, (GY vs. hand welt) is het punt waar het om gaat de fixatie van de binnenzool aan het bovenleer en de welt, toch? De verbinding is uiteraard sterker als de binnenzool direct aan de welt en het bovenleer gestikt wordt.  De verbinding tussen de canvas flap en de binnenzool bij GY is echter in de praktijk echter zo sterk dat die zo goed als nooit faalt. Ondanks dat GY de industriële imitatie van een HW is, is de constructie sterk genoeg voor het beoogde doel. Is het het summum van schoenmakerij, de beste constructie die er is? Nee. Is het goed genoeg om een jaar of 20 zonder problemen me te gaan? Ja. In het geval dat er toch iets misgaat kan de binnenzool bij de fabrikant vervangen worden.

Het plakkend repareren zie ik als een non-argument. Als je een bespoke, handwelted crocolobb van 15k naar de lokale hakkenbar brengt krijg je ook een plakreparatie. Dit heeft niets te maken met het punt dat je aanhaalt.
 
Uiteindelijk is de ene GY schoen de andere niet maar dit geldt ook voor hand-welted schoenen. Ik zou bijv. ten alle tijden een GY EG top-drawer verkiezen boven een HW Meermin Linea Maestro.


Steef

  • Gebruiker
  • Berichten: 5.599
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #154 Gepost op: 14 oktober 2015 – 08:22:59
Goed stuk, thanks!

Leone

  • Gebruiker
  • Berichten: 11.012
  • carpe diem et dolce far niente
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #155 Gepost op: 14 oktober 2015 – 09:23:46
Helder verhaal, Chris.
„Style is very personal.
It has nothing to do with fashion.
Fashion is over quickly.
Style is forever.“

Fransesco

  • Gebruiker
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #156 Gepost op: 14 oktober 2015 – 10:36:32
Dank je wel voor de heldere toelichting. Begrijp ik het ook goed dat je stelt dat HW voor jou geen beter (loop/zit) comfort oplevert?



Op de bovenste foto twee Bontoni binnenzolen. Een beetje dom van ze natuurlijk om dat "GY by hand" te noemen aangezien GY per definitie machinaal is. Ze bedoelen hand welted, lost in translation. Anywho, als ik me goed herinner vertelde Franco dat de zool iets verder uitgediept is voor de padding waardoor het idd lijkt alsof er twee randen zijn.

In de praktijk is er weinig verschil qua duurzaamheid omdat meestal het bovenleer de zwakste schakel is. Het leer scheurt aan de buitenkant van de schoen rond de kleine teen. Dit kan na 5 jaar zijn of 15 jaar afhankelijk van van pasvorm, gebruik en onderhoud. Het gebeurt zowel bij blake rapid, GY als hand welted schoenen. Goede last makers kunnen mede door middel van een turned welt de plooivorming in gebruik tot bijna nihil reduceren waardoor het bovenleer langer goed blijft. Dat is echter meer een bespoke vs. rtw discussie.

Om terug te komen op de kern van deze discussie, (GY vs. hand welt) is het punt waar het om gaat de fixatie van de binnenzool aan het bovenleer en de welt, toch? De verbinding is uiteraard sterker als de binnenzool direct aan de welt en het bovenleer gestikt wordt.  De verbinding tussen de canvas flap en de binnenzool bij GY is echter in de praktijk echter zo sterk dat die zo goed als nooit faalt. Ondanks dat GY de industriële imitatie van een HW is, is de constructie sterk genoeg voor het beoogde doel. Is het het summum van schoenmakerij, de beste constructie die er is? Nee. Is het goed genoeg om een jaar of 20 zonder problemen me te gaan? Ja. In het geval dat er toch iets misgaat kan de binnenzool bij de fabrikant vervangen worden.

Het plakkend repareren zie ik als een non-argument. Als je een bespoke, handwelted crocolobb van 15k naar de lokale hakkenbar brengt krijg je ook een plakreparatie. Dit heeft niets te maken met het punt dat je aanhaalt.
 
Uiteindelijk is de ene GY schoen de andere niet maar dit geldt ook voor hand-welted schoenen. Ik zou bijv. ten alle tijden een GY EG top-drawer verkiezen boven een HW Meermin Linea Maestro.

guest45

  • Gast
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #157 Gepost op: 14 oktober 2015 – 11:18:16
Helaas bezit ik (nog) geen HW schoenen dus heb ik geen ervaring op lange termijn. Wel heb ik ze aan mijn voeten gehad van verschillende makers. Mijn bevindingen op korte termijn (rondjes lopen in een winkel) zijn dat de leest veel belangrijker is voor het comfort dan HW of GY.

Wat wel zo is, is dat bij goedkopere GY schoenen vaak gebruik wordt gemaakt van een leatherboard binnenzool. Dit is een inferieur materiaal vergeleken met normaal leer. Zolang er echter gebruik gemaakt wordt van een kwalitatief goede binnenzool zie ik niet in waarom een GY minder comfortabel zou zijn dan HW.

patrique

  • Gebruiker
  • Berichten: 723
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #158 Gepost op: 14 oktober 2015 – 15:45:48
Helder verhaal Chris!

Engelse term die ik me rondom dit verhaal kan herinneren is gemming, kan dat kloppen?

Fransesco

  • Gebruiker
  • Berichten: 45
    • Bekijk profiel
Maakwijzen [modem alert]
Reactie #159 Gepost op: 15 oktober 2015 – 11:57:40
thanks voor je toelichting!